2022-01-03, 13:56
Medlem
Finns det något namn för denna styckningsdetalj i Sverige? Det är ju egentligen inte ”short ribs”, även om det tillhör samma muskel, men går upp i högreven om jag förstått saken rätt.

Någon som vet vart jag kan hitta det?
Citera
2022-01-03, 14:00
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Finns det något namn för denna styckningsdetalj i Sverige? Det är ju egentligen inte ”short ribs”, även om det tillhör samma muskel, men går upp i högreven om jag förstått saken rätt.

Kanske kan vi klura ut det om vi tittar här:

https://svensktkott.se/om-kott/styck...er-pa-svenska/

Boneless beef inside: innanlår
Boneless beef outside: ytterlår

Short Ribs: revbensstek

Kan det röra sig om revbensstek med kött från innan eller ytterlår? Å andra sidan vad fan har innan och ytterlår med revben att göra
Citera
2022-01-03, 20:29
Medlem
Shortribs i sig är väl en styckdetalj som inte finns exakt hos vanliga svenska styckesscheman, men går att finna i saluhallar. Närmaste på svenska trodde jag var oxbringa med ben, typ? Eller ox-/nötrevben. Men nu var du ute efter benlösa ribs...
Citera
2022-01-03, 20:55
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Shortribs i sig är väl en styckdetalj som inte finns exakt hos vanliga svenska styckesscheman, men går att finna i saluhallar. Närmaste på svenska trodde jag var oxbringa med ben, typ? Eller ox-/nötrevben. Men nu var du ute efter benlösa ribs...
Grillar Shortribs på sommaren ibland.

Seriös slaktare/styckare vet vad du menar. Bara googla charkaffär och beställa.

Enda frågetecknet är vad du får betala för kilopris om dom skall karva bort köttet från början av revbenen. Nog inte prisvärt, bättre köpa med ben å karva själv.
Citera
2022-01-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Grillar Shortribs på sommaren ibland.

Seriös slaktare/styckare vet vad du menar. Bara googla charkaffär och beställa.

Enda frågetecknet är vad du får betala för kilopris om dom skall karva bort köttet från början av revbenen. Nog inte prisvärt, bättre köpa med ben å karva själv.

Ja, du citerade nog fel. Köper själv shortribs från saluhallar.
Citera
2022-01-03, 21:24
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Ja, du citerade nog fel. Köper själv shortribs från saluhallar.
Sorry...
Citera
2022-01-03, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko

Jag har beställt det som short ribs utan ben, english cut.
Bara beställt den en gång och fick lite tramsigt beställa det på svensk-engelska, men så är det ju med grejer som inte är helt vanliga i svenska butiker.
Jim på Kötthallen förstod iallafall precis vad jag var ute efter.

Italienarna älskar att koka ragú på benfria short ribs och det var i det sammanhanget jag ville ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in