2022-01-05, 10:41
Medlem
Finns det något som tar bort en kronisk förkylning på katt? Jag har en "hittekatt" från ett katthem som hittades som unge, totalt nerkörd i kroppen. Han har sen dess alltid haft snora i den ena näsborren ( i14 år) men tyvärr nu i båda. Det är även nere i bröstet/ andningen. Han har gått på en massa penicellin genom åren, nu utan resultat. Det senaste heter Doxycyklim Ebb och även det är verkningslöst. Missen äter och dricker så jag vill gärna att han hänger med några år till. Veterinärerna säjer att de inte har något annat alternativ, vad ska jag göra, finns det något förslag?/ Ingela
Citera
2022-01-05, 10:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tror inte någon här kan hjälpa dig, om inte veterinären kan. Doxycyklin är ett bra antibiotikum som tar infektioner både i övre och nedre luftvägarna. Kan vara fråga om virus och då hjälper inte någon sorts antibiotika/penicillin. Det måste kroppen övervinna själv. Eftersom andningen är påverkad tycker jag absolut du ska gå tillbaka till veterinären igen.

Kissen är 14 år, om jag förstod dig rätt? En hög ålder för en katt som fick en så dålig start i livet. Han hade tur som hamnade hos dig. <3
Citera
2022-01-05, 11:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingela58
Finns det något som tar bort en kronisk förkylning på katt? Jag har en "hittekatt" från ett katthem som hittades som unge, totalt nerkörd i kroppen. Han har sen dess alltid haft snora i den ena näsborren ( i14 år) men tyvärr nu i båda. Det är även nere i bröstet/ andningen. Han har gått på en massa penicellin genom åren, nu utan resultat. Det senaste heter Doxycyklim Ebb och även det är verkningslöst. Missen äter och dricker så jag vill gärna att han hänger med några år till. Veterinärerna säjer att de inte har något annat alternativ, vad ska jag göra, finns det något förslag?/ Ingela

Om veterinären säger så, så är det så. Ingen - INGEN - på Flashback kan göra något.
Är du en sådan ”crazy cat lady” som inte kan släppa taget om din katt?
Citera
2022-01-05, 18:01
Medlem
Saken är den att jag tror att det är mest "bekvämt" för veterinärer att säga så då de inte har några andra svar än att ta dyra slantar utan att bota. OCH kissen är en alldeles fantastisk varelse som är bekant med alla runt omkring i byn, både människa o djur o älskar alla. Och som jag ser det så länge den äter och dricker friskt så får han hänga med. Jag tänkte på något annat alternativ än penicellin så klart. (Och inte tar vi livet av våra gamla människor heller då de har en infektion eller dylikt)
Citera
2022-01-05, 18:08
Medlem
neuron-drones avatar
Katten har nog haft en stark lunginflammation så att hen får lungproblem med alla infektioner. Då är det antibiotika som gäller. Vte att det kan kännas konstigt att proppa i djur antibiotika medan de är så restriktiva med människor. Men bara att tacka och ta emot.

Det är rätt ovanligt i Sverige men katten kan ju ha FIV underliggande och det orsakar massa infektioner.
Citera
2022-01-05, 18:14
Medlem
Citat:
Penicillin
Citera
2022-01-05, 22:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Saken är den att jag tror att det är mest "bekvämt" för veterinärer att säga så då de inte har några andra svar än att ta dyra slantar utan att bota. OCH kissen är en alldeles fantastisk varelse som är bekant med alla runt omkring i byn, både människa o djur o älskar alla. Och som jag ser det så länge den äter och dricker friskt så får han hänga med. Jag tänkte på något annat alternativ än penicellin så klart. (Och inte tar vi livet av våra gamla människor heller då de har en infektion eller dylikt)

Andnöd är ångestframkallande, tro mig. Ta med det i beräkningen och inte bara att kissen äter och dricker.

Det finns alla möjliga åkommor som kan finnas med i bilden. FIV är redan nämnt. Påverkan på lungorna kan vara hjärtat. Högt blodtryck är vanligt på äldre katter men kollas sällan upp.

