Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Du gör det för komplicerat för oss alla. Det hela är egentligen rätt enkelt:
1. Ingenting är gratis. Ingen kommer att ge dig mat, hem, och kläder utan motprestation.
2. Om någon ger dig mat och husrum ”gratis” så är man i den personens fångenskap. Man måste rätta sig efter precis allt han eller hon föreskriver. Det är inte frihet, och det är inte ”gratis”.
3. Att producera behöver inte innebära att man producerar precis allt man konsumerar själv, utan man producerar något som samhället vill ha och i utbyte får man tillgång till mat, hem, prylar, resor, etc. I mitt exempel: jag är ingenjör och ger samhället min förmåga att uppfinna och optimera prylar som efterfrågas. I utbyte kan jag få det jag inte har tid med att producera själv, dvs mat och hem. (Även om jag faktiskt producerar runt 20% av det jag äter)
4. Meningen med livet är att föra vidare sina gener och säkerställa att ens avkomma kan göra samma sak genom att ge denna så goda förutsättningar som möjligt. Mina barn kommer att ärva hus, skog, och vapen. Att sluta jobba och således ge upp allt detta är ett svek mot framtida generationer.
-----
1. Ingenting är gratis? Ärvda tillgångar och avkastning av kapital eller fastigheter? Hyr ut fastigheter och anställer en fastighetsskötare, vad är motprestationen då?
2. Om den personen eller gruppen som ger ut det hela utan motprestation anser att det skall finnas en grundläggande nivå samt att individer skall tillåtas vara så fria som möjligt oavsett dennes egna åsikter (kan vara t ex emot droger eller homoäktenskap för egen del, för att ta ta två exempel: men anser det vara upp till individer själva). Du kan ha en extremt liberal författning/regelverk som ger frihet (precis som demokratiska länders konstitutioner idag).
3. Det är utmärkt att du är ingenjör och säljer din kunskap på en marknad. Vad hindrar dig ifrån att sälja din kunskap på en marknad bara för att du skulle få en basinkomst (eller om du hellre skulle vilja kalla det grundskatteavdrag på låt oss säga 240k SEK per år) - Hur många tror du skulle sluta arbeta med en basinkomst/grundskatteavdrag på 240k SEK per år? Inte många tror jag. Hur mäter du dessutom allt i pengar, sådant som inte kan säljas på en marknad just nu (startups etc) - men som kommer att kunna säljas i ett senare skede (kanske). Eller konstnärligt verksamma personer som dör fattiga efter liv i fattigdom men vars verk sedemera värderas högt, även i kommersiella termer. Finns många sådana exempel; sådant som inte kan säljas på en marknad i dagsläget (eller som ej kan säljas och köpas övh) men som ändå har ett värde. Hur mäter du bildning i pengar exempelvis? Tänker på överklassen i det antika Grekland som diskuterade filosofi och skrev dikter; är det så fel bara för att de inte i en snäv bemärkelse producerade något på den dåvarande marknaden?
4. Utmärkt att din avkomma kommer ärva skog, hus och lösöre. Hur omöjliggörs förvaltandet av detta av en basinkomst? Jag skulle säga att ett grundavdrag snarare skulle underlätta förvaltandet av det. Jag undrar också om du tror att det på något sett verkligen skulle vara matematiskt möjligt att alla 7,7 miljarder människor på jorden ägde hus och mark; i mitt tycke är det nämligen inte det. En enkel samhällelig investering för människors välbefinnande, bildning, företagande, samhällelig stabilitet etc vore i mitt tycke en sådan här basinkomst.
Att meningen med livet är att föra vidare sina gener? Det anser du och många andra, men andra anser inte det. Det finns säkerligen nästa lika många svar på vad meningen med livet är som det finns människor. Musk, som visserligen har barn själv, tycker sannolikt det att göra arten multiplanitär är viktigare än sin egen avkomma; gissar jag. En del eftersträvar allt möjligt annat.
Jag är även nyfiken på hur du ser på en framtid där alla ting kan i princip skrivas ut med en avancerad skrivare; men miljontals ritningar av varje ting.
Undrar även hur du ser på den teknologiska singulariteten om den blir verklighet; vilken skulle göra även dina yrkeskunskaper som ingenjör överflödiga.
Det är absolut inte fel att människor har sin egen identitet kopplad till att föra biologisk avkomma vidare eller sin plats i produktionen med det finns även andra synsätt.
Vad är förresten ens en egen avkomma när man i framtiden skräddarsyr fram de ultimata generna? I mitt tycke helt bisarrt synsätt att de egna generna (en av 40 miljoner spermier) skulle på alla sätt vara bäst bara för att den vann det loppet. Som jag ser det är det inte alls ett synsätt som är grundat i rationalitet; utan snarare i känslor.
Om vi också lyckas uppdatera arten för att slutligen leva digitalt (vilket många tror är det sättet som gäller när det gäller att göra riktigt långa rymdresor) etc så blir det bara ännu mer bisarrt med att tänka biologisk avkomma i sammanhanget, anser jag.