2021-12-25, 06:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Min erfarenhet är att nykterhet bara fungerar när man bygger om sig själv till en människa som inte behöver alkohol. Det handlar om att vara aktiv som människa, jobba mycket, träna mycket, mycket aktiviteter, att se veckan som ett schema man fyller med positivt och uppbyggande innehåll.

Det är totalt omöjligt att bli nykter genom att sitta på vita knogar och bara hålla sig nykter.

Du ska istället pröva att göra något lite bättre för dig själv och dim situation varje dag så att du på 1 år, 3 års sikt har det mycket bättre.

Innan varje "jobbig" aktivitet ska du fråga dig "blir mitt liv bättre/sämre om 3 år om jag fullföljer? Om svaret är bättre så ska du bara göra det.

Du måste först ta några dagar för att tända av. Slutar du coldturkey kan det bli farligt. Gör upp ett schema där du dricker mindre och mindre varje dag.

Lycka till, du klarar detta. Vi är många som har varit i din situation och det känns helt omöjligt och hopplöst, men det stämmer inte. Det blir bättre på lång sikt varje dag som du kämpar.
Vet inte om jag håller med dig. Krökade i princip dagligen i flera år men sen sket jag i det från starten av 2021. Kan inte säga att jag egentligen kände någon större abstinens annat än att tiden går fortare när man dricker. Tror jag kanske drack totalt tre liter vin mellan Januari och Juni plus en handfull öl. Efter sommaren har jag iofs druckit mer igen men bara av egen vilja men ville bara säga att det absolut går att sluta/köra några vita månader om man vill utan att man går helt bananas. Med det sagt är ju naturligtvis alla olika också så kan ju skilja en hel del men ge inte upp! Alkohol är nice men i rätt mängder!
Citera
2021-12-25, 07:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
En som har druckit varje dag i tretton år klarar inte av att formulera en trådstart som ts gjorde. Har sett såna som faktiskt druckit konstant som ts påstår och dom har inte klarat av att göra sig förstådda ens i vanligt tal. Sluddrande osammanhängande meningar och random ord om vartannat.

Men i teorin borde ts åka in på avgiftning nånstans då man med stor sannolikhet dör om man slutar tvärt med alkohol efter tretton år nonstop.
Citera
2021-12-25, 07:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Bolaget är stängt imorgon (idag).
Det är ju ingen seriös tråd.
Citera
2021-12-25, 07:47
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Som jag skrev förut så är inte en vodka 70cl-1 liter samt ett par öl ovanligt varje/varannan dag.

Hur ofta åker du in på akutspyk? Dricker man som du säger en flaska sprit om dagen i 2 veckor orkar inte hjärnan mer än så. Du får spritpsykos och dina nerver pajar. Du kan inte gå utan att rasa ihop. Alkoholism accelerar. Man får hemsk fysisk abstinens. Du dricker hela tiden tills du somnar och behöver bli full igen när du vaknar för att öht kunna existera. Till slut sitter du bara, dricker, sover och gormar och kan inte röra på dig tills någon hämtar dig med ambulans till akutpsyk. Lever och organ pajar och sedan dör du av något alkoholrelaterat.

Är man allvarligt och långt gången i sin alkoholism måste man få avgiftning under ca 3 veckor. Sedan hjälp att bygga upp sitt liv och relationer. Få ett meningsfullt och kul liv igen. Får man inte det fortsätter man och dricka. De flesta aktiva alkoholister vill inte sluta dricka för de vill inte leva. Det är en form av självmord. Ju mer man sakta förstör för sig själv desto mindre anledning finns det att sluta. Att ha en relation som inte är dysfunktionell är det viktigaste. Jobb, körkort, pengar, hälsa går då att bygga upp efter några år.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2021-12-25 kl. 08:13.
Citera
2021-12-25, 08:16
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
En flaska vodka 70cl och 12 åbro Lejon varje/varannan dag är mer regel än undantag tyvärr. Mitt sprit konto på bolaget är något i hästväg

Hur har du råd?
Klarar du att jobba?
Vad för typ av jobb i så fall?
En sjuttis är extremt mycket bara det och sedan 12 öl på det?

