2022-01-02, 16:19
Medlem
Om jag förstår trådstarten rätt så har du både åklagare o advokat med på din sida.

Så du skaffar en bra jurist i familjerätt, som tar det till familjerätten. Du ska även anmäla till försäkringskassan att du är i vårdnadstvist.
Sen är du lugn o saklig i ditt sätt mot soc o går med på deras samtals terapi gärna tillsammans med sonen.
I sådana här lägen är det bara att spela med soc o definitivt inte hota eller gapa på utredarna.

Om du har en bra advokat/jurist så låt mamman spela hela ärendet i din favör. Sådana här tok kärringar brukar lyckas rätt bra själva utan att du behöver göra något när det väl kommer till rätten.

Här är det ju mamman som undanhåller barnet för dig, vilket hon tydligen inte har rätt till enligt trädstam.
Citera
2022-01-02, 16:47
Medlem
Rimligtvis skall du betala underhållsstöd för de 2 månaderna. Oavsett om det var rätt att undanhålla barnen från dig eller inte så bodde ju barnen där 100% i två månader varpå X:et under de 2 månaderna hade 100% av kostnaderna för barnen. Därmed är det rimligt att du får betala underhåll för de 2 månaderna.

Underhållsstödet ligger på 1 673kr/månad och barn för barn under 11, 1 823 kr/månad för barn mellan 11år och 15år och 2 223 kr/månad efter att barnet har fyllt 15 år..

Exakt hur mycket du skall betala beror alltså antal barn och ålder på barnen.

Värt att poängtera är alltså att detta är inte pengar som går till en förälder utan är tänkt att bekosta barnets utgifter.
De som tänker att man betalar sitt ex och liknande tänker fel, men betalar för att sina barn skall ha mat och kläder och husrum.
Citera
2022-01-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Rimligtvis skall du betala underhållsstöd för de 2 månaderna. Oavsett om det var rätt att undanhålla barnen från dig eller inte så bodde ju barnen där 100% i två månader varpå X:et under de 2 månaderna hade 100% av kostnaderna för barnen. Därmed är det rimligt att du får betala underhåll för de 2 månaderna.

Underhållsstödet ligger på 1 673kr/månad och barn för barn under 11, 1 823 kr/månad för barn mellan 11år och 15år och 2 223 kr/månad efter att barnet har fyllt 15 år..

Exakt hur mycket du skall betala beror alltså antal barn och ålder på barnen.

Värt att poängtera är alltså att detta är inte pengar som går till en förälder utan är tänkt att bekosta barnets utgifter.
De som tänker att man betalar sitt ex och liknande tänker fel, men betalar för att sina barn skall ha mat och kläder och husrum.
Är det "kvinnlig logik" det här?
I och med att jag inte vill betala för de här månaderna, eftersom valet har varit hos henne. Men om jag ska resonera som du gör, så borde jag helt enkelt "ta" barnen hos mig i 2 månader så att inte hon får träffa dem, för då blir det ju rättvist, eller?
Citera
2022-01-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Är det "kvinnlig logik" det här?
I och med att jag inte vill betala för de här månaderna, eftersom valet har varit hos henne. Men om jag ska resonera som du gör, så borde jag helt enkelt "ta" barnen hos mig i 2 månader så att inte hon får träffa dem, för då blir det ju rättvist, eller?

Nej du tänker helt fel. Ditt ex har givetvis gjort fel så som du beskriver det. Men under dessa 2 månader har du haft noll kostnader för barnen och hon 100%.
Dessa pengar skall gå till barnen.
Du tänker att de går till ditt ex, det är feltänk.

Underhållsstödet har inget med hennes agerande att göra, det är helt enkelt för att se till att dina barn får mat, kläder, boende och allt annat de behöver.

Sedan har hon möjligen begått egenmäktighet med barn. Det är en separat fråga och skall hanteras separat. Du får anmäla för detta om du vill, då kan du kräva skadestånd för psykiskt lidande. I huvudsak har dina barn rätt till skadestånd för hennes agerande.

För övrigt är jag en man.
Citera
2022-01-02, 17:28
Citat:
Hon har alltså haft barnen boende hos sig, men det har varit emot min och deras vilja, har hon rätt till Underhållsstöd, eller ska jag polisanmäla?
Polisanmäla vad? Detta är ett civilrättsligt och förvaltningsrättsligt mål. Visserligen om du har rätt till umgänge och hon nekat dig detta så kan det bli fråga om egenmäktighet av barn. Men vad jag förstod det som är det socialen som gått in och nekat dig umgänge då man befarat att barnen far illa.

