Citat:
Ursprungligen postat av
Vindpinad
Försöker uppdatera mig om vad som händer i Ukraina och Kazakstan. Kikar runt på youtube och olika nyhetssajter.
En sak är säker. Enligt västerländsk media är exakt allt Ryssland gör bara skit. Det finns inget positivt alls. Bland de högsta antal coviddödsfall i världen. En population som minskar i alarmerande takt. Hot om krig i alla riktningar i närområdet. Hotar med att stänga av gasen till Europa. En ekonomi som håller på att implodera osv osv osv...
Helt bisarrt. Västerländsk media är medskyldiga om ett krig bryter ut.
So true. Håller på att tråla efter nyheter på twitter. Vad är det man betalar för när det gäller MSM? Man får ändå göra jobbet själv. Men även twitter censurerar. De släkte min Ukraina-tråd där jag hade samlat journalister, politiker, militärer, aktivister och även vanligt folk som var aktiva och skrev på engelska. Undrar vilka som man inte fick följa. Mörkläggning i smyg.
Håller nu på att tråla efter Kazakhstan. 16 dec då amerikanska ambassaden varnade för demos var tydligen en märkesdag. Demos arrangerades av prodemokrati journalisten och aktivisten Zhanbolat Mamay. Enligt vad jag kunde se på twitter så var det lama demos så demokrati kanske inte är så intressant.
Dessa nya demonstrationer har däremot varit välorganiserade. Vad jag kan se så var det mer vanligt folk som var arga på energipriser. Ganska snart efteråt anslöt sig unga män som var välorganiserade. Enligt twittersnack var de folk från olika gym som är tydligen tillhåll för typer som vi skulle klassa Hells Angels eller gangstrar. Kan tänka mig att det stämmer med tanke på hur effektiva de varit.
Från rysshåll hävdas att en del är afghaner eller folk som kommit hem från Afghanistan. Ja, en del lämnade i samband med det kaosartade amerikanska uttåget rapporterades då. Vad var det för folk? Samarbetspartners till amerikaner? Legosoldater?
Mina twitterkällor är mest västjournos och folk som skriver på engelska betalda antagligen av någon Soros organisation. Eller brittiska armén. Tycker ändå man hittar intressanta bitar.
Som hur Mukhtar Ablyazov styr via insta. Då demokratiprotest 16 jan inte lyckades elda massorna så uppmanade han på insta att protestera mot energipriser. Det tog fyr.
Joanna Lillis
@joannalillis
·
Jan 4
A few arrests reported in Nur-Sultan and Shymkent today after Ablyazov urged supporters to protest over fuel prices and in support of Zhanaozen #Kazakhstan
Mukhtar Ablyazov är Rysslands most wanted lista för att ha försnillat pengar. Bor antagligen i Frankrike.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mukhtar_Ablyazov