Gå till din VC eller kontakta socialtjänsten och säg som det är och be om hjälp.
Sådant här löser man inte själv.
Citera
2021-12-25, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Vet inte om jag håller med dig. Krökade i princip dagligen i flera år men sen sket jag i det från starten av 2021. Kan inte säga att jag egentligen kände någon större abstinens annat än att tiden går fortare när man dricker. Tror jag kanske drack totalt tre liter vin mellan Januari och Juni plus en handfull öl. Efter sommaren har jag iofs druckit mer igen men bara av egen vilja men ville bara säga att det absolut går att sluta/köra några vita månader om man vill utan att man går helt bananas. Med det sagt är ju naturligtvis alla olika också så kan ju skilja en hel del men ge inte upp! Alkohol är nice men i rätt mängder!

13 år av hårt missbruk hade TS.
Citera
2021-12-25, 09:04
Moderator
Falukropps avatar
Alkohol och dryck --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2021-12-25, 09:45
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Hur ofta åker du in på akutspyk? Dricker man som du säger en flaska sprit om dagen i 2 veckor orkar inte hjärnan mer än så. Du får spritpsykos och dina nerver pajar. Du kan inte gå utan att rasa ihop. Alkoholism accelerar. Man får hemsk fysisk abstinens. Du dricker hela tiden tills du somnar och behöver bli full igen när du vaknar för att öht kunna existera. Till slut sitter du bara, dricker, sover och gormar och kan inte röra på dig tills någon hämtar dig med ambulans till akutpsyk. Lever och organ pajar och sedan dör du av något alkoholrelaterat.

Är man allvarligt och långt gången i sin alkoholism måste man få avgiftning under ca 3 veckor. Sedan hjälp att bygga upp sitt liv och relationer. Få ett meningsfullt och kul liv igen. Får man inte det fortsätter man och dricka. De flesta aktiva alkoholister vill inte sluta dricka för de vill inte leva. Det är en form av självmord. Ju mer man sakta förstör för sig själv desto mindre anledning finns det att sluta. Att ha en relation som inte är dysfunktionell är det viktigaste. Jobb, körkort, pengar, hälsa går då att bygga upp efter några år.

Extremt insiktsfullt!
Citera
2021-12-25, 09:46
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Jag klarar av att inte dricka men finner inget nöje med att inte dricka. Jag spelar data en del och drickandet får tiden att gå fortare. Det är väl typiskt att skylla på alkoholen.

Att du ”inte finner något nöje med att inte dricka” ÄR abstinens!
Citera
2021-12-25, 09:46
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Är i 30 års åldern och har druckit varje dag i många år och känner hur min kropp börjar lägga av. Detta blir väl ett erkännande att jag är alkoholist. Förlorat körkort jobb vänner och familj av mitt beroende, största uppvaknandet är när jag skulle gå ut och röka på balkongen så föll jag ihop och slog i ryggen i fönsterbrädan och huvudet i soffbordet, vaknade ett par timmar senare av min katt försökte få mig att vakna, blod överallt. Blir yr/svim färdigt när jag ska sova, blir ofta att jag går upp och spyr/dricker vatten och försöker igen. Jag börjar här.
Jadu, du behöver backup. Försök med olika hjälporganisationer.

Skall du försöka på egen hand så lär det nog gå illa. Du behöver läggas in för avgiftning.
Citera
2021-12-25, 10:23
Bannlyst
Misstänker att du bor på en i mindre ort, i större städer är det lätt att ta reda på vart man ska vända sig.

Men, med stor sannolikhet finns det en tillnyktringsenhet där du bor, annars är det öppenvården/akutvården som tar hand om dig.

Ring 1177 så får du svar på vem du ska kontakta.
Senast redigerad av cdec 2021-12-25 kl. 10:42.
Citera
2021-12-25, 10:24
Medlem
Citat:
Är i 30 års åldern och har druckit varje dag i många år och känner hur min kropp börjar lägga av. Detta blir väl ett erkännande att jag är alkoholist. Förlorat körkort jobb vänner och familj av mitt beroende, största uppvaknandet är när jag skulle gå ut och röka på balkongen så föll jag ihop och slog i ryggen i fönsterbrädan och huvudet i soffbordet, vaknade ett par timmar senare av min katt försökte få mig att vakna, blod överallt. Blir yr/svim färdigt när jag ska sova, blir ofta att jag går upp och spyr/dricker vatten och försöker igen. Jag börjar här.

Det enda du ska göra är att lägga in dig på psyk, du får en liten dos valium när du torkar.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in