2022-01-08, 17:37
Medlem
Har en liten skum fråga, som jag aldrig funderat på tidigare. Förvånade mig när jag började fundera på den ens.

Men, vilka typsnitt tycker ni man ska installera i en Linuxmiljö??

Har tidigare någon gång installera microsoft core, i Ubuntu, och skulle säkert göra det igen om jag installera Ubuntu. Men mer??

Orsaken var att jag kollade på ett klipp från Chris Titus, där han installerade kanske 1000 olika fonts, som han alltid brukade installera. Verkade bra, men har som aldrig saknat något typsnitt.
Citera
2022-01-08, 20:13
Medlem
Brukar få lägga till Hack och Humor Sans
Citera
2022-01-08, 21:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Har en liten skum fråga, som jag aldrig funderat på tidigare. Förvånade mig när jag började fundera på den ens.

Men, vilka typsnitt tycker ni man ska installera i en Linuxmiljö??

Har tidigare någon gång installera microsoft core, i Ubuntu, och skulle säkert göra det igen om jag installera Ubuntu. Men mer??

Orsaken var att jag kollade på ett klipp från Chris Titus, där han installerade kanske 1000 olika fonts, som han alltid brukade installera. Verkade bra, men har som aldrig saknat något typsnitt.
Google Fonts har en del bra. Roboto brukar jag se till att installera.
Citera
2022-01-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Brukar få lägga till Hack och Humor Sans

Okej, vart hittar du de typsnitten??

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Google Fonts har en del bra. Roboto brukar jag se till att installera.

Checkande in den sidan, verkar finnas en hel del där, som är värda att ladda ner.

Går det att ta bort typsnitt i Ubuntu utan fara?? Tänkte, jag känner inte att behovet av kinesiska eller arabiska typsnitt är så stort :-D Bättre att bara ha de som man vill ha.

Ska försöka mig på att skapa en lista på vilka man har. Alla som ligger under /usr/fonts finns det i libre writer eller kan det finnas fler i libre? Tänkte så man kunde se ett smakprov på typsnitten med. En hel del lär ju finnas på Google fonts, men kanske inte alla.
Citera
2022-01-08, 22:35
Medlem
Citat:

https://github.com/source-foundry/Hack
https://github.com/shreyankg/xkcd-desktop
Citera
2022-01-08, 23:14
Medlem
Det där ska ju lätt läggas till efter jag installerar om Ubuntu.

fonts-cantarell
lmodern
ttf-aenigma
ttf-georgewilliams
ttf-bitstream-vera
ttf-sjfonts
ttf-unifont
fonts-entypo
fonts-isabella
fonts-mplus
fonts-prociono
ttf-anonymous-pro
ttf-engadget
ttf-staypuft
ttf-summersby

fonts-lato
fonts-open-sans
fonts-roboto
fonts-mononoki

Här var några som ligger i pakethanteraren, så de kommer också laddas ner. Förutom som sagt microsofts då.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2022-01-08 kl. 23:18. Anledning: La till några fler som finns i apt
Citera
2022-01-08, 23:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Checkande in den sidan, verkar finnas en hel del där, som är värda att ladda ner.

Går det att ta bort typsnitt i Ubuntu utan fara?? Tänkte, jag känner inte att behovet av kinesiska eller arabiska typsnitt är så stort :-D Bättre att bara ha de som man vill ha.

Ska försöka mig på att skapa en lista på vilka man har. Alla som ligger under /usr/fonts finns det i libre writer eller kan det finnas fler i libre? Tänkte så man kunde se ett smakprov på typsnitten med. En hel del lär ju finnas på Google fonts, men kanske inte alla.
Det går bra att ta bort typsnitt.

Var är de sparade?
Som jag förstår det:
Kod:
/usr/share/fonts/
och
Kod:
/usr/fonts
och (på användarnivå)
Kod:
~/.fonts/
samt
Kod:
~/. local/share/fonts/
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-08 kl. 23:18.
Citera
2022-01-09, 08:37
Moderator
vhes avatar
Citat:

Förslagsvis tar du bort paketen som äger fonterna snarare än att bara hejvilt radera filerna.
Citera
2022-01-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Förslagsvis tar du bort paketen som äger fonterna snarare än att bara hejvilt radera filerna.

Det är ju fullt möjligt. Känns dock som att risken är att man tar bort typsnitt som man vill ha kvar.

Eller är de kinesiska, de ryska och det arabiska paketerat i paket med enbart liknande typsnitt tror vi??
Citera
2022-01-09, 22:50
Moderator
vhes avatar
Citat:
Det är ju fullt möjligt. Känns dock som att risken är att man tar bort typsnitt som man vill ha kvar.

Eller är de kinesiska, de ryska och det arabiska paketerat i paket med enbart liknande typsnitt tror vi??

Ah, det vågar jag nog inte svara på på rak arm. Du kan dock få reda på vilket paket en viss fil tillhör, och sedan vilka filer det paketet innehåller, om du orkar böka:

Kod:
$ dpkg -S /usr/share/fonts/opentype/noto/NotoSansCJK-Regular.ttc
fonts-noto-cjk: /usr/share/fonts/opentype/noto/NotoSansCJK-Regular.ttc

OK. Fonten NotoSansCJK-Regular.ttc ägs av paketet fonts-noto-cjk. Vilka mer filer innehåller det paketet?

Kod:
$ dpkg -L fonts-noto-cjk
/.
/etc
/etc/fonts
/etc/fonts/conf.d
/usr
/usr/share
/usr/share/doc
/usr/share/doc/fonts-noto-cjk
/usr/share/doc/fonts-noto-cjk/NEWS.Debian.gz
/usr/share/doc/fonts-noto-cjk/NEWS.md.gz
/usr/share/doc/fonts-noto-cjk/changelog.Debian.gz
/usr/share/doc/fonts-noto-cjk/changelog.gz
/usr/share/doc/fonts-noto-cjk/copyright
/usr/share/fontconfig
/usr/share/fontconfig/conf.avail
/usr/share/fontconfig/conf.avail/70-fonts-noto-cjk.conf
/usr/share/fonts
/usr/share/fonts/opentype
/usr/share/fonts/opentype/noto
/usr/share/fonts/opentype/noto/NotoSansCJK-Bold.ttc
/usr/share/fonts/opentype/noto/NotoSansCJK-Regular.ttc
/usr/share/fonts/opentype/noto/NotoSerifCJK-Bold.ttc
/usr/share/fonts/opentype/noto/NotoSerifCJK-Regular.ttc
/etc/fonts/conf.d/70-fonts-noto-cjk.conf
/usr/share/doc/fonts-noto-cjk/HISTORY.md.gz

Men det är så klart "ofarligt" att ta bort filerna (i just fallet fonter). Enda nackdelen är att de kommer återuppstå om du ominstallerar/uppgraderar paketet som äger dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in