Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-06, 00:25
Medlem
IceEyess avatar
Hur ser eran politiska åskådning ut? Är ni lagd åt det röd/gröna hållet så är Husby, Alby, Rågsved, Fisksätra osv. områden att sikta på.

Annars är Hammarby Sjöstad trivsamt.
Citera
2022-01-06, 00:26
Medlem
bralesss avatar
Måste det vara sthlm? Tänker annars Grums eller Falköping.
Citera
2022-01-06, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Förstår att du lever under en sten och har noll koll på vad som händer i Stockholm för att du SLIPPER JOBBA MOT SKITEN. Jag som har stor lokalkännedom inom samtliga områden VET vad jag pratar om...

Bara för att argumentera MOT dig så för MINDRE än 3 månader sedan sköts en oskyldig man, headshottad och dog, samtidigt som en 16 årig pojke också sköts. i FARSTA
https://www.expressen.se/nyheter/tva-personer-skjutna-i-farsta-/

För ca 2 veckor sedan var det mordförsök i Fruängen

i Bandhagen var det mord januari och juli förra året, och flera mordförsök på våren samt höst.

Så snälla kom med fakta om du ska motbevisa mig, jag sitter inte här och hittar på.

Jo du verkar ha bra koll i princip.

Men det är enorma skillnader bara på några kvarter i de områden du nämner.

Och det kan ske saker i vilka områden som helst på sena kvällar och nätter. Ingen Är helt skyddad.

Men i vissa av de områden du nämner kan man bo tryggt och säkert om man bara håller sig till de ”rätta” kvarteren.
Citera
2022-01-06, 00:34
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jo du verkar ha bra koll i princip.

Men det är enorma skillnader bara på några kvarter i de områden du nämner.

Och det kan ske saker i vilka områden som helst på sena kvällar och nätter. Ingen Är helt skyddad.

Men i vissa av de områden du nämner kan man bo tryggt och säkert om man bara håller sig till de ”rätta” kvarteren.
Håller delvis med, dock blir det lite som "du kan bo i Rinkeby, nästan säkert bara du håller dig hemma"

Till TS: vilken ras ser ni ut att härstamma ifrån? Blir lite lättare att placera er, ifall ni är negrer så kan ni bo var som helst i Sthlm, då ni har ett förstärkt skydd av samhället, men ifall ni ser ariska ut så rekommenderar jag Djursholm
Citera
2022-01-06, 00:36
Medlem
Citat:
Förstår att du lever under en sten och har noll koll på vad som händer i Stockholm för att du SLIPPER JOBBA MOT SKITEN. Jag som har stor lokalkännedom inom samtliga områden VET vad jag pratar om...

Bara för att argumentera MOT dig så för MINDRE än 3 månader sedan sköts en oskyldig man, headshottad och dog, samtidigt som en 16 årig pojke också sköts. i FARSTA
https://www.expressen.se/nyheter/tva-personer-skjutna-i-farsta-/

För ca 2 veckor sedan var det mordförsök i Fruängen

i Bandhagen var det mord januari och juli förra året, och flera mordförsök på våren samt höst.

Så snälla kom med fakta om du ska motbevisa mig, jag sitter inte här och hittar på.

Ja, det är verkligen representativt för alla. Att enstaka personer träffas av förlupna kulor. Klart det är tragiskt. Men det hör inte till vanligheterna.

Vilka var det som råkade ut för mordförsök? Var det en vanlig svensson som gick och handlade på ICA eller var det kriminella personer som blev angripna av andra kriminella? Så länge du inte rör dig i dessa kretsar är det så gott som omöjligt att du blir utsatt för mordförsök.

För några veckor sedan blev en person kallblodigt mördad på Kungsholmen. Det har skett dödsskjutningar på Östermalm. Ska man undvika dessa områden också som vanlig medborgare eller bör man inte se till vilket klientel det är som angrips?
Senast redigerad av StorTuffBiker 2022-01-06 kl. 00:38.
Citera
2022-01-06, 00:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Östberga är faktiskt billigt och inte så illa med hyfsat läge ändå. Kanske inom budget.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-ostberga-alvsjo-stockholms-kommun-stamgatan-40-18180382
Citera
2022-01-06, 00:48
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Ja, det är verkligen representativt för alla. Att enstaka personer träffas av förlupna kulor. Klart det är tragiskt. Men det hör inte till vanligheterna.

Vilka var det som råkade ut för mordförsök? Var det en vanlig svensson som gick och handlade på ICA eller var det kriminella personer som blev angripna av andra kriminella? Så länge du inte rör dig i dessa kretsar är det så gott som omöjligt att du blir utsatt för mordförsök.