Hur ser avtalet om umgänge ut?
Citat:
Edit: När det hela drog igång så gjorde hon en anmälan direkt om att hon ska ha barnen boende hos sig 100%, vilket hon fick ringa till försäkringskassan och ändra, men hon kräver underhållsstöd för de 2 månaderna som de bodde hos henne och hon använder försäkringskassan som inkasso
Förstår det som att du begärt omprövning av Försäkringskassans beslut och att de nu hänvisar till förvaltningsrätten.

Gällande denna del kan jag inte råda det ena eller det andra. Tycker summan på 3000kr per barn låter alldeles för högt. Men sen skulle jag väl nog bedöma att ditt ex har rätt till underhåll då hon hade hand om barnen 100% av tiden, oavsett om du anser att det i sig var felaktigt eller inte.
Att du haft andra kostnader som juridisk rådgivning och att du lagt energi på att få rätt m.m. spelar dessvärre ingen roll. Det man tar hänsyn till är att kostnaden för hushållet ökar ju fler som ingår i hushållet. Eftersom du inte haft dina barn i ditt hushåll under denna tid så har dina kostnader varit lägre. Således ska ditt överskott kompensera hennes underskott. Det är så man ser på det strikt juridiskt.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2022-01-02 kl. 17:32.
Citera
2022-01-02, 18:11
Medlem
Citat:
Nej du tänker helt fel. Ditt ex har givetvis gjort fel så som du beskriver det. Men under dessa 2 månader har du haft noll kostnader för barnen och hon 100%.
Dessa pengar skall gå till barnen.
Du tänker att de går till ditt ex, det är feltänk.

Underhållsstödet har inget med hennes agerande att göra, det är helt enkelt för att se till att dina barn får mat, kläder, boende och allt annat de behöver.

Sedan har hon möjligen begått egenmäktighet med barn. Det är en separat fråga och skall hanteras separat. Du får anmäla för detta om du vill, då kan du kräva skadestånd för psykiskt lidande. I huvudsak har dina barn rätt till skadestånd för hennes agerande.

För övrigt är jag en man.
Nej ok, jag förstår resonemanget, men kan det verkligen stämma?

Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Polisanmäla vad? Detta är ett civilrättsligt och förvaltningsrättsligt mål. Visserligen om du har rätt till umgänge och hon nekat dig detta så kan det bli fråga om egenmäktighet av barn. Men vad jag förstod det som är det socialen som gått in och nekat dig umgänge då man befarat att barnen far illa.

Hur ser avtalet om umgänge ut?

Förstår det som att du begärt omprövning av Försäkringskassans beslut och att de nu hänvisar till förvaltningsrätten.

Gällande denna del kan jag inte råda det ena eller det andra. Tycker summan på 3000kr per barn låter alldeles för högt. Men sen skulle jag väl nog bedöma att ditt ex har rätt till underhåll då hon hade hand om barnen 100% av tiden, oavsett om du anser att det i sig var felaktigt eller inte.
Att du haft andra kostnader som juridisk rådgivning och att du lagt energi på att få rätt m.m. spelar dessvärre ingen roll. Det man tar hänsyn till är att kostnaden för hushållet ökar ju fler som ingår i hushållet. Eftersom du inte haft dina barn i ditt hushåll under denna tid så har dina kostnader varit lägre. Således ska ditt överskott kompensera hennes underskott. Det är så man ser på det strikt juridiskt.
Socialen har faktiskt nekat, ända tills jag ifrågasatte det med polis och min advokat, då kröp det fram att socialen inte har befogenhet till det. Jag tog det med exet, men hon höll ut i över en månad till.
Vi har alltid haft gemensam vårdnad med 50%, det har aldrig varit några problem med att byta dagar, helger eller lappa med semestern, men just nu så såg hon sin chans att få bete sig som ett svin och det har med hennes nya kille att göra.
Citera
2022-01-02, 18:33
Medlem
Citat:

Nja, i teori och lag är det egenmäktighet med barn. Men eftersom att mamman har socialnämndens goda minne bakom sig så anses det som att mamman inte är egenmäktig med barnen när hon "bara" skyddar barnen från pappan.
Du glömmer bort att socialnämnden och dess sk. "familjerätt" (som inte har någon som helst laga befogenhet) anses kunna bestämma vad som helst när det gäller familjefrågor. Bestämmer "familjerätten" att barnet skall hindras från att få träffa sin ena förälder så är det inte egenmäktighet, det även om lagen är skriven så att det egentligen är det.

