2022-01-10, 11:12
Medlem
Jag lärde mig aldrig att åka skidor när jag var liten. Vi hade aldrig råd att åka på skidsemester på vintrarna. Nu vill jag lära mig. Hur gör man? Behöver man gå en kurs för att lära sig? Det ser så lätt ut när man tittar på längdskidor på tv. Fast det kanske är svårare än det ser ut?
Citera
2022-01-10, 11:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrbert2
Jag lärde mig aldrig att åka skidor när jag var liten. Vi hade aldrig råd att åka på skidsemester på vintrarna. Nu vill jag lära mig. Hur gör man? Behöver man gå en kurs för att lära sig? Det ser så lätt ut när man tittar på längdskidor på tv. Fast det kanske är svårare än det ser ut?

Köp, hyr eller låna ett par längdskidor, stavar och pjäxor och stick sen ut i längdspåren. Det kommer vara stappligt i början men efter ett tag så kommer du få in takten och känslan för att åka och det kommer gå bättre.
När du kommit så långt och kanske känner att du vill utvecklas och få in mer teknik så är det i så fall dax att gå en kurs. Att ta dig fram på skidor kommer du lyckas med.

Se i löpspåret, Alla kan springa men sen kommer det till teknik hur långt man egentligen kommer att gå och hur bra man kan bli. Att sprina 500 meter kan man göra på 1000 olika sätt och inget sätt är egentligen helt fel men vill man göra det på elitnivå så krävs massor av teknik.

Liten kurs, finns säkert massor på youtube.
https://youtu.be/pFl-fhCYZQE

Ska du satsa på att köpa ett par skidor så köp ett par vallningsfria så slipper du hela det problemet. Vallning är en tio gånger så lång kurs som själva skidåkningen är skulle jag säga om man nu vill ha det riktigt bra. Dessutom är vallningen 10 gånger dyrare än vad skidorna i sig kostar dig i det långa loppet.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-01-10 kl. 11:21.
Citera
2022-01-10, 12:22
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Som ovan sagt - skaffa grejer och ge dig ut. Var beredd på att du kommer stå på öronen några gånger i början, det är sladdrigt, halt och smalt om man är ovan :-)

Men efter ett tag kommer du hitta balansen och rytmen och tar dig fram helt ok. Många (de flesta) nöjer sig med det och åker sen bara för motionens och naturupplevesens skull.
Citera
2022-01-10, 13:33
Medlem
Shane21s avatar
Har inget att tillägga till inläggen ovan men vill slå ett slag för fristil, det är objektivt sett mycket roligare enda anledningen att lära sig klassisk är om du drömmer om Vasaloppet eller liknande.
Citera
2022-01-10, 14:04
Medlem
du kan väl testa först och känna efter vad som kändes fel om såhär och sedan ställa frågan hur du ska göra för att förbättra tekniken
Citera
2022-01-10, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Som ovan sagt - skaffa grejer och ge dig ut. Var beredd på att du kommer stå på öronen några gånger i början, det är sladdrigt, halt och smalt om man är ovan :-)

Men efter ett tag kommer du hitta balansen och rytmen och tar dig fram helt ok. Många (de flesta) nöjer sig med det och åker sen bara för motionens och naturupplevesens skull.
Mhm det är superfina naturupplevelser verkligen.
Vinterlandskap och så himla vackert kan det vara.
Jätteskön motionsform, och man får vara ute i vintern.
Citera
2022-01-10, 20:43
Medlem
Jag kan åka längdskidor men lärde mig bara när jag var liten. Det jag hör från folk på jobbet är att skidklubbar har kurser för att lära sig och att det är mycket småtips som verkar göra att de som är med på ett par kurstillfällen blir mycket bättre. Det är klasslisk stil.

Jag tro att vill man mest åka för att det är skönt att vara ute i skogen och samtidigt röra på sig så finns ingen anledning att hålla på med annat är vanlig klassisk stil.

Tänker man åka ännu mer proffsig stil och skejta så är det nog ett krav att man får någon som visar hur man gör.
Men skejta är nog bara för de som ska tävla eller storsatsa på träning, det blir andra skidor och kanske andra pjäxor också. Några på jobbet har 7-8 par skidor, beroende på vad de ska åka.
Citera
2022-01-13, 13:13
Medlem
Jag skulle säga att åk ett par gånger. Så du får lite flyt. Gå sedan en just hos någon erkänt duktig. Då får du rätt teknik, vilket gör mycket i längden.

Eller man kan säkert kolla mycket YT och vinterstudion också.

Det är en rätt teknisk gren att åka ”bra”. Dvs energieffektivt och snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in