2021-12-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vanligt snus dödar bakterier.
Tobaksfritt innehåller majsstärkelse och det ger hål i tänderna. Vilket tandläkare brukar varna för. Do your research.

Nja... Det där är inte helt korrekt.

Om jag inte minns fel så var det Onico som tidigare innehöll majsstärkelse, det fick tänderna att ruttna bort på användaren! Kan närmast jämställas med Vipeholmsexperimenten, alltså som att ha en söt kola underläppen dagarna i enda.
Problemet med tobaksfritt snus är att många idag använder citronsyra i påsarna, vilket ger ett lågt ph-värde i truten vilket också främjar hål i tänderna, det fräter på tänderna.

Vanligt snus är basiskt vilket ger högre ph-värde i truten vilket skyddar tänderna.

Vad det gäller läppcancer så får man lika mycket läppcancer av att stoppa en pappersboll under läppen, det är retningen av slemhinnan som är en aning obra...

Jag gör mitt eget lössnus som jag använder på dagarna, på nätterna sover jag med gammalt hederligt påssnus..
Citera
2021-12-29, 22:03
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Håller med. Aldrig fastnat för tobakssmak (rökte menthol cigaretter innan de blev förbjudna), är la bara en tidsfråga innan tobaksfritt snus blir förbjudet.
Citera
2021-12-29, 22:35
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forminol
Jag började för två år sedan med snus. Gick för ett år sedan över till nikotinpåsar. Började med lyft, gick sen över till ZYN som gör de bästa prillorna att lägga under läppen man kan få tag på!

Varför snusar man, när man kan fejksnusa?
Föredrar vanligt snus, men är gott med tobaksfritt också. Håller dock inte med om Zyn. Enligt mig är Loop det godaste tobaksfria snuset.
Citera
2021-12-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Föredrar vanligt snus, men är gott med tobaksfritt också. Håller dock inte med om Zyn. Enligt mig är Loop det godaste tobaksfria snuset.
Hmm 🤔, jag vet inte om jag provat Loop än. Är inte deras prillor rätt lika Nordic Spirit?? Eller har jag fel?
Citera
2021-12-30, 17:35
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forminol
Hmm 🤔, jag vet inte om jag provat Loop än. Är inte deras prillor rätt lika Nordic Spirit?? Eller har jag fel?
Ingen aning faktiskt, de är lite smalare och lite längre än vanliga prillor.
Citera
2021-12-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Ingen aning faktiskt, de är lite smalare och lite längre än vanliga prillor.
Ska köpa och prova👍
Citera
2022-01-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Studier visar att nikotin kan gynna cancer: https://tobaksfakta.se/forskare-niko...a-till-cancer/

Så dina påsar gör dig inte säker.

Nikotin utgör inte någon risk för cancer och är heller inte upptagen på WHO:s lista över sådana substanser.
Citera
2022-01-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr får man istället cancer av smakämnena i påsarna?

Hur menar du? I de svenska och amerikanska produkterna används endast livsmedelsgodkända smakämnen, cellulosa och Acesulfam K.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...cesulfamkalium
Citera
2022-01-10, 19:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Nikotin utgör inte någon risk för cancer och är heller inte upptagen på WHO:s lista över sådana substanser.
Jag skrev:
Citat:
Studier visar att nikotin kan gynna cancer: https://tobaksfakta.se/forskare-niko...a-till-cancer/

Citera
2022-01-11, 10:47
Medlem
Citat:
Jag skrev:

Jag såg vad du skrev och att Tobaksfakta (som på intet sätt är en objektiv källa) har tagit bort den artikeln du hänvisade till. Jag antar att den rör en gammal studie på råttor eller den som baseras på amerikansk så kallad "Moist Snuff".

Skulle nikotin i NRT vara mindre farligt än i Loop eller Zyn tänker du?

Det finns för övrigt inget som gör dig "säker". Allt kan vara hälsofarligt vid en viss nivå och gränsen för svenskt snus går vi cirka 50 gram om dagen förutsatt att du äter produkten och att innehållet motsvarar de krav som ställs i livsmedelsregleringen.

*Det kan då tilläggas att de svenska tobaksfria nikotinprodukterna saknar samtliga de oönskade ämnen som finns i tobak (exempelvis, bly, kadmium, ochratoxin et cetera). Med det sagt är nivåerna av dessa ämnen i svenskt snus heller inte högre än i andra växter som vi äter.
Senast redigerad av Drsnus 2022-01-11 kl. 10:53.
Citera
2022-01-23, 17:57
Medlem
Citat:

Man får inte cancer av nikotin.
Citera
2022-01-23, 19:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Jag såg vad du skrev och att Tobaksfakta (som på intet sätt är en objektiv källa) har tagit bort den artikeln du hänvisade till. Jag antar att den rör en gammal studie på råttor eller den som baseras på amerikansk så kallad "Moist Snuff".
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Man får inte cancer av nikotin.
Får backa på det, var liter för snabb och kollade inte källan så noga, eller ens alls.

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in