Har man tagit seniorprover? Det brukar vara njurar, lever, sköldkörtel, diabetes, nåt mer som jag inte minns.

Tänk på att katter gör allt för att dölja att de mår dåligt. Man kan inte jämföra med människor eftersom man ger mycket mer omfattande vård och i livets slutskede är man väldigt generös med ångestdämpande, smärtstillande, näringsdryck, dropp osv som man aldrig ger till djur. Och människor kan tala om vad de känner, be om mer medicin osv.

Nu säger jag inte att du ska avliva kissen, det går inte avgöra på ett forum. Men jag tycker absolut att du ska kontakta veterinären igen eller kanske byta om den här är insnöad på att ge antibiotika/penicillin stup i ett och inte gör så mycket mer än det.
Citera
2022-01-06, 02:28
Medlem
anderslindenlabss avatar
Ett fall för Noel fitzpatrick om du vill ha den bästa vet.
Pröva att skriv till han på facebook.

https://sv-se.facebook.com/ProfessorNoelFitzpatrick

Annars rekommenderar jag ett djursjukhus även om det kanske är längre att åka med kissen.

Fråga innan du bokar tid så du får en äldre veterinär.

Tycker inte att du ska gå tillbaka till din nuvarande vet....
Citera
2022-01-06, 09:49
Medlem
Mr Hectors avatar
Doxycyklin ärr inte penicillin.
Det saknas ju en del av historin, vad har gjorts? Hur tänker du att det skulle botas (ffa ställa diagnos) utan att du behöver betala?
Citera
2022-01-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Doxycyklin ärr inte penicillin.
Det saknas ju en del av historin, vad har gjorts? Hur tänker du att det skulle botas (ffa ställa diagnos) utan att du behöver betala?
Vi har träffat hur många veterinärer som helst och alla har de haft olika teorier och tagit prover, röntgen genom åren mm mm, men sen blir det liksom inget mer. Vad jag menar att det kan finnas nåt "naturligt" utan en massa medikament( som uppenbarligen inte hjälpt), vi har alldeles för hög tilltro till mediciner vill jag tro
Citera
2022-01-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderslindenlabs
Ett fall för Noel fitzpatrick om du vill ha den bästa vet.
Pröva att skriv till han på facebook.

https://sv-se.facebook.com/ProfessorNoelFitzpatrick

Annars rekommenderar jag ett djursjukhus även om det kanske är längre att åka med kissen.

Fråga innan du bokar tid så du får en äldre veterinär.

Tycker inte att du ska gå tillbaka till din nuvarande vet....
Har provat så många veterinärer, och alla med sina teorier och med medikament, som hjälpt för stunden men snart har problemen börjar igen tyvärr.
Citera
2022-01-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Andnöd är ångestframkallande, tro mig. Ta med det i beräkningen och inte bara att kissen äter och dricker.

Det finns alla möjliga åkommor som kan finnas med i bilden. FIV är redan nämnt. Påverkan på lungorna kan vara hjärtat. Högt blodtryck är vanligt på äldre katter men kollas sällan upp.

Har man tagit seniorprover? Det brukar vara njurar, lever, sköldkörtel, diabetes, nåt mer som jag inte minns.

Tänk på att katter gör allt för att dölja att de mår dåligt. Man kan inte jämföra med människor eftersom man ger mycket mer omfattande vård och i livets slutskede är man väldigt generös med ångestdämpande, smärtstillande, näringsdryck, dropp osv som man aldrig ger till djur. Och människor kan tala om vad de känner, be om mer medicin osv.

Nu säger jag inte att du ska avliva kissen, det går inte avgöra på ett forum. Men jag tycker absolut att du ska kontakta veterinären igen eller kanske byta om den här är insnöad på att ge antibiotika/penicillin stup i ett och inte gör så mycket mer än det.
Tro mej jag har prövat det mesta och de veterinärer vi träffat har "sin teori" så klart. Han går just nu på en kur igen, blir lite bättre för stunden, men det kommer tillbaka snart igen tyvärr. Det syns tydligt på honom när han piggar på sej, kan honom efter alla år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in