2021-12-27, 22:07
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTWA
Förstår att det bara är spekulationer från ditt/erat håll men kan vara betryggande med eran expertis. Är det fördelaktigt för mig att betala in min skatteskuld på 38.000kr omgående så jag inte har "den" skulden och då kanske man "förbiser" utländska tillgångar osv. Om du förstår vad jag syftar på.

Mvh,

Om skatteskulden är med i löneutmätningen spelar det ingen roll. Så länge du inte blir av med jobbet eller får en mycket lägre lön av nån anledning så kommer fogden inte göra ett skit mer.
Citera
2021-12-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linda skugge
Ja, prioritera din skatteskuld då staten är mer ivrig få till utmätning.

Inkassobolagen är ju också intresserade av att få in sin pengar, men de kan man oftast snacka med och få dem att inte att inte gå till utmätning om man börjar betala av sina skulder.

Men alltså, om du har tillgångar för att betala av skulderna så sälj skiten gör det. Du kommer inte tjäna något att mygla och dra ut på det. Prata med de som inte gått till KF och försök få till avbetalningsplaner.

Håller med dig, det är definitivt det ansvarsfulla att göra. "Tillgångarna" är lite fel ord, det är några tusen, som tex att betala av skatteskulden och lite för en regnig dag. Att jag blir utmätt osv kommer garanterat att ske vilket också är rimligt, jag skall betala mina skulder, men försöker väl behålla några tusenlappar så att under tiden inte behöva leva helt på existensminimum. Jag försöker väl behålla kakan och äta den samtidigt känns det som.
Citera
2021-12-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Om skatteskulden är med i löneutmätningen spelar det ingen roll. Så länge du inte blir av med jobbet eller får en mycket lägre lön av nån anledning så kommer fogden inte göra ett skit mer.

Vad händer ifall jag skickar tex pengarna från revolut till en släktning, kan dem retroaktivt beslagta dessa i efterhand? Dem ser tex att jag fört över X antal kr till X person och sedan ta dem från honom/henne. Eller är dem pengarna "borta" då?
Citera
2021-12-27, 22:14
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Vad händer ifall jag skickar tex pengarna från revolut till en släktning, kan dem retroaktivt beslagta dessa i efterhand? Dem ser tex att jag fört över X antal kr till X person och sedan ta dem från honom/henne. Eller är dem pengarna "borta" då?

Ja självklart, annars skulle ju alla som är skyldiga fogden nåt bara skriva över alla tillgångar på nån annan. Men har du redan fått besked om löneutmätning och alla skulder redan är hos fogden kommer man inte göra nåt mer om det inte tillkommer mer skulder eller du blir av med jobbet.
Citera
2021-12-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ja självklart, annars skulle ju alla som är skyldiga fogden nåt bara skriva över alla tillgångar på nån annan. Men har du redan fått besked om löneutmätning och alla skulder redan är hos fogden kommer man inte göra nåt mer om det inte tillkommer mer skulder eller du blir av med jobbet.

Förstår, tack för svar. Jag har inte fått besked ännu, så svävar lite i ovisshet, försöker förbereda mig. Tacksam för alla svar.
Citera
2021-12-27, 22:24
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Förstår, tack för svar. Jag har inte fått besked ännu, så svävar lite i ovisshet, försöker förbereda mig. Tacksam för alla svar.

Tänk så här, skulderna ska betalas hur som helst om du inte vill leva som nån jävla luffare utanför samhället som aldrig kan äga en bostad, bil eller ens få ett mobilabonnemang. Det klart det är skönt att ha en liten buffert men om man mäter ut den så kommer du få kortare löneutmätning. På sikt blir resultatet detsamma.

Jag önskar dig lycka till och hoppas det här är början på ett nytt ekonomiskt liv för dig.
Citera
2021-12-27, 22:26
Medlem
Citat:
Tänk så här, skulderna ska betalas hur som helst om du inte vill leva som nån jävla luffare utanför samhället som aldrig kan äga en bostad, bil eller ens få ett mobilabonnemang. Det klart det är skönt att ha en liten buffert men om man mäter ut den så kommer du få kortare löneutmätning. På sikt blir resultatet detsamma.

Jag önskar dig lycka till och hoppas det här är början på ett nytt ekonomiskt liv för dig.

100%, skall ha det i bakhuvudet, ju snabbare klar desto bättre. Ha en bra fortsättning.
Citera
2021-12-27, 22:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vad har Revolut för bank i bakgrunden och finns de i jurisdiktionen SVERIGE? Annars kan inte fogden komma åt pengarna.
Citera
2021-12-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad har Revolut för bank i bakgrunden och finns de i jurisdiktionen SVERIGE? Annars kan inte fogden komma åt pengarna.

https://www.dagensteknik.se/revolut-...teinformation/

Det var denna artikeln som fick mig att skapa tråden.
Citera
2021-12-27, 22:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
https://www.dagensteknik.se/revolut-...teinformation/

Det var denna artikeln som fick mig att skapa tråden.

De har licens i Litauen, då kan inte fogden ta en krona utan att de ansöker om ett Europeiskt föreläggande. Det gör det inte för småpengar. Sånt tar tid och kostar.
Citera
2021-12-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
De har licens i Litauen, då kan inte fogden ta en krona utan att de ansöker om ett Europeiskt föreläggande. Det gör det inte för småpengar. Sånt tar tid och kostar.

Är 140.000kr småpengar som skuld hos KFM?
Citera
2021-12-27, 22:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Är 140.000kr småpengar som skuld hos KFM?

Ja det är det nog med tanke på hur många som har miljoner i skulder.

De där 140k bör man ju ta ut eller flytta inom kort iaf.

Edit var fick du 140k ifrån?
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2021-12-27 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in