Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2022-01-02, 08:47
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Peka mer exakt fakta, tack.
Jag ställer mig mycket tveksamt till att uttag av tidig pension ”straffas” med högre skatt efter 65 år.
Det enda som liknar det du påstår är jobbskatteavdraget som man ju givetvis inte får om man inte arbetar.
Dom reglerna gäller ju alla, oavsett när man började ta ut pensionen.

Fakta finns att läsa på pensionsmyndigheten, bara att logga in och kolla.
Citera
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Fram tills det året du fyller 66 så ligger skatten på den statliga pensionen om du tar ut den i år på ca: 1585:- mer per månad. Jag har räknat på 15.000:- brutto. Tjänar man 15.000: brutto i månaden på vanligt jobb är skatten 2559:-. Sitter själv i denna sitsen nu och kommer att ta ut statlig pension i april i år. Har du så mycket sparat så att du kan klara dig utan att ta ut pensionen så skall du göra det och fortsätta att lägga undan pengar. Jag tar ut min pension pga att jag är lat och trött på att arbeta. Det som jag får utbetalt täcker hyra, mat, bil och fasta avgifter på el och bredband/telefoni. Tjänstepension och eget sparande har jag inte räknat med i ovan.

// BHB

Kollade lite nu och det är otroligt hur mycket högre skatten är på pension beroende på om man tar ut den före eller efter 65 år!
Citera
Medlem
https://www.pensionsmyndigheten.se/o...t-du-fyller-66
Citera
2022-01-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BittreSnickaren
https://www.pensionsmyndigheten.se/o...t-du-fyller-66
Ja, grundavdraget dras ju enbart av på inkomster av arbete, inte från A-kassa eller pension.
Grundavdraget är på runt 20000:-, så enkelt utryckt förlorar du 20000:- per år om du enbart tar ut pension
Men det finns ingen ”bestraffning” att man tar ut pension tidigt.

Här kan man lätt räkna ut sin skatt

https://app.skatteverket.se/rakna-sk...skatt/resultat

Edit
Min uträkning stämde inte, så ändre inlägget.
Senast redigerad av Kompostnord 2022-01-02 kl. 09:09. Anledning: Felsktigt
Citera
2022-01-02, 11:37
Medlem
Pensionsmyndigheten har gett ut en mycket bra och lättbegriplig rapport kallad Tumregler för pensionen - För dig som sparar till eller planerar att ta ut pension.

Den är visserligen från 2019 men innehåller flera enkla "tumregler" på hur man kan beräkna vilken effekt en kortare "intjäningsperiod" får på pensionen.
Senast redigerad av godmannen 2022-01-02 kl. 11:45.
Citera
2022-01-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag är lite drygt 60 år och funderar på att sluta jobba om 1 - 3 år. Jag tjänar drygt 26000 kr/månad (brutto).

Trots min förhållandevis låga lön har jag lyckats spara undan några nettoårslöner. Frågan är om jag tjänar på att vänta ett par år med att ta ut pensionen och istället leva på sparpengarna? Eller om det är smartare att ta ut pension direkt när jag slutar jobba? I det sistnämnda fallet blir ju pensionen något lägre per månad, å andra sidan kommer den att betalas ut under fler år.
Älskar trådar som visar att åldern faktiskt inte alls är 16-20 på Flashback 😀😀
Jag är typ 60 jag också
Citera
2022-01-02, 17:19
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Låter lite som min plan.
Så du har inget boende i Sverige?
Jag tänker behålla en liten stuga som om det krävs går att övervintra i, så man slipper bli utskriven från Sverige.
Jag förutsätter att du även tog ut den allmänna pensionen samtidigt?

Så länge jag inte tar ut mer pension än jag gör så finns ingen anledning att skriva ut mig. SINK skatt lönar sig inte då utan det blir vanlig inkomstskatt på uttaget. Jag står skriven på en adress ute i skogen bara, all myndighetspost går ju till Kivra-brevlådan och eftersom alla numera kör Mobilt Bank-ID så finns det egentligen inget som kräver en adress rent fysiskt. Och, ja...tar ut allmänna pensionen också. Gjorde valet trots att man förlorar en del pengar. Jag fick svår Covid 2020 och det avgjorde saken!
Citera
2022-01-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Så länge jag inte tar ut mer pension än jag gör så finns ingen anledning att skriva ut mig. SINK skatt lönar sig inte då utan det blir vanlig inkomstskatt på uttaget. Jag står skriven på en adress ute i skogen bara, all myndighetspost går ju till Kivra-brevlådan och eftersom alla numera kör Mobilt Bank-ID så finns det egentligen inget som kräver en adress rent fysiskt. Och, ja...tar ut allmänna pensionen också. Gjorde valet trots att man förlorar en del pengar. Jag fick svår Covid 2020 och det avgjorde saken!
Jag har några vänner som ofrivilligt blivit utskrivna från Sverige trots att dom haft bostaden kvar i Sverige och både Kivra och Mobilt Bankid.
En orsak till att myndigheterna kommit på det är att någon troligen tipsat om det.
Den svenska avundsjukan, man tjänar ju inget på att bo utomlands däremot blir det krångligt att skriva in sig igen.

Ja, som du skrev så lönar det sig bara när man har hög pension med SINKskatt.
Senast redigerad av Kompostnord 2022-01-02 kl. 17:52. Anledning: Rättat
Citera
2022-01-02, 18:49
Medlem
Citat:
Jag klev av vid 62 + några månader. Hade dock en del i tjänstepensioner och plockar just nu ut ett nettobelopp på just över 18000/mån. som skall tas ut under de närmaste 15 åren. Jag har ett par orörda försäkringar kvar som jag väntar med och som rimligen ger 2000-3000/mån ytterligare.

Sålde av allt jag ägde och när det var klart drog jag till Kanarieöarna på en enkelbiljett. Betalar €600/mån i hyra med el och vatten inkluderat för en 2:a med kök! Med en matkostnad på under €200/mån, en hyrbil för €250/mån så funkar det ypperligt och så här långt sparar jag en del pengar varje månad. Bensinen kostar €1,10/liter ungefär och jag har inga direkt kostsamma nöjen här.

Hatar vinter, mörker och svenska politiker. Här lever jag lugnt och behagligt under radarn. Har bott utomlands på rätt många platser genom åren men klimatet, käket och livstakten är perfekt för min del. Förstår ingen Spanska så ingen risk att jag blir förbannad på Spanska politiker heller. Öarna är ju autonoma också, det mesta styrs lokalt och många av centrala politiska direktiven når inte ut hit.
Med tanke på att du hatar Sverige så förutsätter jag att du inte kommer att belasta vår sjukvård när du blir äldre utan att du numera är spansk medborgare?
Du har ju en liten fördel jämfört med mig, jag hatar värmen så för min del finns det liksom inte något alternativ att flytta till som är billigare.
Har dock en månadslön på 50 000 så jag får en skaplig pension ändå med tanke på extra pensionsavsättningar som min arbetsgivare satt av. Får cirka 20 000 i pension efter skatt.
Citera
2022-01-02, 20:50
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Med tanke på att du hatar Sverige så förutsätter jag att du inte kommer att belasta vår sjukvård när du blir äldre utan att du numera är spansk medborgare?
Du har ju en liten fördel jämfört med mig, jag hatar värmen så för min del finns det liksom inte något alternativ att flytta till som är billigare.
Har dock en månadslön på 50 000 så jag får en skaplig pension ändå med tanke på extra pensionsavsättningar som min arbetsgivare satt av. Får cirka 20 000 i pension efter skatt.

Jag hatar inte Sverige, jag hatar vad politikerna gjort landet till. Jag blir förmodligen resident här under året, så sjukvården fixar vi här som du säger. Du har flera alternativ i Europa att flytta till. Ungern, Polen och norra delen av Rumänien funkar säkert.
Citera
2022-01-02, 21:34
Medlem
Citat:
Jag hatar inte Sverige, jag hatar vad politikerna gjort landet till. Jag blir förmodligen resident här under året, så sjukvården fixar vi här som du säger. Du har flera alternativ i Europa att flytta till. Ungern, Polen och norra delen av Rumänien funkar säkert.
Nja jag är en som gillar de fria vidderna och gå på tur både med och utan skidor så jag får nog snällt stanna kvar här i landet. Men bor på ett ställe som inte är berikat och aldrig kommer att bli berikat med folk som inte åker skidor så jag känner mig trygg att slippa det när jag blir gammal i varje fall. Man kan leva ganska snålt här uppe så ekonomiskt kommer det nog bli bra ändå.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in