Citat:
Vet inte om jag håller med dig. Krökade i princip dagligen i flera år men sen sket jag i det från starten av 2021. Kan inte säga att jag egentligen kände någon större abstinens annat än att tiden går fortare när man dricker. Tror jag kanske drack totalt tre liter vin mellan Januari och Juni plus en handfull öl. Efter sommaren har jag iofs druckit mer igen men bara av egen vilja men ville bara säga att det absolut går att sluta/köra några vita månader om man vill utan att man går helt bananas. Med det sagt är ju naturligtvis alla olika också så kan ju skilja en hel del men ge inte upp! Alkohol är nice men i rätt mängder!
Min erfarenhet är att nykterhet bara fungerar när man bygger om sig själv till en människa som inte behöver alkohol. Det handlar om att vara aktiv som människa, jobba mycket, träna mycket, mycket aktiviteter, att se veckan som ett schema man fyller med positivt och uppbyggande innehåll.
Det är totalt omöjligt att bli nykter genom att sitta på vita knogar och bara hålla sig nykter.
Du ska istället pröva att göra något lite bättre för dig själv och dim situation varje dag så att du på 1 år, 3 års sikt har det mycket bättre.
Innan varje "jobbig" aktivitet ska du fråga dig "blir mitt liv bättre/sämre om 3 år om jag fullföljer? Om svaret är bättre så ska du bara göra det.
Du måste först ta några dagar för att tända av. Slutar du coldturkey kan det bli farligt. Gör upp ett schema där du dricker mindre och mindre varje dag.
Lycka till, du klarar detta. Vi är många som har varit i din situation och det känns helt omöjligt och hopplöst, men det stämmer inte. Det blir bättre på lång sikt varje dag som du kämpar.
Det är totalt omöjligt att bli nykter genom att sitta på vita knogar och bara hålla sig nykter.
Du ska istället pröva att göra något lite bättre för dig själv och dim situation varje dag så att du på 1 år, 3 års sikt har det mycket bättre.
Innan varje "jobbig" aktivitet ska du fråga dig "blir mitt liv bättre/sämre om 3 år om jag fullföljer? Om svaret är bättre så ska du bara göra det.
Du måste först ta några dagar för att tända av. Slutar du coldturkey kan det bli farligt. Gör upp ett schema där du dricker mindre och mindre varje dag.
Lycka till, du klarar detta. Vi är många som har varit i din situation och det känns helt omöjligt och hopplöst, men det stämmer inte. Det blir bättre på lång sikt varje dag som du kämpar.