2021-12-28, 12:10
Medlem
herregudvadgotts avatar
Hej! En glad Ubuntu-nybörjare här.

Än så länge är flytten från Windows som en dröm. Allt fungerar, och går så mycket smidigare än vad Windows gjort. Men ett problem är lite störigt.

När jag har hörlurar på mig och surfar runt på te.x. youtube så är det är väldigt starkt klick-ljud just när jag slår på en video. Som att hörlurarna "aktiveras", om ni förstår.

Någon aning om vad detta kan bero på? Kan det åtgärdas? Hörlurarna är ett par Koss Porta Pro, som fungerar finfint i övrigt.

Tack på förhand.
Citera
2021-12-28, 12:33
Medlem
herregudvadgotts avatar
Okej problemet är löst. Efter en del googling och dåliga fomuleringar av mig så hittade jag någonting som verkar fungera finfint!

Här har ni en länk om ni stöter på liknande problem.
https://askubuntu.com/questions/1230...n-ubuntu-20-04
Citera
2021-12-28, 12:39
Medlem
Såhär skriver Glen på forumet superuser:

Citat:
The operation system's default behavior is to save power by turning off the Audio Adapter after 10 seconds. This power-save feature is causing the popping, and can be disabled.

In Terminal type sudo nano /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save and change the value from 1 to 0.

Then type sudo nano /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save_controller and change the value from Y to N.

On my system, this solved the audio popping problem immediately. However on reboot, the problem came back and I found these values had been reset. To keep these values persistent, I had to add a line of code to /etc/modprobe.d/alsa-base.conf I added this after the last line of code in the file, options snd-hda-intel power_save=0 power_save_controller=N
Citera
2021-12-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herregudvadgott
Okej problemet är löst. Efter en del googling och dåliga fomuleringar av mig så hittade jag någonting som verkar fungera finfint!

Här har ni en länk om ni stöter på liknande problem.
https://askubuntu.com/questions/1230...n-ubuntu-20-04

Snyggt! Du hann före!
Citera
2021-12-28, 12:50
Medlem
herregudvadgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodspattan
Snyggt! Du hann före!
Tack ändå hörru!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera