2022-03-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag står lite inför samma problem. Jag tänker att jag nog fäller ett par och drar iväg dom en bit och att jag lär få hålla efter spoten lite bättre.
Om man vill så kan man kapa upp träden och lägga dom i en hög och nästa år använda dom till en variant av hügelkultur bäddarnas Rolls Royce imho.

Du tror inte lantmäteriet/skogsägare lägger märke till detta? Antar att dom har satellit kartor över sin mark? Jag vet inte riktigt hur det fungerar faktiskt.
Citera
2022-03-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Du tror inte lantmäteriet/skogsägare lägger märke till detta? Antar att dom har satellit kartor över sin mark? Jag vet inte riktigt hur det fungerar faktiskt.

Dom besöker markerna och avgör vad som bör göras

Om det är tall och löv så tar dom bort lövet tidigt.
Är det granskog och löv så väntar dom längre

bara löv har jag inte koll på
Citera
2022-03-11, 00:28
Medlem
tixerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
De e bra tack! Hur är det sj?

Har du gett upp dina mazar auto från dutch passion? Hahaha

Ouff hadde jag haft råd detta året hadde jag kört dutchie alla dagar i veckan !!! Men dom e ju snordyra.. sen e de ju lite osäkert om dom inte plöjjer mig i finkan i mitten av growen då känns de onödigt o bara kastat pengar i sjön hehe
Citera
2022-03-11, 01:49
Medlem
Citat:
Jag har provat den där idén med att hänga i kartong med snören och hade pressening över för att skydda mot regn. Det blev skit. Möglade som fan. Enda lösningen är att torka snabbt. Typ i en bil och ha bilen mot solen. Torkat 30-40g i motorn oxå. Körde runt med bilen och gräset under motorhuven. På två dagar torkar det.

Nu är det något smartskaft som kommer grina i tråden och säga att man förstör smaken och blä blä. JAG VET. Men om man inte har något annat alternativ så är snabb torkning att föredra framför en massa mögel. Självklart är långsam torkning under optimala förhållanden det absolut bästa men det är inte alltid man har möjlighet till det.

Nu har jag fixat så jag kan torka under optimala förhållanden varje år.
Okej tack då släpper jag den idén. Soltorkning låter nog som det enda alternativet isf, men hur förhåller sig snabbt ”fusktorkat” mot när man gör det korrekt? Är det så pass stor skillnad på smak och rus att det inte är värt, eller blir det bara lite skillnad?
Citera
2022-03-11, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepozatanop
Okej tack då släpper jag den idén. Soltorkning låter nog som det enda alternativet isf, men hur förhåller sig snabbt ”fusktorkat” mot när man gör det korrekt? Är det så pass stor skillnad på smak och rus att det inte är värt, eller blir det bara lite skillnad?

Har du pengar så kan du köpa ett smalt mini-tält från marshydro med kolfiber+fläkt, och torka hemma. Det går att sätta upp och packa ner på 30 minuter om jag förstår rätt.
Citera
2022-03-11, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepozatanop

Smaken är inte den bästa men THC nivån är densamma. Vissa menar på att THC nivån blir bättre om man torkar under optimala förhållanden men det tror jag inte riktigt på. En död planta är en död planta och dess fotosyntes och metabolism är död. Ser inte hur man kan öka THC i en planta genom att torka den i 18grader celsius under 55 procent luftfuktighet. Jag personligen tyckte iaf inte att THC nivån blev förändrad utav snabb torkning. Nu kommer tråden explodera men den smällen bröstar jag. Pratar utav egen erfarenhet och logik.
Citera
2022-03-12, 14:11
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
En repris på den här guiden för alla nybörjare..... Ursprung 10L

ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.

Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Här hade jag köpt frön https://nordicgenetics.net/
Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop. Bra forumskit.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla.

Vad tror du om Strainen Freakshow i nordiskt klimat.
Den ser ej ut som en maja plant.

https://www.growweedeasy.com/freakshow-by-humboldt-seed-company
Citera
2022-03-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Vad tror du om Strainen Freakshow i nordiskt klimat.
Den ser ej ut som en maja plant.

https://www.growweedeasy.com/freakshow-by-humboldt-seed-company

Den där är jag rätt så säker på att du inte kan odla utomhus i svenskt klimat. Du kommer bara slösa tid, pengar och energi på ett träd som inte kommer att blomma.

