Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-03, 16:57
Medlem
För kanske 5-6 år sedan vann jag ett mål och fick ett skadestånd. Personen i fråga har dock aldrig haft några tillgångar, och löpande en gång per år har jag sedan fått ett brev från Kronofogden som i princip bara sagt "sorry, vi hittade inget".

Idag så kom årets brev från Kronofogden som sa samma sak. Sökte lite på nytt på personen på personnummer och ser att den registrerats som utvandrad sedan i början på 2021.

Skadeståndet i sig är oväsentligt, det bryr jag mig inte om, men jag skulle finna glädje i att veta att personen lever ett liv på samhällets utkant. Men vad gäller nu? Har personens skulder nu i praktiken försvunnit efter utvandringen, eller beror det möjligen på vilken land den hamnade i? Jag antar att man inte kan enkelt lista ut vilket land personen flyttade till?
Citera
2022-01-03, 18:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
För kanske 5-6 år sedan vann jag ett mål och fick ett skadestånd. Personen i fråga har dock aldrig haft några tillgångar, och löpande en gång per år har jag sedan fått ett brev från Kronofogden som i princip bara sagt "sorry, vi hittade inget".

Idag så kom årets brev från Kronofogden som sa samma sak. Sökte lite på nytt på personen på personnummer och ser att den registrerats som utvandrad sedan i början på 2021.

Skadeståndet i sig är oväsentligt, det bryr jag mig inte om, men jag skulle finna glädje i att veta att personen lever ett liv på samhällets utkant. Men vad gäller nu? Har personens skulder nu i praktiken försvunnit efter utvandringen, eller beror det möjligen på vilken land den hamnade i? Jag antar att man inte kan enkelt lista ut vilket land personen flyttade till?
Så vitt jag vet så har KFM samarbete med andra länders myndighets- motsvarigheter. Dock så vet jag inte om det krävs något visst minstabelopp för att ett utlandsärende skall öppnas. Vet ej heller om det funkar med privatskulder eller om du till och med kan råka på att betala för administrativa kostnader om nu personen saknar tillgångar.

Jag vet inte om alla EU länder + Norge är med på detta, men är rätt säker på att det förekommer. Om han utvandrat till valfritt MENA land så lär det ju knappast finnas en möjlighet.

Mitt tips är att du ringer skatteverket (SKV) och frågar om vart han vandrat ut och om de har en senast känd adress i det nya landet. Gissar att SKV vill ha en sån adress för att sända den sista dokumentationen. Har han flyttat till ett väl fungerande land så rekommenderar jag att kontakta motsvarande myndigheter där för att höra dig för. Men gissar att det inte är så lätt gjort.
Citera
2022-01-04, 14:13
Medlem
saviers avatar
Utifrån vad jag har läst så finns skulderna kvar även att personen har utvandrat, återkommer denne till Sverige består alltså skulderna. Det bör KFM enkelt kunna svara på.

Att få igen ditt skadestånd är i praktiken upp till hur jobbig handledaren orkar vara mot respektive myndigheter i det land där personen befinner sig. Är de.t tex Tyskland kan de enkelt begära hjälp av motsvarande myndighet där, men är det ett mindre nogberäknat land så är det oftast inte lönt besväret (om det inte rör sig om väldigt mycket pengar) och därför får du bara dessa brev år efter år gissar jag på.

Du kan ju försöka leta reda på personen utifrån ambassader/konsulat och diverse myndigheter men allt är inte lika enkelt som i Sverige. Lättast är nog ändå att kolla runt på Internet vad personen faktiskt gör. Finns personen eller nära&kära till denne här, ja då lever nog personen jävlig taskigt till.
Citera
2022-01-05, 12:10
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:

Får man lov att fråga vad för mål det var? Och hur stor skulden är? Låter som ett intressant ärende, följer.
Citera
2022-01-05, 12:22
Medlem
Att utvandra är ju en lösning för den skuldsatte individen, men då får man utvandra till ett land som inte samarbetar med Sverige.

Skulderna finns kvar och personen ifråga kommer möta problemet igen om den personen återkommer till Sverige.

Tyvärr pekar väl det mesta på att den här personen numera lever ett helt vanligt liv med god ekonomi och arbete obekymrad över skulderna i Sverige.
Citera
2022-01-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anorax1886
Får man lov att fråga vad för mål det var? Och hur stor skulden är? Låter som ett intressant ärende, följer.

Blocket-bedrägeri. Trodde aldrig det skulle bli ett mål man skulle driva, men jag samlade in massa med bevis och det visade sig finnas många målsägande.

Totala skulden är på ca 200 tkr, varav ca 5 tkr till mig.
Citera
2022-01-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Att utvandra är ju en lösning för den skuldsatte individen, men då får man utvandra till ett land som inte samarbetar med Sverige.

Skulderna finns kvar och personen ifråga kommer möta problemet igen om den personen återkommer till Sverige.

Tyvärr pekar väl det mesta på att den här personen numera lever ett helt vanligt liv med god ekonomi och arbete obekymrad över skulderna i Sverige.

Personen var i många år skriven på en liten lägenhet med en annan person vars namn antydde på att det var en förälder. Tills 2021 då. Men med facit i hand behöver ju inte det nödvändigt stämt i verkligheten.
Citera
2022-01-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savier
Utifrån vad jag har läst så finns skulderna kvar även att personen har utvandrat, återkommer denne till Sverige består alltså skulderna. Det bör KFM enkelt kunna svara på.

Att få igen ditt skadestånd är i praktiken upp till hur jobbig handledaren orkar vara mot respektive myndigheter i det land där personen befinner sig. Är de.t tex Tyskland kan de enkelt begära hjälp av motsvarande myndighet där, men är det ett mindre nogberäknat land så är det oftast inte lönt besväret (om det inte rör sig om väldigt mycket pengar) och därför får du bara dessa brev år efter år gissar jag på.

Du kan ju försöka leta reda på personen utifrån ambassader/konsulat och diverse myndigheter men allt är inte lika enkelt som i Sverige. Lättast är nog ändå att kolla runt på Internet vad personen faktiskt gör. Finns personen eller nära&kära till denne här, ja då lever nog personen jävlig taskigt till.

Tack för tipsen. Ska nog lägga lite tid att gräva lite, för sakens skull.
Citera
2022-01-08, 12:24
Medlem
saviers avatar
Citat:
Tack för tipsen. Ska nog lägga lite tid att gräva lite, för sakens skull.

Om du känner dig för att gå lite out-of-bands så finns ju alltid flashback som gärna gräver efter folk på diverse sett , men det är väl inte helt enligt reglerna att namedroppa någon man letar efter men ja, du fattar vad jag menar.
Citera
2022-01-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savier
Om du känner dig för att gå lite out-of-bands så finns ju alltid flashback som gärna gräver efter folk på diverse sett , men det är väl inte helt enligt reglerna att namedroppa någon man letar efter men ja, du fattar vad jag menar.

Inte för att jag bryr mig om personen i fråga, men det känns som en och en annan regel skulle brytas mot om jag postade personuppgifter. Vem vet, jag kanske bara hittar på.
Citera
2025-09-29, 12:24
Medlem
Jormapormas avatar
Hej
Har en skuld/skadestånd till en person som utvandrat. Kan ej få tag i människan. Vill göra rätt för mig och få det undanstökat. Inte och ligga och ticka i ränta.

Ngn vet vad som gäller? Ngn vänlig själ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in