Som jag diskuterade ovan så blir ju antagligen luftmotståndet en ganska stor (dominerande?) del av effektförbrukningen.
Så om vi antar att man med konstant gas levererar samma effekt oavsett varvtal så har vi alltså en effekt P som ska delas upp på luftmotstånd, vilket är proportionellt mot v_luft^2, (i alla fall för klossliknande bilar utan däck ) och 'rullfriktion' som är proportionellt mot v_mark (?).
Alltså
P = k1*v_luft^2+k2*v_mark
För riktigt låga hastigheter på mark (v_luft=v_mark) kommer rullfriktionen stå för det mesta av effektförbrukningen eftersom v_luft^2 är litet. När vi ökar hastigheten så blir luftmotståndet viktigare.
I mitt första extremfall antog jag att luftmotståndet dominerar totalt viket innebär att eftersom P är konstant så kommer v_luft att vara konstant vilket ger 2 km/h relativt släpet. Relaxerar vi detta antagande så finner man att följande borde gälla (effekt före släp = effekt efter släp)
k1*v1^2+k2*v1 = k1*(v2+v)^2+k2*v
där v1/v2 är bilens/släpets hastighet och v är bilens hastighet relativt släpet. Man ser direkt att i gränsfallen k1=0 (inget luftmotstånd) och k2=0 (ingen rullfriktion) fås v=v1 och v=v1-v2. Löser man ut v fås
v = -(v2+z/2) + sqrt((v2+z/2)^2+v1^2+v1*z-v2^2)
där z=k2/k1.
Låt oss anta att det vid 82 km/h går åt lika mycket effekt till friktionen som till luftmotståndet så att z=v1. Då fås v=27 km/h. Kanske är det rimligt?
Hur långt släp långtradaren har bör inte spela in (tycker jag). Vi talar ju bara om energijämvikt och inte dynamik.
Givetvis är denna modell grovt förenklad och som sagt vet jag ingenting om motorer, utväxling osv.
Lite sökning gav följande mening (
http://www.rmi.org/sitepages/pid431.php):
Air drag consumes about 30 percent of the engine's power in the city, rising to 60–70 percent on the highway (as air resistance rises and other losses, such as braking, are reduced).
Kanske är alltså 50 % av totala effektförbrukningen en bra uppskattning vid 82 km/h (70 % ger 15 km/h relativt släpet.)