Har under flera års tid konstaterat att jag och övriga familjemedlemmar upplever att man kunde äta mer förr i tiden. Åtminstone känns det så. Nu är man ju proppmätt från jullunchen till 3-kaffet och orkar inte äta några kakor till Kalle Anka. Lagom till middagsdags är man lite småhungrig igen och äter några köttbullar, en skinkskiva osv. Sedan är man proppmätt och att äta risgrynsgröt är inte att tänka på förrän långt in på småtimmarna, och då orkar man bara äta en liten tallrik.
Och då har vi inte ens kommit in på gottebordet/nötterna/dadlarna/fikona/etc. som står uppdukade på buffén men som ingen orkar äta något av.
Jag (och övriga familjemedlemmar) upplever att man förr kunde proppa i sig ofantliga mängder julmat under julafton. Mat, godis, nötter, glögg, kakor, risgrynsgröt - allt gick ner.
Någon som upplever samma fenomen och/eller har en förklaring??
Har under flera års tid konstaterat att jag och övriga familjemedlemmar upplever att man kunde äta mer förr i tiden. Åtminstone känns det så. Nu är man ju proppmätt från jullunchen till 3-kaffet och orkar inte äta några kakor till Kalle Anka. Lagom till middagsdags är man lite småhungrig igen och äter några köttbullar, en skinkskiva osv. Sedan är man proppmätt och att äta risgrynsgröt är inte att tänka på förrän långt in på småtimmarna, och då orkar man bara äta en liten tallrik.
Och då har vi inte ens kommit in på gottebordet/nötterna/dadlarna/fikona/etc. som står uppdukade på buffén men som ingen orkar äta något av.
Jag (och övriga familjemedlemmar) upplever att man förr kunde proppa i sig ofantliga mängder julmat under julafton. Mat, godis, nötter, glögg, kakor, risgrynsgröt - allt gick ner.
Någon som upplever samma fenomen och/eller har en förklaring??
Jag upplever samma problem i familjen och har ingen förklaring.
Ingen äter som förut oavsett ålder.
Har också märkt det, när man var ung och tränade på elitnivå ca:10 hårda pass i veckan så kunde jag äta en hel julskinka som ett äpple ungefär + flera tallrikar rågade med julmat, kakor, godis och ändå vräka i mig på andra sittningen.
Idag backar man en ggr och sen är det matkoma på soffan som gäller.
Jag tycker som TS att man kunde pula isig mera förr.
Du gör som du vill men julmat är ju inte gjord för att vräkas i för endags konsumtion på julafton enligt traditionen och eller enligt Edward Blom.
Man åt själva julbordet och allt annat förr i tiden det under en hel månads konsumtion. Sen om man blir less snabbt och tycker det blir långtråkigt är ju upp till en själv. Det kan ju lätt bli väldigt köttigt
Förr i tiden när man arbetare mycket hårdare manuellt till vardags och i lantbruk, skogsbruk mm så behövde man mycket mer kalorier kött och annat. Det fanns alltid nånting fysiskt ansträngande syssla att göra betydligt oftare förr i tiden än idag där folket blivit betydligt latare. Så ingen blev nog överviktig av julmaten direkt under tex början 1900 talet fram till 1950-60 talet tex
Senast redigerad av Sladdaren 2021-12-25 kl. 12:18.
Det är våra minnen som spelar oss ett spratt. Man har alltid en, vad det verkar, naturlig förmåga att överdriva hur det var förr. Har också minne att jag tryckte i mig mer på julbord förr, men tror inte det stämmer. Tror det bara är ett minne baserat på inkorrekt information
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!