2021-12-31, 20:19
Medlem
Hegamons avatar
Jag befarar att all elektricitet kommer slås ut i minst två veckor. Jag vill ha ett elverk stående för den situationen. Är bensin eller dieselverk bäst?

Nu när vi lägger ner kärnkraft i Sverige och i andra länder, kommer vår regering tvingas stänga av vår elektricitet till våra bostäder. DÅ kan vi leva på vedeldade kaminer och på generatorer som drivs av fossilt bränsle.

En vedkamin kanske vore bäst av allt? Det finns mycket träd utomhus.

Men så vill jag ha elektricitet till min dator och där tänker jag någon form av elkraftverk köpt från Biltema...? Hur mycket diesel eller bensin behöver jag för två veckors drift? Mitt vardagsrum är 20 kvadratmeter stort...
Citera
2021-12-31, 20:21
Medlem
Två veckor i sträck kräver nog mer kvalitet. Troligtvis ett vattenkylt?
Citera
2021-12-31, 20:22
Medlem
Room531s avatar
Extra solpaneler och stort batteri för egen backup vore också bra. På varje bostadshus egentligen.. mer närproducerad mat & el generellt.. finns även små vindsnurror som komplettering. .
Citera
2021-12-31, 20:26
Medlem
Du kan ju ladda dator, mobil och extrabatteri genom bilen. Det blir ju både enklast och billigast. Blir det totalt mörker så fungerar masterna för mobiler ändå inte mer än en begränsad tid.
Citera
2021-12-31, 20:35
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Extra solpaneler och stort batteri för egen backup vore också bra. På varje bostadshus egentligen.. mer närproducerad mat & el generellt.. finns även små vindsnurror som komplettering. .

Ja! till och med ett litet 100AH marinbatteri kan göra stor skillnad med lite solpaneler, speciellt med mobiler/surfplattor osv... även om man inte har täckning/internet så finns det saker man kan fördriva tiden med.
Citera
2021-12-31, 20:44
Medlem
4yoonlys avatar
Värmeljus (som är i princip gratis) ger inte mycket värme, och inte mycket ljus... men ett par kan värma lite mat på en stekpanna vid kris...

Men en vedpanna/kamin är nog det bästa egentligen... ved kan man fixa överallt... och det ger värme och ljus och möjlighet att laga mat... eller bara koka vatten...

Samt som någon sade... lite solpaneler (behöver inte vara stora... 50-200w) som laddar ett eller två marinbatterier så du kan använda lite "hightech" saker för underhållning/tidsfördriv (även om inte internet inte fungerar).

Sedan mat grejen... köp ett bättre luftgevär... kan alltid "jaga" småvilt... fåglar/harar osv... Visst 10J är max licensfritt men det duger gott.

Då kan du överleva några månader utan ström antar jag...
Citera
2021-12-31, 21:19
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag befarar att all elektricitet kommer slås ut i minst två veckor. Jag vill ha ett elverk stående för den situationen. Är bensin eller dieselverk bäst?

Nu när vi lägger ner kärnkraft i Sverige och i andra länder, kommer vår regering tvingas stänga av vår elektricitet till våra bostäder. DÅ kan vi leva på vedeldade kaminer och på generatorer som drivs av fossilt bränsle.

Men så vill jag ha elektricitet till min dator och där tänker jag någon form av elkraftverk köpt från Biltema...? Hur mycket diesel eller bensin behöver jag för två veckors drift? Mitt vardagsrum är 20 kvadratmeter stort...

Valde bensin för några år sen då det gick att lagra lite längre än diesel. Tänk på att du inte kan lagra drivmedel allt för länge så välj samma som i bilen så blir det enklare.
Citera
2021-12-31, 21:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Finns fördelar och nackdelar med båda men om du kör med diesel se till att köpa blankdiesel isåfall, rme-diesel kan det börja växa i och då sätter den igen bränsleledningaro skit.

Bensin är mer förvaringskänsligt men kan du förvara bensinen i 100% lufttäta behållare som står mörkt o svalt så kan även detta förvaras rätt länge, om du har bensinbil kan du dessutom relativt enkelt rotera bränslet, förvara 1år häll i bilen och fyll på nytt i dunken.

Behöver du mycket effekt så kan diesel vara ett bättre alternativ, om du bara ska driva en cirkpump o kylskåpet så kan bensin vara bättre, bla honda har bra elgeneratorer som dessutom kan varva ned vid låg belastning för att spara bränsle.

En bubblare är elverk med stirlingmotor, den motorn behöver inte ett specifikt bränsle den behöver bara värme så man kan använda bensin fotogen diesel ved sol medmera men tror dessa kostar rätt mycket än så länge.
Citera
2021-12-31, 21:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja! till och med ett litet 100AH marinbatteri kan göra stor skillnad med lite solpaneler, speciellt med mobiler/surfplattor osv... även om man inte har täckning/internet så finns det saker man kan fördriva tiden med.
På tal om det, är du lite händig så kan du rätt enkelt koppla ihop en eller två bilgeneratorer till en gräsklipparmotor för att ladda ett batteri.
Citera
2021-12-31, 21:53
Medlem
Citat:

Vadå slås ut? Rena ding ding värld påståenden. Tror du på Bigfoot också?
Citera
2021-12-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Större chans till långvarigt elavbrott än att dö av corona iallafall
Citera
2021-12-31, 21:56
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Folk frös ihjäl i USA då elen stängdes av för att det inte fanns tillräckligt med el. Jag tror samma kan hända i Sverige. Eller du tror på vindsnurrorna som tillförlitliga källor till elektricitet? Ett tipps, de snurrar inte när det är kallt så mycket.

Jag tror helt klart vi är på väg mot brist av elektricitet som kan påverka mig som slutkonsument av elektricitet.

Så här: https://www.youtube.com/watch?v=wk9URPZ-BOk
Senast redigerad av Hegamon 2021-12-31 kl. 22:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in