2021-12-30, 20:45
Medlem
Ingen av er som gillar Kraken rom?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kraken_Rum
Citera
2021-12-30, 20:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Ingen av er som gillar Kraken rom?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kraken_Rum
Skrev om min upplevelse om den tidigare idag i en annan tråd. (FB) Kan man dricka en tre år gammal öppnad Whisky?
Citera
2021-12-30, 21:03
Medlem
Bucketshops avatar
Som många redan varit inne på, Don Papa och Diplomatico brukar vara uppskattade om man inte druckit så mycket rom tidigare. Båda har i rejäla mängder socker/sötningsmedel så gillar du sötare smaker kommer du nog tycka om dessa. Jag tycker inte att Don Papa är speciellt trevlig men många verkar tycka att den är toppen då den påminner mer om en spiced rom medans Diplomaticon är mer klassiskt söt.

Ifall du letar efter något mindre sött är hela serien med El Dorado goda och populära. Finns från 5 år upp till 21 år, förslagsvis börjar du bland de billigare då både femåringen och åttaåringen håller god kvalitet för en billigare peng än femtonåringen. Men alla är goda och en ganska "vanlig" smak.

Ett annat gäng som är både goda och populära är Mount Gay som också dom har en rad med varianter men där även den billigaste är trevlig även om jag personligen tycker Black Barrel är bäst i förhållande till pris.

Undvik from från Jamaica eller franska kolonier, inte för att dom är dåliga men dom har två rätt speciella smaker så ifall man inte är beredd på det och förväntar sig en klassisk söt rom kommer man nog bli besviken.
Citera
2021-12-30, 21:14
Medlem
Plantations 20åriga
La maison du rhum (alla sorter)
Don papa
Diplomatico
Citera
2021-12-30, 21:43
Medlem
simson79s avatar
Don Papa Nr 88567

Du kommer bli väldigt nöjd
Citera
2021-12-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeromeJohnson
Plantations 20åriga
La maison du rhum (alla sorter)
Don papa
Diplomatico

Håller med om detta samt lite guilty pleasure:
Plantation Pineapple
Citera
2021-12-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Så, tips på god mörk rom som finns på bolaget, tack!

Testa nedanstående. Den behöver luftas lite innan den inmundigas så låt glaset stå 5min innan du dricker.

https://www.systembolaget.se/produkt...ntation-50901/
Citera
2021-12-30, 23:56
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Som många redan varit inne på, Don Papa och Diplomatico brukar vara uppskattade om man inte druckit så mycket rom tidigare. Båda har i rejäla mängder socker/sötningsmedel så gillar du sötare smaker kommer du nog tycka om dessa. Jag tycker inte att Don Papa är speciellt trevlig men många verkar tycka att den är toppen då den påminner mer om en spiced rom medans Diplomaticon är mer klassiskt söt.

Ifall du letar efter något mindre sött är hela serien med El Dorado goda och populära. Finns från 5 år upp till 21 år, förslagsvis börjar du bland de billigare då både femåringen och åttaåringen håller god kvalitet för en billigare peng än femtonåringen. Men alla är goda och en ganska "vanlig" smak.

Ett annat gäng som är både goda och populära är Mount Gay som också dom har en rad med varianter men där även den billigaste är trevlig även om jag personligen tycker Black Barrel är bäst i förhållande till pris.

Undvik from från Jamaica eller franska kolonier, inte för att dom är dåliga men dom har två rätt speciella smaker så ifall man inte är beredd på det och förväntar sig en klassisk söt rom kommer man nog bli besviken.

Instämmer i att Mount Gay gör bra rom (om man kan leva med namnet...).

Har en XO 43% cask reserve som jag nog tar till kaffet efter nyårsmiddagen (alternativt en Delamain Vesper XO vilket ju förstås dock är en cognac).
Citera
2021-12-31, 00:31
Medlem
Don Papa sitter jag å super på nu, diplomatico eller kraken tycker jag fungera bra med
Citera
2021-12-31, 12:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moochbag
Håller med om detta samt lite guilty pleasure:
Plantation Pineapple
Gillar du den? Jag köpte en flaska för ett par år sedan med tanken att rom och ananas skulle vara en bra kombo. Tyvärr smakade den väl inte riktigt vad jag förväntade mig av den. Har försökt lura på den på andra som gillar rom, men det är ännu ingen som uppskattat den.
Vad kan man göra med den? Dricka rent är uteslutet i detta fallet.
Citera
2021-12-31, 14:33
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Instämmer i att Mount Gay gör bra rom (om man kan leva med namnet...).

Har en XO 43% cask reserve som jag nog tar till kaffet efter nyårsmiddagen (alternativt en Delamain Vesper XO vilket ju förstås dock är en cognac).

Har för mig att Mount Gay grundades av en Mr Gay och en Mr Sober, vilket är lite roligt ifall man är på det humöret

XOn är helt klart snäppet vassare än Black Barrel men priset är kanske i det saftigaste laget om man precis ska köpa sin första rom.
Citera
2021-12-31, 15:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Har för mig att Mount Gay grundades av en Mr Gay och en Mr Sober, vilket är lite roligt ifall man är på det humöret

XOn är helt klart snäppet vassare än Black Barrel men priset är kanske i det saftigaste laget om man precis ska köpa sin första rom.
Hur kan man med sådana förutsättningar kalla företaget för Mount Gay och inte Gay and Sober?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in