2022-01-06, 15:45
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenningKrankel
Jobbar just nu en av företagen du nämner här

Kanske borde prata med en av rekryterarna där och bara förklara att jag är nyfiken på att starta eget någon gång i framtiden, få lite info och höra hur det hade kunnat se ut i denne personens ögon

Inget ont om HR men gå direkt till en chef istället. Gör klart att du tänker starta eget men helst gör det via dem. Du är en produkt för dem och istället för att förlora intäkten på dig låter de dig gå som underkonsult så får de minst ~6-12 mån mer på dig. Bästa sättet att starta då uppsägningstid på 3 månader annars är ett problem.
Citera
2022-01-06, 15:49
Medlem
Jobbar du redan på ett konsultföretag är det bara att gå till chefen och säga att du vill köra som underkonsult. Ingen idé att hålla inne på det eller krångla med omvägar. Slit av plåstret bara. Fråga chefen vad du fakturerar idag så slipper du gissa. Räkna med att bolaget tar 10-15% om du går som underkonsult.
Citera
2022-01-06, 16:15
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenningKrankel
Hallåja

Hyfsat färsk frontend-utvecklare här. Är just nu junior och närmar mig vad man ska kalla intermediate/Mellan inte riktigt senior.

Går just nu i tankar om att kanske starta eget AB för att hyra ut mina tjänster främst för att få större del av kakan i utbetalning för min faktiska insats. Inser givetvis att jag borde samla på mig mer erfarenhet och kunskap men tänkte höra era tankar, tips och erfarenheter kring detta.

Är det bra? Dåligt? Lönsamt? Slitsamt? Lätt?

Hur går man ens tillväga för att göra detta jag funderar på

Registrera dig på Upwork eller någon annan av de hundratals liknande sajter som finns, skapa en bra profil, ansök till uppdrag, börja jobba och bygg upp kontakter med uppdragsgivare. Inte direkt svårt.
Citera
2022-01-06, 16:51
Medlem
Jag kan inte uttala mig om hur det ser ut för din specifika inriktning, men rent generellt är det kundanskaffningen som kan vara svår och tidskrävande och det blir mycket enklare om du har en tydlig profil och byggt upp en gedigen erfarenhet mot något som är efterfrågat. En sak som är viktigt att beakta är att det kan vara svårt att fakturera en lägre summa och sedan försöka höja timpenningen hos befintlig kund. I alla fall jag har svårt med det. Efterfrågan är stor inom vissa IT-områden vilket gör att man kan välja och vraka arbetsgivare om man har rätt erfarenhet. Jag skulle nog i befintlig situation köra på något år till som anställd tills dess att man är senior, men försöka byta jobb ett par gånger för att höja lönen och hamna som seniorkonsult debiteringsmässigt. Jag skulle sedan försöka styra in mig mot något företag där det sitter mycket underkonsulter och man enkelt kan omvandla sin tjänst till en konsulttjänst. Det blir en mycket enklare start och till högre timarvoden.
Citera
2022-01-06, 16:59
Medlem
Återigen, tusen tack för alla tips och tankar. Jag ska försöker läsa igenom allt och sammanställa min egna plan. Lite för att se om jag förstått er rätt och också ifall jag borde ändra/tweaka något lite

Hade varit jädra fint om ni kan komma med feedback på planen, postar lite senare idag. Fortsätt gärna hagla in med tankar eller dylikt, uppskattas enormt
Citera
2022-01-06, 17:30
Medlem
Försök att få så intressant kompetens du kan under 2-4 år

- Bli riktigt bra inom frontend
- Få Scrum master Certifikat
- Få Moln-utvecklar Certifikat

Dokumentera detaljerat vad du gjorde på varje uppdrag/arbetsplats/hos varje kund
för att senare kunna skriva ett bra Konsult-CV

Vårda alla kontakter du tror kan vara intressanta när det kommer till att hitta kunder/uppdrag

Planerad timpeng kring 700-1000kr/h

-----------

När jag väl känner mig redo eller någorlunda beredd att ta steget,

Se till att ha en ok eller bra relation med din närmsta chef, prata med hen och berätta att du vill köra som underkonsult
Fråga chefen vad du fakturerar idag så slipper du gissa. Räkna med att bolaget tar 10-15% om du går som underkonsult

1.Starta AB och en hemsida för mig som konsult
2.Lej ut bokföring till exempelvis dooer.com
3.Registrera mig och sök igenom hemsidor som E-work och Upwork

----------------

Vad Tror ni ? missar jag något här, inser givetvis att detta är ganska grova drag men det kan vara bra att ha själva skelettet iaf så får resten falla på plats lite allteftersom

Jag har egentligen ganska många frågor gällande hur själva bokföringen går till och hur man kan vara så smart som möjligt kring de men de frågorna kanske man kan få bolla med dom på dooer.com om jag nu väljer att använda mig av dom
Citera
2022-01-06, 17:45
Medlem
Några tankar från en konsult med egen firma..

1. De större firmorna har höga krav på avkastning, är själv hos en sådan och de kommer lura dig. Ework o liknande är mer ärliga med påslag. Men för en nystartad så ska man nog testa överallt så man kan komma igång.

