2022-01-07, 14:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om sura grannen får vetskap och anmäler dig
m.m.
Ett väldigt stort inflöde av misstänkta skattefuskare kommer från goda vänner.
Som man i förtroende berättat detta för under påverkan av alkoholhaltiga drycker.
Eller den äkta hälften som blir förbannad och gör en anonym anmälan.
Citera
2022-01-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Som företagare är du skyldig att ha kvar all bokföring i sju år.
Banker är företag och jag är säker på att de har kvar alla transaktioner betydligt längre än så.
Swedbank avslöjades vara inblandade i en penningtvättskandal 2019, och då plockades transaktioner fram som gick tillbaka till 2005.

I samband med mitt bokslut och deklaration skriver jag ut årets kontohistorik och lägger den med deklarationen och bokföringen.

EDIT: Ja, banken är skyldig att lämna ut dina uppgifter till skatteverket om de så begär.
Tack, det klargör. För övrigt har jag kvar bokföring sedan företagets start, men jag har inte kvar mina konton i respektive bank jag använt.

Väl mött
Citera
2022-01-07, 15:20
Medlem
Karlxiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ett väldigt stort inflöde av misstänkta skattefuskare kommer från goda vänner.
Som man i förtroende berättat detta för under påverkan av alkoholhaltiga drycker.
Eller den äkta hälften som blir förbannad och gör en anonym anmälan.

Just därför de som har lite mellan öronen aldrig talar om hur affärerna går, personligen tror jag att det är väldigt lätt att komma undan med det TS tar upp speciellt om man byter bank ett antal gånger under räkenskapsåret.
Citera
2022-01-07, 16:17
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxis
Just därför de som har lite mellan öronen aldrig talar om hur affärerna går, personligen tror jag att det är väldigt lätt att komma undan med det TS tar upp speciellt om man byter bank ett antal gånger under räkenskapsåret.

Du tror det... Skatteverket som funnits i hundratals år, idag med 11000 anställda, har inget system för att kontrollera den absolut enklaste bluffen inom skatt. Att inte skatta för vinst som dessutom har kommit in på ditt konto. Ett konto som de har tillgång till och banken är skyldig att redovisa var dina pengar kommer ifrån.

Samtidigt sitter företag och skatteplanerar aktivt, skattefuskare har avancerade ekonomiska upplägg och kriminella har bulvaner/målvakter och skalbolag i en massa länder. Kryptovalutor exploderar för att undvika skatt.

Allt medan man bara kunde struntat i att deklarera... Dammit!
Citera
2022-01-07, 16:49
Medlem
Detta är ett spännande ämne. Är det bara på förfrågan SKV får tillgång till data från banken? Det verkar ju gå per automatik vad gäller aktiedepåer till exempel som är förifyllda på deklarationen.

Jag tänker om man tar emot en större transaktion på säg ett par hundra tusen till sitt privata konto. Stannar den informationen hos banken eller är banken skyldiga att förmedla denna data vidare till skatteverket på löpande band?

Citat:

EDIT: Ja, banken är skyldig att lämna ut dina uppgifter till skatteverket om de så begär.
Citera
2022-01-07, 18:18
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Detta är ett spännande ämne. Är det bara på förfrågan SKV får tillgång till data från banken? Det verkar ju gå per automatik vad gäller aktiedepåer till exempel som är förifyllda på deklarationen.

Jag tänker om man tar emot en större transaktion på säg ett par hundra tusen till sitt privata konto. Stannar den informationen hos banken eller är banken skyldiga att förmedla denna data vidare till skatteverket på löpande band?

En del uppgifter får skatteverket automatiskt från olika instanser, såsom aktieinnehav från banken, pension från pensionsmyndigheten och löneuppgifter från arbetsgivare, men vad folk har på sina övriga konton är inte information som de får automatiskt, utan något de begär när de ska granska en person eller ett företag.

Om du får in 200 000:- på ditt konto så är det vanligtvis inget som banken skickar vidare till SKV, men om banken misstänker att det rör sig om svarta pengar, penningtvätt eller något annat olagligt så är de skyldiga att rapportera det vidare till berörd myndighet.
Exempelvis finansinspektionen eller möjligen polisen.
Om man har skulder hos kronofogden och det dyker upp pengar så är det inget som rapporteras av banken (om det inte har ändrats på senare år), men Kronofogden begär ut kontoutdrag från banken med jämna, eller ojämna, mellanrum.
Citera
2022-01-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Och hur ser dom siffrorna för mitt konto? Banken sparar alltså sådant i många år? Jag tror inte jag ser historiken på mitt egna konto mer än 1 år bakåt. Dessutom har jag bytt konto och bank 2 gånger. Det är ingenting jag gjort för att fiffla utan av helt andra, legitima, skäl. Jag har inte fuskat.

