Omöjligt att svara på utan detaljer kring skadan och hur den uppkom.
Var det en boeing 747 som tappade en skruv som skadade parketten så lär du nog inte bli ersättningsskyldig. Har du dock låtit barnen leka med knivar på golvet så lär du få betala.
Försummelse är när man låtit en situation (som skadar lägenheten) fortgå istället för att kontakta hyresvärden. Tex. om du har haft en vattenläcka, ohyra, trasig fläkt, eller liknande som kunde ha fixats av hyresvärd, men som p.g.a hyrestagaren orsakat skador över lång tid. Så det är märkligt att han väljer det ordvalet för något som du verkar insinuera hände i en isolerad olycka.
12 Kap. 24 § JB
Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. För brandskada som han själv icke vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga.
Uppkommer skada eller visar sig brist som ofördröjligen måste avhjälpas för att allvarlig olägenhet icke skall uppstå, är hyresgästen skyldig att genast lämna hyresvärden meddelande om skadan eller bristen. Är hyresgästen och medlemmarna i hans hushåll borta när skadan uppkommer eller bristen visar sig och har hyresgästen berett hyresvärden tillfälle att vid behov komma in i lägenheten under bortovaron, är det dock, om lägenheten utgör del av hus, tillräckligt att hyresgästen omedelbart efter återkomsten lämnar hyresvärden meddelande om skadan eller bristen. Meddelande om annan skada eller brist än sådan som angivits förut i detta stycke skall lämnas hyresvärden utan oskäligt dröjsmål. Försummar hyresgästen att underrätta hyresvärden enligt vad som föreskrivits i detta stycke, är han ansvarig för skada som föranledes av hans försummelse.
Bestämmelserna i första och andra styckena om skada eller brist gäller också om det finns ohyra i lägenheten.
Dock spelar det egentligen ingen roll, även om det är en ren olycka som du säger är det egentligen ändå ditt anvar, men det blir en försäkrningsfråga istället. Är du försäkrad?
Är det inte du som orsakat skadan utan en gäst eller annan besökare, då är du ändå ansvarig, du kan däremot senare kräva denne individ på summan du behövde betala för hans vårdlöshet.
Jag har slipat om mina golv ett par gånger och "first cut is the deepest"det suger första gången du får ett märke i golvet men man får väl sätta upp det på normalt slitage , hur ser din reva ut och hur har den kommit till?
Jag måste genast motsätta mig det du säger, mao bestrida detta. Får läsa på och återkomma, men kan inte erkänna på stöten att jag tänkt fel hela mitt liv. Brb
Du har fel. Så enkelt är det.
Det finns lite undantag, och det är exempelvis om du fått en parkeringsbot (mer korrekt felparkeringsavgift) utfärdad av kommunen. Det gäller inte för kontrollavgifter som utfärdas av privata företag.
Ett annat undantag är om du av någon anledning inte tycker att du ska betala hela din hyra. Då kan du deponera hyran hos länsstyrelsen. Så länge du gör det räknas det inte som att du struntat i att betala eller betalat för sent, och värden kan inte vräka dig. Det krävs dock att du inte deponerar för stor del av hyran. Man får se på den enskilda situationen.
Men den generella är INTE att betala först. Anledningen är rätt enkel. Om du betalat och de motsätter sig att återbetala är det DU som måste dra det till tingsrätt.
Om du bestrider en faktura blir den tvistig, och en tvistig faktura kan du inte ta ut påminnelseavgift för eller skicka till kronkalle.
Enda undantaget är parkeringsböter där man måste betala.
Nej, det är inte enda undantaget. Två andra är hyra och trängselskatt. Och vad det gäller parkeringsböter så gäller det bara felparkeringsavgift och inte kontrollavgift.
Du är ansvarig för olyckor i ditt hem som går utöver vanligt slitage. Kan du inte göra sannolikt att skadan fanns där när du flyttade in så blir det svårt. Är golvet gammalt? Då har de inte rätt till så stor ersättning ändå. Tror golv ska hålla 20-30 år.
Om du tar och läser lagen hyreslagen 12 kap 24 § så kan du sen förstå att man som hyresgäst ej behöver bli betalningsskyldig för en REN OLYCKA. Sen, vad som räknas som olycka är en annan sak.
Det är ju just detta som är det centrala. Om du inte berättar vad som faktiskt hänt är det helt omöjligt för oss att ge ett vettigt svar. Hur ofta det döms till hyresgästens fördel i det generella fallet är inte kunskap som hjälper dig.
Det är lite som att fråga hur ofta den som kört på en annan bil döms till ansvar. Kanske är 50/50. Ingen aning. Men om det handlar om att du kört på någon som kommer från höger där högerregel gäller så är sannolikheten ytterst låg att du skulle vinna. Men om det även är så att det var mörkt och den som kom från höger inte hade lyse och körde jättefort så har du återigen en chans.
Visst finns det lite osäkerhet i domstolar men det är inget lotteri. Det relevanta är alla de omständigheter som gäller i just ditt fall.
Jag har sluppit att betala en liknande sak en gång i tiden. Det gick dock inte till domstol, och jag tvivlar på att jag hade vunnit där.
Senast redigerad av SittFint 2021-12-31 kl. 03:05.
Hej, har en tvist med hyresvärd angående en skada i golv. Jag menar att det är en olycka, de menar att det är försummelse. Jag har vägrat betala fakturan och nu har de gått till tingsrätten.
1. Är det nån som vet hur tingsrätten brukar döma i fall där det kanske inte är glasklart om något är en olycka eller ej? Är det värden som har bevisbördan?
2. Om jag förlorar, är det värt att överklaga?
Tack på förhand.
Har du ansvarsskydd i din hemförsäkring står dem för skadeståndet du blir skyldig att betala.
Nej, det är inte enda undantaget. Två andra är hyra och trängselskatt. Och vad det gäller parkeringsböter så gäller det bara felparkeringsavgift och inte kontrollavgift.
Hyra, ja, men det skall avse hyra av bostad eller av lokal. För hyra i andra sammanhang är det grundregeln som gäller (hyra av bil, verktyg eller något i den stilen).
Felparkeringsavgift är ett klart undantag, skall dessutom överklagas till polisen oavsett vem som utfärdat avgiften. Kontrollavgift däremot, de följer grundregeln. Gäller även där oavsett vem som utfärdat, behöver inte vara ett privat företag som ni skrev i ett tidigare inlägg.
"Parkeringsböter" bör man undvika att tala om, dylika böter har inte funnits i Sverige sedan 1976 då lagen om felparkeringsavgift trädde i kraft. Felparkering renderar aldrig i böter i Sverige, det är de två sanktionsavgifterna som tillämpas.