2022-01-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jordklotet mår inte bra, det finns det mängder med forskning på. Samtidigt är Sverige en väldigt liten del av hela världens klimatavtryck men något land måste gå först i utvecklingen. Som det är nu har vi miljöskatter men de pengarna används inte till att göra kollektivtrafiken bättre och gratis utan till att täcka andra hål, det är inte okej.
Bara massa Greta-svammel.
Citera
2022-01-09, 16:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag tror (tyvärr) att vi skulle behöva ha högre löner bland politiker för att fler smarta människor (som tjänar pengar i privat sektor) i stället ska ge politiken en chans och bidra till samhället på det sättet. Vi har alldeles för lågt utbildade politiker som det är idag.

Höja skatten på drivmedel och utveckla kollektivtrafiken tror jag mer på, dock dålig tajming med pandemin.
Naee jag anser att vi inte har råd med det, en annan utgift jag kom på just nu är att gå ur EU det är mycket pengar som försvinner dit åxå
Citera
2022-01-09, 16:58
Medlem
Citat:
Jordklotet mår inte bra, det finns det mängder med forskning på. Samtidigt är Sverige en väldigt liten del av hela världens klimatavtryck men något land måste gå först i utvecklingen. Som det är nu har vi miljöskatter men de pengarna används inte till att göra kollektivtrafiken bättre och gratis utan till att täcka andra hål, det är inte okej.

Helt rätt, något land måste gå före och vi är kända för att gå före! Och absolut borde kollektivtrafiken subventioneras mer och helst vara gratis. Håller med om att vi måste öka skatten på diesel och bensin.
Citera
2022-01-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Naee jag anser att vi inte har råd med det, en annan utgift jag kom på just nu är att gå ur EU det är mycket pengar som försvinner dit åxå

Höjda löner för politiker är en väldigt liten post i sammanhanget, åtminstone på riksnivå. Jag tror att man ska slå ihop flera små kommuner till en större i så fall. Då minskas kostnader i både offentlig sektor och bland kommunpolitiker.
Citera
2022-01-09, 17:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Höjda löner för politiker är en väldigt liten post i sammanhanget, åtminstone på riksnivå. Jag tror att man ska slå ihop flera små kommuner till en större i så fall. Då minskas kostnader i både offentlig sektor och bland kommunpolitiker.
Hur många politiker har en lön över 30.000 i månaden? Räknar man ihop antal politiker och pengarna som blir över dom 30.000 blir det en rejäl slant att lägga på något vettigt som exempelvis sjukvård. Att lägga det på el och drivmedelskatten skulle nog krävas andra besparingar
Citera
2022-01-09, 17:23
Medlem
Enklast måste vara att ta bort barnbidraget för folk med arbete och ge dem ett exakt lika stort skatteavdrag. Alla har lika mycket pengar som tidigare, men skattetrycket sjunker på pappret. (Det är sådant här som gör att det kan bli missvisande att jämföra skattetryck mellan länder).
Citera
2022-01-09, 17:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enklast måste vara att ta bort barnbidraget för folk med arbete och ge dem ett exakt lika stort skatteavdrag. Alla har lika mycket pengar som tidigare, men skattetrycket sjunker på pappret. (Det är sådant här som gör att det kan bli missvisande att jämföra skattetryck mellan länder).
Ja barnbidrag kan man åxå spara in på halvera det.
Citera
2022-01-09, 21:38
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Du är ju helt störd! Fattar du inte att allting du köper, kommer att bli ASDYRT om bränsleskatter och elskatter ökar ännu mer? Är det så jävla svårt att få in i skallen? Dessutom finns det inget miljöhot, så sluta svamla som Greta!!

Håller med snubben är störd…

Trött på jiddret om miljön. Sverige miljöpåverkan är minimal…. Mindre än 0,2 procent globalt.
Citera
2022-01-09, 21:48
Medlem
Konfucius2s avatar
Klart man kan sänka skatten!

Fler jobb kan sänka skatterna
En av de viktigaste orsakerna till Sveriges höga skatter är att många saknar jobb. Men med fler som arbetar och därmed fler skattebetalare skulle vi kunna sänka skatterna.

Av de totala skatterna får Vård, skola och omsorg min- dre än 30% av dessa pengar. Det mesta går till transfereringar och bidrag.

Sänkt skatt för företag är något som bör ske omedelbart. Exempelvis sänk arbetsgivaravgiften rejält…

4av 5 jobb skapas i små och medelstora företag.
Senast redigerad av Konfucius2 2022-01-09 kl. 21:54.
Citera
2022-01-10, 00:10
Medlem
Ja det skulle gå genom att banta offentlig sektor och sänka eller slopa de statliga bidrag som inte är inkomstförsäkringar.
Citera
2022-01-10, 00:15
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder, skulle det gå att minska skattetrycket i Sverige? I så fall, hur? Vilka utgifter går det att plocka bort/minska ner samt vilka skatter är lättast att plocka bort?

Kom med exempel!

Mvh
Jag tycker att momsen ska sänkas till max 12%. Momsen har en regressiv effekt, det är motsatsen till progressiv. Dvs du betalar mer moms ju mindre du tjänar (eftersom alla pengar konsumeras upp).
Annars vet jag inte. Om statens intäkter skulle minska kraftigt, då måste de ju spara in på något. Varför inte börja i den änden? Vad kan vi spara in på? Uppenbarligen inte sjukvården? Om vi hittar något som verkar "onödigt" (och som kostar flera miljarder, annars är det ju ingen idé) då kan vi ju prata om att ta bort det "onödiga", och sen sänka skatten med lika mycket (vilket blir ganska lite per löntagare).
Citera
2022-01-10, 00:35
Medlem
Absolut går det.

Sverige delar ut mellan 50-70 MILJARDER kronor per år till diverse organisationer och länder genom Sida.

Stäng av den kranen och vänd rören in mot landet.

50-70 miljarder kronor kan man dra ner diverse avgifter och skatter eller så kan man lägga dessa pengar på den sjukvård som aldrig verkar räcka till. Dra ner momsen, avgifter, dra ner elpriset.
Ja, det finns mycket man kan göra.

Ut ur Eu så sparar man 20 miljarder samt bäst av allt så styrs då landet mer av dess folk än politiker och lobbyister i Bryssel med tentaklar in i privata globala sfär.

Dra ner på invandring som inte är jobb relaterat.

Landet ska ej gå minus.
Se landet som ett företag som ska gå plus eller i vartfall tänker på dess folk och egna bästa först och främst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in