2022-01-04, 03:19
Medlem
Ebba kan komma att vara den som åkt snabbast sammanlagt både i 10 km klassiskt och i 10 km fristil. Men utan att vinna.
Citera
2022-01-04, 05:17
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Ebba sa i intervjun att hon skulle lägga upp sitt lopp annorlunda då hon nu vet hur backen är, vad betyder detta tro?

Att hon kanske tar det lite i pianot så hon kan gå på mer i de värsta partierna för att totalt sett gå snabbare, eller vad kan hon mena?
hon har ingen plan, så hon menar ingenting. det finns bara ett läge för den flickan och det har aldrig räckt och kommer så aldrig att göra. hon är för dålig helt enkelt och kan varken gå ifrån eller jaga ikapp. så är det med det.
Citera
2022-01-04, 07:10
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Det är märkligt att Norge, under Perry Olsson, kunde leverera dugliga skidor i nästan 15 år men när han direkt kommer till Sverige och får ansvaret för båda de klassiska skidorna så lyckas han ” bomma” i ett lopp där Sverige var favoriter till guldet. Det är väl bara du som tycker det är ytterst märkligt.
Du har glömt stafetterna i Sotji förstår jag - jag tror inte norrmännen gjort det
Edit: Sotji lär vara första och sista gången som Norge fått stryk av Frankrike i såväl herr- som damstafett
Senast redigerad av bcdefg 2022-01-04 kl. 07:25.
Citera
2022-01-04, 07:14
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Alla hatar masstarten men jag är inte helt emot. Det finns för- och nackdelar. I en jaktstart med ganska stora avstånd så skulle Neprayeva ha järnkoll och eventuellt kunna haka på när/om Weng/Ebba/andra bergsgetter kommer ikapp i slutet.

I masstart så måste hon försöka hålla koll på hur fort det går därframme, för jag tror inte att hon även i toppform kan gå med de bästa hela vägen upp. Hon får försöka hålla en egen hög fart.

Och i herrloppet, hur kul är det att kolla på Kläbo fisa runt tre minuter före alla andra? Nu blir det iallfall en kamp om etappsegern, som är en världscuptävling det också.
Jag föredrar masstart, så du är inte ensam. Jaktstart skulle dessutom straffa Nereaeva genom att de bakom kan samåka. Samma för Kläbo men han har nog tillräcklig marginal ändå.
Lopp som samlar ihop fältet är bra som t ex etapp fem, inte sista etappen.
Citera
2022-01-04, 07:20
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Japp väldigt bra. Kan bli brons i stafetten även om Burman inte kommer igång vilket man inte trott inför säsongen.

Jag har gnällt och klagat på Calle ganska mycket och givetvis har han sina fel och brister, men det han presterat de senaste etapperna är klart gångbart.
Calle är otroligt nog den mest jämne svensken i årets tour de ski!
Dvs även bättre än alla damerna vad gäller högst lägstanivå.
Hög lägstanivå har ju inte direkt varit hans signum genom åren.
Citera
2022-01-04, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag föredrar masstart, så du är inte ensam. Jaktstart skulle dessutom straffa Nereaeva genom att de bakom kan samåka. Samma för Kläbo men han har nog tillräcklig marginal ändå.
Lopp som samlar ihop fältet är bra som t ex etapp fem, inte sista etappen.

Ett annat problem är ju att det alltid är lite konstigt att utse etappsegrare o.s.v i en jaktstart då åkare både får draghjälp av varandra och åker olika p.g.a taktiska skäl. Får dock erkänna att det det var ju en episk upplevelse när Hellner jagade ikapp och förödmjukade NorThugen uppför Alpe Cermis 2011/12.

Hellner vs Northug: Killing Of A FlashBoy
Citera
2022-01-04, 08:04
Medlem
Citat:
Calle är otroligt nog den mest jämne svensken i årets tour de ski!
Dvs även bättre än alla damerna vad gäller högst lägstanivå.
Hög lägstanivå har ju inte direkt varit hans signum genom åren.

Där ser man! Synd för honom det är klättring idag, hade velat se mer av honom nu, det får vi väl iofs göra idag men klättring är väl inget att hoppas på.
Citera
2022-01-04, 08:49
Medlem
Går det missa/avstå en distanssträcka och ändå vinna touren?
Citera
2022-01-04, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Ebba kan komma att vara den som åkt snabbast sammanlagt både i 10 km klassiskt och i 10 km fristil. Men utan att vinna.

Sverige slarvar bort ännu en titel. Ebba har inte förbättrat något i sprint sedan de senaste åren vilket är helt otroligt. Skall man vinna tds är man naturligtvis tvungen att gå vidare från sprintarna.
Citera
2022-01-04, 08:59
Bannlyst
Citat:
Du har glömt stafetterna i Sotji förstår jag - jag tror inte norrmännen gjort det
Edit: Sotji lär vara första och sista gången som Norge fått stryk av Frankrike i såväl herr- som damstafett

Fast Perry vallade Björgens fristilsskidor inte de klassiska skidorna.
Citera
2022-01-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Går det missa/avstå en distanssträcka och ändå vinna touren?

De gör de säkert om du i princip vinner resten. Och det är oerhört svårt att uppnå. Så jag vill nog faktiskt säga nej på den frågan, du måste vara jävligt allsidig samt i stor form för att lyckas med de.
Johaug är nog den enda som skulle kunna klara de, men hon är inte bra i sprint så skulle nog bli svårt även för henne
Citera
2022-01-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Fast Perry vallade Björgens fristilsskidor inte de klassiska skidorna.
Hör och häpna, man kan faktiskt ha dåligt vallade fristilsskidor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in