Citat:
Ursprungligen postat av
ingela58
Saken är den att jag tror att det är mest "bekvämt" för veterinärer att säga så då de inte har några andra svar än att ta dyra slantar utan att bota. OCH kissen är en alldeles fantastisk varelse som är bekant med alla runt omkring i byn, både människa o djur o älskar alla. Och som jag ser det så länge den äter och dricker friskt så får han hänga med. Jag tänkte på något annat alternativ än penicellin så klart. (Och inte tar vi livet av våra gamla människor heller då de har en infektion eller dylikt)
Andnöd är ångestframkallande, tro mig. Ta med det i beräkningen och inte bara att kissen äter och dricker.
Det finns alla möjliga åkommor som kan finnas med i bilden. FIV är redan nämnt. Påverkan på lungorna kan vara hjärtat. Högt blodtryck är vanligt på äldre katter men kollas sällan upp.
Har man tagit seniorprover? Det brukar vara njurar, lever, sköldkörtel, diabetes, nåt mer som jag inte minns.
Tänk på att katter gör allt för att dölja att de mår dåligt. Man kan inte jämföra med människor eftersom man ger mycket mer omfattande vård och i livets slutskede är man väldigt generös med ångestdämpande, smärtstillande, näringsdryck, dropp osv som man aldrig ger till djur. Och människor kan tala om vad de känner, be om mer medicin osv.
Nu säger jag inte att du ska avliva kissen, det går inte avgöra på ett forum. Men jag tycker absolut att du ska kontakta veterinären igen eller kanske byta om den här är insnöad på att ge antibiotika/penicillin stup i ett och inte gör så mycket mer än det.