Barnen rätt finns inte i det här fallen. Inga beslut tas för barnets bästa, eller snarare det bästa för barnen. Utan socialnämnden tar alltid beslut i förmån för sig själva och den förälder som mest kan skrika och övertyga socialhandläggarna om att föräldern och barnet "far illa".
Citera
2022-01-02, 18:55
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
din historia är mild om du jämför med min.. ska fatta mig kort

1. Exet o jag grälar o jag sparkar en blomkruka på hennes bil.
2.dagen efter försvinner hon med sin son o håller han gömd
3.Hon kontaktar "våld i nära relationer o påstår våld"
4. Hon polisanmäler mig för misshandel.. krukan ska ha träffat hennes ben
5. Hon skaffar sekretessmarkering på sig själv o då blir sonen detsamma per automatik med stöd av "enheten våld i nära relationer" trots de aldrig ens pratat med mig
6.Får orosanmälan o hon ljuger ihop hgistorier om vål o de ger henne skyddat boende
7. Med stöd av skyddat boende o soss i ryggen samt sekretessmarkering lyckas hon byta skola på sonen
8.Hon ansöker om kontaktförbud då jag letat efter min son men hon påstår jag e ute efter henne
9. Jag stämmer till tingsrätt o vid förförhandlingen får jag sonen vartannan helg eftersom han varit borta så länge från mig (5mån) och att föräldrarkonflikten är så stor (fortfarande gemensam vårdnad)
10. Pojken blir utåtagerande mot henne så hon ansöker om BUP , det hon inte visste va att en ny soc utredning görs mot henne , som inte alls pekar till hennes fördel då de visat sig att hon ljugit vid inskrivningen av nya skolan samt haft hjälp av en jävig rektor. Dessutom börjar den nya sossutredaren fatta att hon ljugit ihop alltihop då sonen säger att han aldrig sett pappa slå mamma.
11.Typ där är jag nu men GE FÖR FAN INTE UPP!!!! DU ÄR INTE ENSAM

Hon sökte även om underhåll men ring dit o säg du är inne i en vårdnadstvist

Hennes son, inte din? Skriver man så, så kanske något är fel ändå och du inte talar sanning.
Citera
2022-01-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Hur mycket har du ditt barn då?
det är summan man betalar varje månad om man över huvud taget inte har barnet boende hos sig.
Om man har det halva tiden utgår inget underhåll och däremellan så drar man av.
Citera
2022-01-02, 20:43
Citat:
Socialen har faktiskt nekat, ända tills jag ifrågasatte det med polis och min advokat, då kröp det fram att socialen inte har befogenhet till det. Jag tog det med exet, men hon höll ut i över en månad till.
Vi har alltid haft gemensam vårdnad med 50%, det har aldrig varit några problem med att byta dagar, helger eller lappa med semestern, men just nu så såg hon sin chans att få bete sig som ett svin och det har med hennes nya kille att göra.
Socialen har som du säger inte rätt att vidta exekutiva åtgärder såvida inte det rör sig om LVU. I övrigt krävs samtycke.

I vårdnadsfrågor kan socialnämnden begära ändring i vårdnaden, se sjätte kapitlet 5-10 §§ i Föräldrabalken.
Men som jag förstår det så har det inte varit fråga om ändring av vårdnaden. Utan socialen har ingripit otillåtet och nekat dig umgänge under tre månader tills dess utredningen är klar. Är det rätt uppfattat?

Nu kan du säkerligen gå vidare med en JO anmälan mot socialen. Sådant tjänar inte mycket till egentligen mer än att JO riktar kritik och de får skämmas lite. Det hjälper inte direkt din situation mer än att de kanske blir lite mer återhållsamma mot dig i framtiden.
Sen är frågan om ditt nekade umgänge utgör egenmäktighet av barn. Där är det ditt ex som i så fall gör sig skyldig till det. Har du inte fått träffa dem alls under tre månader?
Citera
2022-01-02, 20:54
Medlem
Ja, du är skyldig att betala underhåll även om ditt x nekar dig umgänget. Kontakta FK och kolla så du betalar rätt enligt norm underhållsbidrag.
Ska du dra det via advokat och tingsrätt så kolla upp med hemförsäkring så den täcker upp en del av kostnaden. Ofta inte första året efter separationen.
Viktigt att tänka på är att barnet har rätt att umgås med sina båda föräldrar du som förälder kan inte åberopa rätt att umgås med ditt barn. Barnets bästa i fokus!
Detta är mammornas spelplan så var beredd på att förlora.
Citera
2022-01-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Du kan inte vinna något som man, hela rättssystemet är korrupt.

Det som tas upp i trådstarten är den jävligt mörka baksidan av samhället och rättslösheten som män lever i. De kan göra nästan vad som helst utan att du kan sätta emot. Kom ihåg att blandar ni in det juridiska finns det risk att behöva stå för hälften av kostnaderna och de kan ljuga ihop vad som helst. En kvinna kan exempelvis manipulera och övertala barnen att vilja bo mer hos henne och vips ligger hon över den gräns i fördelning där du behöver pröjsa underhåll. Allt är riggat till kvinnors favör i det här sjuka samhället.

Om det är riggat till kvinnans fördel, varför får pappor som våldtagit sina barn behålla vårdnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in