Citat:
Ursprungligen postat av
Tashkent
Några tankar från en konsult med egen firma..
1. De större firmorna har höga krav på avkastning, är själv hos en sådan och de kommer lura dig. Ework o liknande är mer ärliga med påslag. Men för en nystartad så ska man nog testa överallt så man kan komma igång.
2. Se till att använda ett molnbaserat bokföringssystem som Dooer, Bokio, etc där du själv kan lära dig hur det fungerar efter hand och ev spara pengar på bokföringstjänsten när du inser hur enkelt det är. Har skött all bokföring själv sedan start.
3. Om du är hyfsat funtad med att inte spendera bort allt du har, sätt absolut inte av pengar till en tjänstepension. Det är det sämsta man kan göra som egen företagare men banker och andra kommer idiotförklara dig, bara håll ut.
4. Gör detta med aktiebolag, fick själv tipset här på Fb. Starta med AB nr 1, arbeta upp ett par miljoner i eget kapital och placera. Starta sedan AB nr 2 och fortsätt fakturera därifrån o ta ut lön över ca 35k per månad. Då kan man ta ut utdelning enligt 3:12 med förenklingsregeln från AB nr 1 och med huvudregeln från AB nr 2. Då blir skatten väldigt låg för vad du får ut.
5. Använd LinkedIn för marknadsföring, gör en bra och seriös presentation och få gamla uppdragsgivare att ge omdömen för dig. Det är massor av uppdragsgivare som söker upp folk på LinkedIn, jag får förfrågan där regelbundet för uppdrag och man kan lätt skapa ett bra nätverk där.
6. Såg någon tidigare i tråden som tog upp en massa nackdelar att man får betala kostnader själv för resor. Totalt skitsnack säger jag. Du kommer överens om utgångspunkt med din uppdragsgivare och du fakturerar resekostnader för allt utanför det stället.
7. Här kommer de verkliga nackdelarna. Du får stå för kostnaderna om du är sjuk, föräldraledig, på längre utbildning osv och det är stora avbräck om det är långvarigt. Men räkna på det seriöst själv och se om worst case fungerar för dig.
Förklara gärna mer om punkt 3 & 4
Nr 3, Det låter nästan tokigt, ska jag inte spara pengar till min pension?
Nr 4, Arbeta upp ett par miljoner och placera i aktier/fonder? Detta är alltså mitt pensionssparande typ? Om man gör på detta sättet med 2st ABs exakt hur mycket mindre skatt betalar man då?
Finns det andra fördelar eller nackdelar med detta upplägget?