För några veckor sedan blev en person kallblodigt mördad på Kungsholmen. Det har skett dödsskjutningar på Östermalm. Ska man undvika dessa områden också som vanlig medborgare eller bör man inte se till vilket klientel det är som angrips?
Förstå hur länge det här eländet pågått när du normaliserar sånt här
Citera
2022-01-06, 00:57
Medlem
Citat:
Förstå hur länge det här eländet pågått när du normaliserar sånt här

Normaliserar? Det är förstås fruktansvärt att folk tar sig friheten att ta livet av andra i Sverige. Det är dock lite överkant att Svensson ska känna sig oroliga över att kriminella och knarkare har ihjäl varandra. Det är inte vanliga personer som jobbar och gör rätt för sig som blir mördade i Sverige i regel. Det är marginaliserade människor som lever på samhällets botten. Det spelar ingen roll om de så rör sig i Stockholms innerstad eller i Fittja. Hittar fienden dem så skjuter man mitt i stan om man får chansen. Det här är ingenting en vanlig svennebanan som jobbar som snickare behöver oroa sig för. Det är knarklangare som blir ihjälskjutna.
Citera
2022-01-06, 01:19
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Normaliserar? Det är förstås fruktansvärt att folk tar sig friheten att ta livet av andra i Sverige. Det är dock lite överkant att Svensson ska känna sig oroliga över att kriminella och knarkare har ihjäl varandra. Det är inte vanliga personer som jobbar och gör rätt för sig som blir mördade i Sverige i regel. Det är marginaliserade människor som lever på samhällets botten. Det spelar ingen roll om de så rör sig i Stockholms innerstad eller i Fittja. Hittar fienden dem så skjuter man mitt i stan om man får chansen. Det här är ingenting en vanlig svennebanan som jobbar som snickare behöver oroa sig för. Det är knarklangare som blir ihjälskjutna.

Okej, säg det till barnen i Flemingsberg som blev pepprade med AK, säg att dom inte har något att oroa sig för, träskalle
Citera
2022-01-06, 01:40
Medlem
Citat:
Okej, säg det till barnen i Flemingsberg som blev pepprade med AK, säg att dom inte har något att oroa sig för, träskalle

Jag tar tillbaka det jag har sagt. Självklart ska alla gå omkring och känna sig oroliga över att det finns en liten risk att bli skjuten av en förlupen kula i gänguppgörelser. Att det handlar om en på miljonen spelar ingen roll. Risken finns och därför är det fullt rimligt att gå omkring och känna sig stressad över det. Det är ju hälsosamt.

Alla bilförare ska förstås också känna sig stressade över att det kan hända att man kör ihjäl sig. Det är trots allt ett par hundra som stryker med varje år. Det är precis den känslan jag tycker alla ska ta med sig när man sätter sig i bilen och kör till jobbet på morgonen. Frukta döden. Det kan hända att du kraschar in i en lastbil på vägen till arbetet.
Senast redigerad av StorTuffBiker 2022-01-06 kl. 01:44.
Citera
2022-01-06, 01:43
Medlem
I princip alla områden med äldre hyresrätter kan man ju glömma för dit drar ju alla som har dålig ekonomi och invandrartätheten lär öka med tiden.

Taskigt för de som köper bostadsrätt att få sådana i grannskapet.

Ett av de allra största skälen att köpa bostadsrätt är ju att man får bra grannar och ökat trygghet.
Citera
2022-01-06, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesson123
Jag och min sambo ska köpa lägenhet i Stockholms området inom något år. Budget ca 2 miljoner.

Fattar att vi inte ska flytta till Tensta eller liknande, tänker på ställen som kanske var bra för 5-10 år sedan men som är sämre idag som man kanske inte hört om så mycket i media.

Vilka områden är big no no enligt er?
"Stockholmsområdet" är ganska stort om du med det även utanför själva Stockholm stad (som omfattar fler kommuner). Gör ni det och inte har personliga kopplingar till någon sida av stan, så börja med att skaffa jobb, och bosätt er utifrån rimlig pendling dit. Rimlig i tid helst, under timmen, och max två byten.

Pendling, 8 timmars jobb plus lunch gör att ni kan åka vid 730 och vara hemma till 18. Längre dagar tror jag sliter. Framförallt om ni skaffar barn på sikt.

Därifrån kan man tänka, ju längre bort från city desto större/finare kan ni bo. Köper ni för 2 mkr så hamnar ni inte i ett getto, men åk runt och kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in