2021-12-22, 08:22
Medlem
Hej! Det är så att jag håller på att byta bromsok på min bil hittills har det gått rätt bra förutom avdragen stryrstiftsbult. Jag har lämnat kvar bromsslangen på det gamla oket tills det nya sitter på med vajern på och allt. Det är nu dags att flytta över och jag undrar om det finns nån metod för att det inte ska läcka så mycket när jag flyttar över slangen. Tips skulle uppskattas rejält!
Citera
2021-12-22, 08:28
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Hej! Det är så att jag håller på att byta bromsok på min bil hittills har det gått rätt bra förutom avdragen stryrstiftsbult. Jag har lämnat kvar bromsslangen på det gamla oket tills det nya sitter på med vajern på och allt. Det är nu dags att flytta över och jag undrar om det finns nån metod för att det inte ska läcka så mycket när jag flyttar över slangen. Tips skulle uppskattas rejält!

Lossa slangen och tryck sedan ner bromspedalen i botten och fixerade den där med en planka eller något annat mellan sätet och pedalen.
Så länge pedalen hålls nedtryckt så läcker inget ut.
Citera
2021-12-22, 08:30
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Lossa slangen och tryck sedan ner bromspedalen i botten och fixerade den där med en planka eller något annat mellan sätet och pedalen.
Ned med pedalen SEDAN lossa slangen menar du väl? Blir väl en tömning om man trycker ner den efter man öppnat röret/slangen, utöver att man låter luft röra sig in medan man går och trycker ner bromsen?
Citera
2021-12-22, 08:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Ned med pedalen SEDAN lossa slangen menar du väl? Blir väl en tömning om man trycker ner den efter man öppnat röret/slangen?

Vilket som, spelar inte så stor roll, Om oket sitter på plats med bromsbelägg och allt så är det ju svårt att trycka ner pedalen, men är oket lossat och hänger och dinglar i slangen så är det ju bara att trycka ner pedalen innan man lossar slangen.
Citera
2021-12-22, 08:43
Medlem
ormbitens avatar
Vidare så kan ju TS tänka på att det finns olika monteringsförfarande på bromsok med inbyggd handbroms.
På vissa bromsok så får man under inga omständigheter aktivera hävarmen innan kolven ligger an mot belägg och skiva.
På vissa bromsok ska kolven vridas i ett speciellt läge så att ett hål i kolven passar en pigg i bromsbelägget.
På vissa bromsok SKA man alltid SKRUVA ut kolven så att det är Minsta Möjliga Mellanrum mellan kolv och belägg innan man ger sig på bromspedal eller hävarmen.
Citera
2021-12-22, 10:42
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns specialverktyg till allt. Här en slangtång:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/tanger/slangklammertanger/slangtang-2000023860

Hört lite varningar av att använda en sån för det kan ge interna skador på slangen. Andra har använt det i många år.

Ormbitens trick med pedaltryckare visas i början.
https://www.youtube.com/watch?v=pmLHSxP6J6o
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-22 kl. 10:58.
Citera
2021-12-22, 11:58
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Ned med pedalen SEDAN lossa slangen menar du väl? Blir väl en tömning om man trycker ner den efter man öppnat röret/slangen, utöver att man låter luft röra sig in medan man går och trycker ner bromsen?

Citat:
Vilket som, spelar inte så stor roll, Om oket sitter på plats med bromsbelägg och allt så är det ju svårt att trycka ner pedalen, men är oket lossat och hänger och dinglar i slangen så är det ju bara att trycka ner pedalen innan man lossar slangen.

Faktum är att det inte behövs tryckas ned i botten med pedalen, utan bara trycka den en liten bit, för det första så sker när man trampar den första centimetern eller så är att inloppet från bromsvätskereservoaren stängs, därefter får man bromskraft.

Allra enklast är väl om man skaffar en bromsslangsklämma för en billig slant på t ex Biltema.
Citera
2021-12-22, 12:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktum är att det inte behövs tryckas ned i botten med pedalen, utan bara trycka den en liten bit, för det första så sker när man trampar den första centimetern eller så är att inloppet från bromsvätskereservoaren stängs, därefter får man bromskraft.

Allra enklast är väl om man skaffar en bromsslangsklämma för en billig slant på t ex Biltema.

Så sant!

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns specialverktyg till allt. Här en slangtång:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/tanger/slangklammertanger/slangtang-2000023860

Hört lite varningar av att använda en sån för det kan ge interna skador på slangen. Andra har använt det i många år.

Har till och med använt mig av svetstång för att klämma en bromsslang nån gång när jag legat ute i fält och skruvat...
Men man får ju klämma F ö r s i k t i g t.
Citera
2021-12-22, 20:36
Medlem
Lyckades bra med okbytet, tack för alla tips det fick bli spärrskaftlåda mellan stol och broms. Självklart måste nått gå fel så när jag var klar och skulle spänna handbromsvajern så drog jag av en jävla gängstav så nu är jag utan handbroms istället men men det kan jag iallafall köra utan för tillfället men ska fixa när jag vet hur jag ska gå till väga.
Citera
2021-12-22, 22:25
Medlem
Finns det risk att handbromsvajrarna släpper bak vid åken nu när de inte alls är spända fram vid mittkonsolen?
Citera
2021-12-22, 22:44
Medlem
Vad har du för typ av handbroms??
Självjusterande i oket, så ska du inte spänna på vajrarna alls.
Citera
2021-12-22, 22:55
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Finns det risk att handbromsvajrarna släpper bak vid åken nu när de inte alls är spända fram vid mittkonsolen?

Det beror på vad det är för bil, men normalt sätt så sitter handdbromsvajrarna fast med ett fäste både bak och fram. Undantag finns dock där vajrarna bara går i ett spår typ och då kan de givetvis lossna vid väldigt speciella omständigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in