Det slår mig dock hur lätt det verkar vara att skyffla undan pengar. Jag blir bara så trött på allt drägg som tjänar pengar på brottslighet av mycket värre art. Jag får lust att sluta göda staten med skattepengar som dom kastar bort på idiotiska ickelösningar.

Ah, det mest klassiska svepskälet för att ursäkta sin egen brottslighet.

Men det är enkelt och låter som en utmärkt plan. Bara kör!
Citera
2022-01-07, 19:04
Medlem
Jag kan tänka mig att banken flaggar till både ena myndigheten och den andra vid misstänkt beteende. Men en vanligt betald faktura som trillar in är inte misstänkt.

Så frågan är om SKV automatiskt känner till ens inkomster och sålänge inte diffen från redovisad vinst överstiger x % eller kr så skiter dom i det.

Eller om banken kollar upp ens deklaration och om den överensstämmer, men det har jag väldigt svårt att tro.

Jag ser inte jämförelsen med avancerade skatteupplägg som rimlig. Självklart kan inte ett bolag som omsätter flera tiotals miljoner och önskar fuska bort större delen av dessa, bara strunta i att deklarera dem. Denna diskussion handlar om mycket mindre aktörer.
Citera
2022-01-07, 19:13
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Jag kan tänka mig att banken flaggar till både ena myndigheten och den andra vid misstänkt beteende. Men en vanligt betald faktura som trillar in är inte misstänkt.

Så frågan är om SKV automatiskt känner till ens inkomster och sålänge inte diffen från redovisad vinst överstiger x % eller kr så skiter dom i det.

Eller om banken kollar upp ens deklaration och om den överensstämmer, men det har jag väldigt svårt att tro.

Jag ser inte jämförelsen med avancerade skatteupplägg som rimlig. Självklart kan inte ett bolag som omsätter flera tiotals miljoner och önskar fuska bort större delen av dessa, bara strunta i att deklarera dem. Denna diskussion handlar om mycket mindre aktörer.

Är du löntagare eller pensionär så känner SKV till din inkomst eftersom den som betalar ut pengarna rapporterar in det, men vi som har enskild firma ska själv rapportera i samband med deklarationen.
SKV får bara tillgång till kontot om de begär det vid en granskning.

Banken kan faktiskt kolla upp din inkomstdeklaration, men då handlar det om att de vill ha koll när du vill låna pengar.
"Pelle Pellesson går in på banken och vill låna 5 miljoner till ett hus, och han hävdar att han har en månadsinkomst på 100 000:- "
Klart att banken kollar upp vad han haft för inkomst de senaste åren.
Citera
2022-01-07, 19:48
Medlem
Dina bankkonton saldon skickas till skatteverket, om de granskar dig, måste det vara enkelt att upptäcka. Konton vs inkomst, dina kunders bankkonton syns och de kan kolla deras fakturor som du skickat.
Dina inkomster du deklarerar matchar inte insättningarna på ditt konto.
Dina fakturor som du skickat ut, används av företagaren i sin bokföring, deklaration.
Det småfusket som är omöjligt att kontrollera är, typ säljer något till allmänheten som inte vill ha kvitto eller bryr sig inte om kvitto. Affärsidkare, likt pizzeria, kiosk, snabbmat, restaurang, helst kontantbetalning. Summan slås inte in, hamnar i fickan. Affärsidkaren känner sina stamkunder. En annan variant, är hyrstall, som betalas svart, köpa tex vitvaror till villan, dra av det i företaget som ngt annat, givits med en korrekt faktura, du är kompis med företagaren, osv.
Att fuska bort 200 000:-, falska fakturor så det blir plus minus noll?
Många småföretagare fuskar med allt de kan , annars så skulle de inte överleva, all beskattning.
Citera
2022-01-07, 22:13
Medlem
blubblebees avatar
Vad riskerar man om det är en engångsgrej. Man skiter i att redovisa inkommande betalning på 200.000 och tar bara ut det och bränner på skoj. Inget annat. Inga andra brott i bagaget (om det har nån betydelse?).

Vad händer om de granskar och man åker dit?
Citera
2022-01-07, 22:31
Medlem
Straffskatt, jag tror att det är på 20% extra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här