Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-10, 01:47
  #1
Medlem
Verves avatar
Är det någon som vet nått mer om fallet i videon nedan?

Det handlar om två svenskor som ska ha blivit mördade i USA på 80-talet när de liftade sig genom kalifornien för att komma med flyget hem till Sverige.

http://www.youtube.com/watch?v=f37BN502_hg
Citera
2011-01-10, 02:17
  #2
Medlem
Konsuln säger något om att Sverige är ett mer homogent samhälle. En indikation om hur gammalt fallet är och vad som skett sen dess
Citera
2011-01-10, 07:56
  #3
Medlem
Troians avatar
Aldrig hört talas om, märkligt. Ser ju inte allt för ljust ut att lösa.

Ska alltså heta "Marie Lilienburg" (23) och "Maria Wahien" (25). Antar att det ska vara "Marie Liljenberg" respektive "Maria Wahlén". Pappan till den förstnämnda ska enligt klippet heta Ove, finns en sådan i Bengtsfors född 1931. Kanske han som är pappan?
Citera
2011-01-10, 12:29
  #4
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Aldrig hört talas om, märkligt. Ser ju inte allt för ljust ut att lösa.

Ska alltså heta "Marie Lilienburg" (23) och "Maria Wahien" (25). Antar att det ska vara "Marie Liljenberg" respektive "Maria Wahlén". Pappan till den förstnämnda ska enligt klippet heta Ove, finns en sådan i Bengtsfors född 1931. Kanske han som är pappan?

Jag kommer inte alls ihåg det här fallet, det borde ju ha blivit väldigt omskrivet tycker man.

Men jag har hittat två tjejer i Sveriges Dödbok som stämmer in på beskrivningen:

Maria Birgitta Wahlén född 19571106, död 19830818

Marie Lilienberg född 19591015, död 198307? (pappan heter Ove, född 1925)
Citera
2011-01-10, 14:39
  #5
Medlem
Det blev väldigt omskrivet i kvällstidningarna, men detta var före internet så det mesta har fallit i glömska. Två svenska tjejer som plockades upp av en liftare i Kalifornien, och senare hittades mördade. För inte så länge sedan läste jag i en blogg om en person som trodde sig ha träffat tjejerna på en fest i New York före deras avresa. Tjejerna blev bestämt avrådda från att lifta, men enligt uppgiftslämnaren avfärdade de alla varningar. Senare läste hon att de hade våldtagits och mördats.
Citera
2011-01-10, 22:50
  #6
Medlem
Verves avatar
Ingen som vet mer om det här?

I slutet av dokumentären kommer det fram att man identfierade tipsaren som ringde svenska konsulatet i San Diego och den här "Loren" som ska ha plockat upp kvinnorna i sin van försedd med en grön kanot. Skulle vara intressant om det här ledde vidare till något...
__________________
Senast redigerad av Verve 2011-01-10 kl. 22:53.
Citera
2011-01-11, 05:45
  #7
Medlem
SingleStars avatar
Som jag kom ihåg det var tjejerna försvunna i en vecka innan de hittades. Fallet var omskrivet i nästan en månad innan det tynade bort.
Citera
2011-01-11, 09:41
  #8
Medlem
- The killer was eventually linked to a known woman-hater named Loren, but subsequently, there was not enough substantial evidence to convict him for the crimes.

Se http://unsolvedmysteries.wikia.com/w...d_Maria_Mahien
Citera
2011-10-04, 20:28
  #9
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
- The killer was eventually linked to a known woman-hater named Loren, but subsequently, there was not enough substantial evidence to convict him for the crimes.

Se http://unsolvedmysteries.wikia.com/w...d_Maria_Mahien

Såg denna episod av Unsolved Mysteries på Youtube nyss. Kommer spontant ihåg fallet mycket svagt från "då det begav sig". Var väl lite för ung då kanske. Tragiskt, men samtidigt hade "tösera" fått ett flertal varningar och förmaningar om att det inte var lämpligt att lifta.

Men lösningen är väl förmodligen den som du citerar ovan. Man kunde, som så ofta i andra fall, inte binda mördaren till morden.

Att denne trolige gärningsman hade haft en vit van med en grön kanot på taket kan kopplas till fyndplatsen, en brant ravin i en skog med en å rinnande bredvid, på sätt och vis tycker jag. Att kropparna hittas av två hjort-jägare är ju därutöver också en antydning att platsen ligger, i alla fall en bit, ut i "bushen".