Edit: Det var 10L som ursprungligen skrev det där inlägget. Jag bara kopierade och klistrade.
Citera
2022-03-12, 16:12
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Den där är jag rätt så säker på att du inte kan odla utomhus i svenskt klimat. Du kommer bara slösa tid, pengar och energi på ett träd som inte kommer att blomma.

Edit: Det var 10L som ursprungligen skrev det där inlägget. Jag bara kopierade och klistrade.

Dessutom sativa dominant så lär behöva lite extra tid gissar jag.
Nej där får vi nog vackert vänta på en autovariant om den ska odlas ute i Sverige.
Så jag håller med.
Det var dock en av de smygigaste mutationer jag sett hittills. Ducksfoot röjer sig rätt bra.
Citera
2022-03-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Dessutom sativa dominant så lär behöva lite extra tid gissar jag.
Nej där får vi nog vackert vänta på en autovariant om den ska odlas ute i Sverige.
Så jag håller med.
Det var dock en av de smygigaste mutationer jag sett hittills. Ducksfoot röjer sig rätt bra.

Eller hur! Ser ut som en ormbunke.

Ducksfoot är stealthy i veg fasen. I blom ser den ut som en vanlig cb planta. Har odlat den som auto.
Citera
2022-03-14, 16:50
Medlem
Hej allesammans

Jag har faktiskt inte bestämt än om jag ska odla denna säsongen. Men det är som alltid kul att höra hur ni andra tänker och hur det går för er..

Men , om jag får för mig att odla så passade jag på att beställa hem lite frön.

Det blev Cinderella Jack och Euforia båda från Dutch Passion , även Blue Dream matic från Fastbuds.
Alla är autos, då jag både är lat och nybörjare.

Här på breddgrad 58° har vi haft sol och värme i många dagar nu, kanske dags att gå på tur ut i skogen och kika runt lite..

Mvh GoGumman
Citera
2022-03-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Go-gumman
Hej allesammans

Jag har faktiskt inte bestämt än om jag ska odla denna säsongen. Men det är som alltid kul att höra hur ni andra tänker och hur det går för er..

Men , om jag får för mig att odla så passade jag på att beställa hem lite frön.

Det blev Cinderella Jack och Euforia båda från Dutch Passion , även Blue Dream matic från Fastbuds.
Alla är autos, då jag både är lat och nybörjare.

Här på breddgrad 58° har vi haft sol och värme i många dagar nu, kanske dags att gå på tur ut i skogen och kika runt lite..

Mvh GoGumman

Idag tog jag en vanlig promenad i skogen som jag alltid brukar göra, men denna gång ville jag vara produktiv samtidigt så jag tog med en sådan där stor svart sop påse och börja fylla den med bruna löv, ruttna pinnar och hittade även massor av genomruttnade trästumpar vars konsistens var som jord. Den sistnämnde är RENT GULD för kompost/jord. Dom är sprängfyllda med BIM (Beneficial Indigenous Microbes) och annat smått och gott. Hugelkultur fast bärbar i nästan pulverform, bara mosa det till små bitar och blanda upp i jorden. Men det rekommenderas att fylla på med mycket Nitrogen/Kväve samtidigt

https://www.youtube.com/watch?v=c-8U3WVD5Rc

"Beneficial microorganisms are naturally occurring bacteria, fungi, and other microbes that play a crucial role in plant productivity and health."

Vill inte ha kemisk skitnäring i min jord, så jag plockar upp guldet som är gratis och rakt under näsan på folk. Vill att frukten av min odling ska vara så naturlig som möjligt.

Angående att du vill hitta spots så gäller det nu till sista mars att hitta ett ställe, och rensa upp och förbereda. När sommaren kommer så är allting igenvuxet, svårt att röra sig och känna igen sitt ställe. Massor av insekter kommer vara jobbiga och solen och värmen börjar tryta på krafterna. Kom ihåg att vissa ställen ger mycket sol och ser bra ut just nu, men när träden börjar producera löv så kan ditt ställe vara totalt under skugga och inget kommer vilja växa där. Ett litet noob misstag som jag har gjort förut.

Rekommenderar Northern Light från RQS, luktar nästan ingenting och mögeltålig. Efter att den klipps så börjar den stinka som fan dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in