Citat:
Ursprungligen postat av
dowhatisay
Hon har alltså haft barnen boende hos sig, men det har varit emot min och deras vilja, har hon rätt till Underhållsstöd, eller ska jag polisanmäla?
Polisanmäla vad? Detta är ett civilrättsligt och förvaltningsrättsligt mål. Visserligen om du har rätt till umgänge och hon nekat dig detta så kan det bli fråga om egenmäktighet av barn. Men vad jag förstod det som är det socialen som gått in och nekat dig umgänge då man befarat att barnen far illa.
Hur ser avtalet om umgänge ut?
Citat:
Edit: När det hela drog igång så gjorde hon en anmälan direkt om att hon ska ha barnen boende hos sig 100%, vilket hon fick ringa till försäkringskassan och ändra, men hon kräver underhållsstöd för de 2 månaderna som de bodde hos henne och hon använder försäkringskassan som inkasso
Förstår det som att du begärt omprövning av Försäkringskassans beslut och att de nu hänvisar till förvaltningsrätten.
Gällande denna del kan jag inte råda det ena eller det andra. Tycker summan på 3000kr per barn låter alldeles för högt. Men sen skulle jag väl nog bedöma att ditt ex har rätt till underhåll då hon hade hand om barnen 100% av tiden, oavsett om du anser att det i sig var felaktigt eller inte.
Att du haft andra kostnader som juridisk rådgivning och att du lagt energi på att få rätt m.m. spelar dessvärre ingen roll. Det man tar hänsyn till är att kostnaden för hushållet ökar ju fler som ingår i hushållet. Eftersom du inte haft dina barn i ditt hushåll under denna tid så har dina kostnader varit lägre. Således ska ditt överskott kompensera hennes underskott. Det är så man ser på det strikt juridiskt.