Min hypotes blir ju att han föreslog att de skulle rasta och/eller att han kanske då (låtsades erbjuda) dem att få pröva att åka kanot. Dådet skedde antingen med beräkning, Att han från början redan var inställd på att döda dem och de hann inte reagera innan han huggit dem. Men det här stämmer inte med det sexuella övergrepp som de hade utsatts för, vill säga om han inte var någon slags nekrofil och gjorde det efter döden.

Nej , det naturliga andra alternativet blir väl närmast, enligt mitt tycke, att han nog var intresserad av kvinnor trots allt, men bara som sexobjekt. När han ville knulla med dem, i alla fall den ena såg ju riktigt bra ut, så ville inte de och när de satte sig till kraftigt motvärn , så "rann sinnet för över" för honom och han dödar dem.

En avslutande "analys". Varför använde inte den ena flickan sin lilla kniv som hon enligt filmen hade med sig ??. Slutsatsen blir att hon trots allt inte hade den direkt på sig, utan den låg i packningen utom räckhåll

Att man därutöver sedan hittar deras ryggsäckar, dagböcker och tillhörigheter flera mil söderut, i utkanten av Los Angeles, är ju att gärningsmannen slängt dem där.

Men varför ta dem med sig överhuvudtaget ??.
För att försvåra identifiering när flickorna upptäcks ??.
Som någon slags trofeér ??.

Förövrigt skulle det vara mycket intressant att få veta mer om det här fallet. Det som står ovan är ju ändå bara mina egna "privat-detektivistiska" teorier.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2011-10-04 kl. 20:34.
Citera
2011-10-11, 01:17
  #10
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Att man därutöver sedan hittar deras ryggsäckar, dagböcker och tillhörigheter flera mil söderut, i utkanten av Los Angeles, är ju att gärningsmannen slängt dem där.

Men varför ta dem med sig överhuvudtaget ??.
För att försvåra identifiering när flickorna upptäcks ??.
Som någon slags trofeér ??.

Förövrigt skulle det vara mycket intressant att få veta mer om det här fallet. Det som står ovan är ju ändå bara mina egna "privat-detektivistiska" teorier.


Jag läste någonstans på teh Internets att kropparna hade blivit lemlästade (alltså huvudena avhuggna medelst kniv, inte av en coyote (som hade gnagt/släpat bort en arm enligt unsolved mysteris-klippet).

Min lekmannamässiga teori: Gärningsmannen plockar upp tjejerna, han är beväpnad med en pistol. Någonstans stannar han bilen och på ett eller annat sätt hamnar han i baksätet med en av tjejerna, som får pistolen riktade mot sig medan den andra får köra bilen. Han instruerar denne hur hon ska köra, de stannar till någonstans i närheten av dumpningsplatsen. Han binder fast en av tjejerna och våldtar den andra och sedan knivhugger han henne till döds / alternativt binder fast henne också**. Han fritar den andra tjejen och upprepar proceduren och dödar henne (och den andra om han inte gjorde det först), sedan styckar han kropparna (kanske innan eller efter) släpar iväg dem längre in i skogen där han gömmer undan dem med hjälp av lite grenar. Han sätter sig i bilen och kör iväg, när han kommer till Commerce så stannar han till och lastar ur alla deras tillhörigheter och dumpar dessa i containern.

På detta sätt har han gjort tre saker för att försvåra identifikation/upphittade av kropparna, han har lemlästat kropparna, gömt undan kroppen och forslat bort deras tillhörigheter.

**Om han dödar den ena innan han är "klar", så inser det kvarvarande offret att hon inte har något att förlora för att hon kommer dö oavsett och lär därför vara än mer benägen att göra motstånd, annat än om hon tror att hon "bara" ska bli våldtagen.
Citera
2015-07-21, 16:55
  #11
Medlem
Jag läser precis en bok som heter De nya utvandrarna och handlar om tio svenskar som emigrerat till nordvästra USA. I ett kapitel, om Herje, berättar han att han träffade dem, Marie och Maria, på Universal Studios i LA och att de berättade om sina planer att lifta till San Francisco och därifrån skulle de flyga över till Hawaii. När han kom hem såg han bilder på tjejerna på Expressen... Och förstod då att de blivit mördade av sin liftare.
Citera
2019-06-27, 02:13
  #12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag höll på att läsa boken Aktuellt 1983 när jag hörde talas om detta fall. Jag tog en bild på artikeln, som är väldigt sparsam med informationen.

https://imgur.com/a/nO3Y8Ym
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback