2006-06-14, 19:34
Medlem
pundarns avatar
Häromdagen ringde en person från polisen och sa att jag KAN ha köpt en stulen dator på tradera. Jag fattar först ingenting för jag har köpt flera datorer på tradera även blivit lurad på pengar på tradera (vilket jag har gjort en anmälan på).

Hursomhelst får jag ingen klar bild över vad det är som pågår. Först SENARE säger han att det rör sig om en affär som ägde rum för FYRA månader sen. Sen förväntar han sig att jag ska komma ihåg massa detaljer, hur köpet gick till osv., om jag pratade med säljaren på telefon. Jag sa att köpet skedde via internet.

När han vill ha något registreringsnr på datorn förklarar jag att jag måste ha sålt datorn vidare och att jag ska försöka ta reda på vem det var jag sålde den till. Han säger åt mig att skicka det via brev. Varför ska jag betala porto, när det är han som vill ha information?

Sen ringer han upp ytterligare en gång och konfronterar mig, säger att jag visst har pratat med säljaren. Jag säger att det är möjligt jag kommer inte ihåg.

Min fråga är: Hur tillmötesgående måste jag vara mot den här polisutredaren? Vad händer om jag inte orkar göra alla saker han ber om?
Citera
2006-06-14, 21:33
Medlem
Xstars avatar
Du BEHÖVER inte säga någonting. Du behöver inte ens prata med honom om du inte vill. Säg att du är upptagen eller att din påhittade religion inte låter dig prata med poliser. Frågan är ju vad som är i ditt bästa intresse. Se bara upp så att du inte säger för mycket - bättre att säga för lite än för mycket, liksom.
Citera
2006-06-14, 22:30
Medlem
TSs avatar
Jag har en kompis vars pappa äger en biluthyrning. En dag kom polisen in till honom och ville ha uppgifter om en viss bil, vem som hade hyrt, vilken period o.s.v. Han hade väldigt mycket att göra och var därför inte jätteglad över att behöva gå igenom en massa papper, så han skickade helt enkelt en räkning till polisen för arbetet. "Konsultarvode" tror jag han kallade det, och han fick betalt.
Kanske skulle du kunna kräva betalt på något liknande sätt?

OT:
Ett sidospår bara. Har polisen sagt något om att du kan bli åtalad för något? Jag vet inte riktigt hur den "nya" lagen om god tro fungerar men vad jag tänkte på är om du kan åtalas för häleri? Kan du förlora dina pengar du fick för datorn? (på samma sätt som "slutkonsumenten" kan förlora varan?
Citera
2006-06-14, 22:35
Medlem
Tranes avatar

( Promoe ft. Timbuktu - Det Sociala Arvet )
Citera
2006-06-15, 10:40
Medlem
pundarns avatar
Tack för svaren.

Jag skickade iallfall idag namn på personen som jag sålde vidare datorn till. Jag tog ett vanligt papper, skrev vem jag sålde vidare datorn till, vek ihop pappret. Skrev vem som skulle ha pappret, samt skrev längst upp i högra hörnet "mottagaren betalar porto"

Kommer jag riskera att bli ersättningsskyldig om datorn visade sig vara stulen? Jag handlade ju i god tro.
Citera
2006-06-15, 11:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundarn
Tack för svaren.

Jag skickade iallfall idag namn på personen som jag sålde vidare datorn till. Jag tog ett vanligt papper, skrev vem jag sålde vidare datorn till, vek ihop pappret. Skrev vem som skulle ha pappret, samt skrev längst upp i högra hörnet "mottagaren betalar porto"

Kommer jag riskera att bli ersättningsskyldig om datorn visade sig vara stulen? Jag handlade ju i god tro.

God Tro-begreppet är borttaget. Det bästa du kunde ha gjort hade varit att inte ge någon mer information alls till snuten.
Citera
2006-06-15, 14:25
Medlem
Xstars avatar
Jag tycker det var hyfsat dumt att ge information till polisen. Polisen är INTE dina vänner, du kan inte vinna något på det här. Däremot kan du förlora om du köpt stöldgods.
Citera
2006-06-15, 14:30
Medlem
pundarns avatar
.
Citera
2006-06-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Jag tycker det var hyfsat dumt att ge information till polisen. Polisen är INTE dina vänner, du kan inte vinna något på det här. Däremot kan du förlora om du köpt stöldgods.

I detta fall är det inte bara köpt utan även sålt, ett solklart fall av häleri som du dessutom erkänt.
Citera
2006-06-15, 22:36
Medlem
pundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
I detta fall är det inte bara köpt utan även sålt, ett solklart fall av häleri som du dessutom erkänt.

Häleri räknas det som om man vet att varan som man köpte var stulen vilket jag inte visste. Sen är det inte säkert att den är stulen heller.
Citera
2006-06-15, 23:18
Medlem
pundarns avatar
Inser att jag gjort en dundertabbe . Med min otur så är säkert datorn stulen. Hoppas att postjävulen inte skickar mitt papper som inte har ngt frimärke.
Jaja man lär sig så länge man lever.

Om datorn visar sig vara stulen, måste jag betala ngt? Jag sålde datorn vidare, måste jag betala till honom jag sålde till? Eller går jag fri?

Att jag skulle bli åtalad för häleri tror jag är knappast troligt eftersom det rör sig om en affär, och ingen organiserad häleriverksamhet.
Citera
2006-06-15, 23:23
Medlem
Xstars avatar
Du fick ju faktiskt råd i tråden att inte ge polisen information. Nu har du till och med postat ett brev där du erkänner ditt brott skriftligt. Hoppsan hejsan! Och som sagt finns inte längre begreppet "god tro", så det spelar ingen roll om du visste eller inte visste att datorn var stulen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in