2022-01-04, 03:15
Medlem
HazzardAlards avatar
Jag har tänkt att byta till den från Robur rysslandsfond som har börjat krokna.

Eller har ni några bättre tips?

Har ca 15 år till pensionen och ca 500k att placera.

Tack på förhand.
Citera
2022-01-04, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard

Tack på förhand.
Oj det var ett stort steg. Från ryska aktier till svenskt statligt pensionssparande för soffliggare.

Men Såfa verkar inte vara dålig, tvärtom har den vissa år gått bättre än aktivt förvaltade fonder som sköts av dyra "experter".
Citera
2022-01-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Oj det var ett stort steg. Från ryska aktier till svenskt statligt pensionssparande för soffliggare.

Men Såfa verkar inte vara dålig, tvärtom har den vissa år gått bättre än aktivt förvaltade fonder som sköts av dyra "experter".

AP7 är aktiv.
Citera
2022-01-04, 08:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
AP7 är aktiv.

Den är inte bara aktiv - den kör med hävstång vilket gör mycket över tid (för varje hundralapp man sätter in lånar de upp till 15 kr till). Jag kör ap7 aktier för hela min ppm sedan ett par år. Låg avgift och bra resultat.

Undvik såfan dock, den växlar över till ap7 ränta från 55 års ålder vill jag minnas.
Citera
2022-01-04, 09:14
Medlem
Jagersros avatar
Gör du inget val för din premiepension hamnar du i AP7 Såfa. En placering med hög risk. Från 55 års ålder styrs andelen aktiefondsandelar om dem ca 4 % per år till räntefonder. Man säkrar gradvis upp vinsten med räntor. Avgiften är mycket låg 0,08 % till 55 år sedan sjunker den ytterligare. Detta om du INTE aktivt väljer själv. För att bedöma risk skall man även se detta tillsammans med inkomstpensionen som är den stora delen av den allmänna pensionen 16 %. Premiepensionsdelen som du kan välja själv hur du vill placera är 2,5 %
Gör du inget eget val är AP7 Såfa ett mycket bra alternativ enligt mig.
Citera
2022-01-04, 16:01
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard

Tack på förhand.

AP7 Safari är nog inget jättedåligt alternativ, men jag hade nog tittat på indexfonder istället. Jag kör på Handelsbanken * Index Criteria där * är olika länder/regioner. Jag har där * = USA, Europa och Sverige, alltså tre indexfonder.

Låga avgifter och Handelsbanken är duktiga på att följa index.
Citera
2022-01-04, 23:40
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
AP7 Safari är nog inget jättedåligt alternativ, men jag hade nog tittat på indexfonder istället. Jag kör på Handelsbanken * Index Criteria där * är olika länder/regioner. Jag har där * = USA, Europa och Sverige, alltså tre indexfonder.

Låga avgifter och Handelsbanken är duktiga på att följa index.

AP7 Safari?... aldrig hört talas om. Är det bara Handelsbanken?
Citera
2022-01-25, 19:52
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Undvik såfan dock, den växlar över till ap7 ränta från 55 års ålder vill jag minnas.

Gör du ett aktivt val kan du behålla den fonden efter 55 år.

Edit. Såg att någon redan klargjort det.
Citera
2022-01-26, 13:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Gör du ett aktivt val kan du behålla den fonden efter 55 år.

Edit. Såg att någon redan klargjort det.

Såfan består av ap7 aktiefond respektive ap7 räntefond så vill man ha kontroll över balansen eller helt välja bort det ena eller det andra är det bäst att välja dessa direkt i ppmsystemet tycker jag.
Citera
2022-04-09, 08:44
Medlem
Jag hoppas du bytte innan Rysslands kriget. Annars kanske din PPM är värd noll och intet. ☹️
Citera
2022-04-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbangdeluxe
Jag hoppas du bytte innan Rysslands kriget. Annars kanske din PPM är värd noll och intet. ☹️

En bred fond som har både utvecklade marknader och tillväxtmarknader. Lägg till låg avgift och hävstång med långsiktighet. Grymt bra fond. Funderar på att lägga in allt i Ap7.
Citera
2022-04-19, 02:12
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbangdeluxe

👍 jajamän
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in