2. Se till att använda ett molnbaserat bokföringssystem som Dooer, Bokio, etc där du själv kan lära dig hur det fungerar efter hand och ev spara pengar på bokföringstjänsten när du inser hur enkelt det är. Har skött all bokföring själv sedan start.

3. Om du är hyfsat funtad med att inte spendera bort allt du har, sätt absolut inte av pengar till en tjänstepension. Det är det sämsta man kan göra som egen företagare men banker och andra kommer idiotförklara dig, bara håll ut.

4. Gör detta med aktiebolag, fick själv tipset här på Fb. Starta med AB nr 1, arbeta upp ett par miljoner i eget kapital och placera. Starta sedan AB nr 2 och fortsätt fakturera därifrån o ta ut lön över ca 35k per månad. Då kan man ta ut utdelning enligt 3:12 med förenklingsregeln från AB nr 1 och med huvudregeln från AB nr 2. Då blir skatten väldigt låg för vad du får ut.

5. Använd LinkedIn för marknadsföring, gör en bra och seriös presentation och få gamla uppdragsgivare att ge omdömen för dig. Det är massor av uppdragsgivare som söker upp folk på LinkedIn, jag får förfrågan där regelbundet för uppdrag och man kan lätt skapa ett bra nätverk där.

6. Såg någon tidigare i tråden som tog upp en massa nackdelar att man får betala kostnader själv för resor. Totalt skitsnack säger jag. Du kommer överens om utgångspunkt med din uppdragsgivare och du fakturerar resekostnader för allt utanför det stället.

7. Här kommer de verkliga nackdelarna. Du får stå för kostnaderna om du är sjuk, föräldraledig, på längre utbildning osv och det är stora avbräck om det är långvarigt. Men räkna på det seriöst själv och se om worst case fungerar för dig.
Citera
2022-01-06, 17:52
Medlem
Finns ett väldigt bra guide om att bli egen IT konsult här: https://github.com/nabati/freelancing-in-sweden
Citera
2022-01-06, 17:54
Medlem
Det är redan avhandlat men om du pratar med din chef kan du få ta över ditt befintliga uppdrag. Kunden kommer varken få reda på eller bry sig om du kör eget om du går genom ditt befintliga konsultbolag som underkonsult. Det kan vara skönt i början när man är osäker och tex tror att det ställer högre krav på egenkonsulter.
Citera
2022-01-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Några tankar från en konsult med egen firma..

1. De större firmorna har höga krav på avkastning, är själv hos en sådan och de kommer lura dig. Ework o liknande är mer ärliga med påslag. Men för en nystartad så ska man nog testa överallt så man kan komma igång.

2. Se till att använda ett molnbaserat bokföringssystem som Dooer, Bokio, etc där du själv kan lära dig hur det fungerar efter hand och ev spara pengar på bokföringstjänsten när du inser hur enkelt det är. Har skött all bokföring själv sedan start.

3. Om du är hyfsat funtad med att inte spendera bort allt du har, sätt absolut inte av pengar till en tjänstepension. Det är det sämsta man kan göra som egen företagare men banker och andra kommer idiotförklara dig, bara håll ut.

4. Gör detta med aktiebolag, fick själv tipset här på Fb. Starta med AB nr 1, arbeta upp ett par miljoner i eget kapital och placera. Starta sedan AB nr 2 och fortsätt fakturera därifrån o ta ut lön över ca 35k per månad. Då kan man ta ut utdelning enligt 3:12 med förenklingsregeln från AB nr 1 och med huvudregeln från AB nr 2. Då blir skatten väldigt låg för vad du får ut.

5. Använd LinkedIn för marknadsföring, gör en bra och seriös presentation och få gamla uppdragsgivare att ge omdömen för dig. Det är massor av uppdragsgivare som söker upp folk på LinkedIn, jag får förfrågan där regelbundet för uppdrag och man kan lätt skapa ett bra nätverk där.

6. Såg någon tidigare i tråden som tog upp en massa nackdelar att man får betala kostnader själv för resor. Totalt skitsnack säger jag. Du kommer överens om utgångspunkt med din uppdragsgivare och du fakturerar resekostnader för allt utanför det stället.

7. Här kommer de verkliga nackdelarna. Du får stå för kostnaderna om du är sjuk, föräldraledig, på längre utbildning osv och det är stora avbräck om det är långvarigt. Men räkna på det seriöst själv och se om worst case fungerar för dig.

Förklara gärna mer om punkt 3 & 4

Nr 3, Det låter nästan tokigt, ska jag inte spara pengar till min pension?

Nr 4, Arbeta upp ett par miljoner och placera i aktier/fonder? Detta är alltså mitt pensionssparande typ? Om man gör på detta sättet med 2st ABs exakt hur mycket mindre skatt betalar man då?
Finns det andra fördelar eller nackdelar med detta upplägget?
Citera
2022-01-06, 17:58
Medlem
By the way,

Någon som vet vart man kan ta scrum master Cert gratis ? eller man kanske alltid måste punga ut lite deg för att få ett cert?
Citera
2022-01-06, 18:03
Medlem
Jag har en scrum cert och det är helt värdelös. Du skulle kunna lära samma sak på bara några dagar när man jobbar inom en scrum team.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in