2006-06-15, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute

*Massa text*

Här är mina försök till svar.

Diskussionen är nu öppen för övriga deltagare.

EDIT: system - sluta svara på oli:s inlägg innan mig!

Och här va diskutionen död, tack för den!
Citera
2006-06-15, 01:28
Medlem
systems avatar
Citat:
...
I fallet med kulan så har vi endast (i horisontell ledd) en begynnelsehastighet och en retarderande kraft. Tar vi bort denna retarderande kraft (luftmotståndet) kommer kulan att färdas med bilens hastighet och "stå stilla" inuti bilen. Rent praktiskt kan vi inte ta in kulan nej, men i teorin så kan vi det.
...
Jo, rent praktiskt skulle det vara mycket svårt. Om inte annat för att kulan landar i asfalten efter en knapp sekund efter den är avlossad.

Citat:
EDIT: system - sluta svara på oli:s inlägg innan mig!
Jag ska hålla koll på var du befinner dig innan jag skriver något i fortsättningen. *lovar nästan*
Citera
2006-06-15, 01:59
Bannlyst
Det var något avsnitt på mythbusters när de skulle fånga en kula mellan tänderna. Kulan var för snabb för att dom skulle få tag på den. De behövde ett antal försök på sig för att tima den när de även räknade ut hur fort den skulle skjutas ut mot avståndet när dom skulle fånga den. Det är precisa verktyg de använder.
Citera
2006-06-15, 03:49
Medlem
Sjuntorparns avatar
kulan faller ju till marken lika fort som om man skulle släppa den. trots att den skjuts frammåt. tyngdlagen.

men man kan ju ändra lite på grejjerna så de e lite enklare.

istället för en pistolkula, så tar man en ballong med gas i, som man fäster tyngder i, så att den svävar fritt i luften. hejsan, nu har vi lurat tyngdlagen.

sen istället för bilen, så tar man en stor papplåda. tex från en 32tums widescreen tv.

man putter ballongen frammåt, så att den får lite fart. sen springer man ikapp ballongen med sin tv-låda. och "vevar ner rutan" och puffar in ballongen där.

då kan man ju gå med lådan frammåt (i ballongens hastighet), medans ballongen svävar fritt.

detsamma hade gällt för kulan, om inte tyngdlagen hade dragit den nedåt.

nej jag har inte läst hela tråden. nej jag är inte känd för att vara smart.
Citera
2006-06-15, 18:51
Medlem
Vad som händer =) tror inte kulan skulle skada dig precis men du skulle nog bryta armen, axeln osånna grejjer ur led i dom hastigheterna..

men sig att du kör 2st bilar i 100km/h en som du står på ett flak llr ngt o den andra har du en polare som sträcker ut en tennisboll när ni har samma hastighet så blir det ju ingen skillnad mot att stå stilla,,
Citera
2006-06-16, 18:51
Medlem
Så slutsatsen blir - nej?
Citera
2006-06-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olletraskarpå
Det var något avsnitt på mythbusters när de skulle fånga en kula mellan tänderna. Kulan var för snabb för att dom skulle få tag på den. De behövde ett antal försök på sig för att tima den när de även räknade ut hur fort den skulle skjutas ut mot avståndet när dom skulle fånga den. Det är precisa verktyg de använder.

Det här var ett populärt trick i vilda västern. Det finns en anekdot om att någon i publiken en gång drog upp sin revolver och sköt mot trollkarlen och sa "eat this!".
Citera
2006-06-16, 19:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madass
Så slutsatsen blir - nej?
Om man bortser från att kulan förmodligen är ruskigt varm, och dessutom roterar, så hade du kunnat plocka in den utan några brutna armar. För att dra en jämförelse så rör sig hela vår planet rätt så snabbt, och vi brukar oftast klara av att hoppa upp utan att slå ihjäl oss när vi ramlar, eftersom vi rör oss lika snabbt. Samma sak gäller med kulan i bilen. Enda gången kulan blir farlig är om bilen kör in i en bergvägg och tvärnitar. Då har du plötsligt en hastighetsskillnad som är farlig. Men berget är farligare (och har faktiskt samma skillnad, men löjligt mycket mer massa).
Citera
2006-06-16, 23:51
Medlem
när jag sa bruten arm så menade jag att kör du ut handen ur bil fönstret i dom hastigheterna så bryter du den
Citera
2006-06-17, 01:07
Medlem
Jomazis avatar
Vad menas, luftmotstånd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto