Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Jag tror att den andra delen där - 'skapades av en finnig hacker' knappast är äldre än 30-40 år, inte århundraden. Men kör för det.
För många tusen år sedan var det klanledarna som satt på sanningen. Efter det, blev det medicinmännen / shamanerna. När vi började skapa civilisationer blev de religionen. Nu, när religionerna bevisats fel gång på gång är det aliens eller simulationer.
Nu är det upp till oss att, likt religionerna, alltså bevisa den finniga hackern fel. Kan visa sig svårare än att bevisa merparten av de 4200 religionerna eller så fel. Men vi ger inte upp.
Den finniga hackern är klart yngre, men ärvt sin skapares skrud.
Nu vändes just problemformulering på ett inte helt oväsentligt sätt. Från att bevisa att vi lever i en simulation till att bevisa att antagandet att vi lever i en simulation är orimligt.
Jag hävdar fortfarande att det första påståendet är nonsens. Det andra kan man ju dock fåtöljfundera över när man behöver vila från viktiga tankar. Det här problemet är ju besläktat med Boltzmann hjärnor. En hög entropi leder till att komplexa strukturer uppstår, ju högre entropi ju större sannolikhet och i den sannolikheten ryms en fullt fungerande hjärna med alla mänskliga minnen och funktioner som gör det omöjligt för den hjärnan att avgöra om den är en statistisk slump eller en faktisk människa. I takt med att entropin i universum ökar så blir sannolikheten för att Boltzmannhjärnor uppstår till slut större än det faktiska antalet verkliga mänskliga hjärnor och därför är även sannolikheten för att vi är verkliga människor mindre än än sannolikheten att vi inte är det.
Simuleringsteorierna är snarlika. Vi tycker om att simulera saker, vi antar att vi kommer fortsätta göra det och i takt med en fortsatt teknikutveckling så kommer simuleringarna bli bättre och tillslut kommer en simulerad existens inte gå att skilja från en verklig. Tillräckligt bra simuleringar kommer kunna göra egna simuleringar och snart ökar sannolikheten för att vara simulerad tills att den blir större än sannolikheten för att vara verklig.
För mig så bor problemet i antagandena. Antagandet för en boltzmannhjärna är att den komplexa strukturen faktiskt uppstår spontant i naturen. Jag menar att det är upp till bevis. Det finns inget observerat skäl att tro att den typen av komplexa strukturer uppstår spontant utan att det är någonting vi bara har observerat genom biologiska processer och det är ju inte en biologisk hjärna som experimentet avser.
På samma sätt är det upp till bevis att självmedvetenhet är möjligt att simulera. Vi är verkligen inte ens i närheten idag och jag är personligen djupt skeptisk till att vi kommer kunna komma ens nära. (Jag tror inte att generell artificiell intelligens är möjlig). Innan man har bevisat att antagandena är möjliga så ser jag inte simulering som annat än en lustig tanke.