Citat:
Ursprungligen postat av
Snurrbert2
Jag lärde mig aldrig att åka skidor när jag var liten. Vi hade aldrig råd att åka på skidsemester på vintrarna. Nu vill jag lära mig. Hur gör man? Behöver man gå en kurs för att lära sig? Det ser så lätt ut när man tittar på längdskidor på tv. Fast det kanske är svårare än det ser ut?
Köp, hyr eller låna ett par längdskidor, stavar och pjäxor och stick sen ut i längdspåren. Det kommer vara stappligt i början men efter ett tag så kommer du få in takten och känslan för att åka och det kommer gå bättre.
När du kommit så långt och kanske känner att du vill utvecklas och få in mer teknik så är det i så fall dax att gå en kurs. Att ta dig fram på skidor kommer du lyckas med.
Se i löpspåret, Alla kan springa men sen kommer det till teknik hur långt man egentligen kommer att gå och hur bra man kan bli. Att sprina 500 meter kan man göra på 1000 olika sätt och inget sätt är egentligen helt fel men vill man göra det på elitnivå så krävs massor av teknik.
Liten kurs, finns säkert massor på youtube.
https://youtu.be/pFl-fhCYZQE
Ska du satsa på att köpa ett par skidor så köp ett par vallningsfria så slipper du hela det problemet. Vallning är en tio gånger så lång kurs som själva skidåkningen är skulle jag säga om man nu vill ha det riktigt bra. Dessutom är vallningen 10 gånger dyrare än vad skidorna i sig kostar dig i det långa loppet.