2021-12-24, 00:56
Medlem
dialektikers avatar
Nu är det ju mainstream media som använder utlandsfödd, mörkhyad.
Hur fan ska de beskriva en invandrare då?

Ibland måste ju signalement ges.

Vi är ganska respektfulla i Sverige.
Har ni förresten sett lakritsgodiset Svenskjävlar?
https://www.pricerunner.se/pl/620-5302711/Matvaror/Haupt-Lakrits-Svenskjaevlar-250g-priser
Inte en jäkel bryr sig.

Föreställ er att ett lakritsgodis hade hetat invandrarjävlar/arabjävlar etc.

Vilket liv det skulle bli.
Senast redigerad av dialektiker 2021-12-24 kl. 01:01.
Citera
2021-12-24, 01:07
Medlem
ST4L3M4T3s avatar
Kan absolut förstå problemet i att använda "invandrare", när vi faktiskt inte vet om personen är invandrad. Men om vi på ett samhällsplan pratar om människor som har invandrat så är det ju ett faktum.
I övrigt så tänker jag att språket i grunden måste gå att använda på ett smidigt och tillförlitligt vis.
Då är det inte rimligt att kräva att alla ska hålla sig uppdaterade om de senaste nya begreppen, eller exakta formuleringarna som anses accepterade av en statsvetare. Det är inte rimligt att överge ett ord för att det har använts i fel sammanhang.
Mörkhyad, svart, icke vit måste ju i grunden anses vara neutrala begrepp. Ordval i sig kan inte definiera vad du säger och menar.
Citera
2021-12-24, 02:05
Medlem
zarembas avatar
Ser det framför mig och med ett jättegarv:

Polisen efterlyser en hen som mördade en hen. Hen var 162 cm lång och hade hår. Hen hade ansiktsmask. Hen hade ögon.....

Citera
2021-12-24, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaremba
Ser det framför mig och med ett jättegarv:

Polisen efterlyser en hen som mördade en hen. Hen var 162 cm lång och hade hår. Hen hade ansiktsmask. Hen hade ögon.....

Ha ha! Ja komik!

Edit. Men så kan det nog bli tillslut!
Senast redigerad av Truefighter 2021-12-24 kl. 02:34.
Citera
2021-12-24, 02:36
Medlem
zarembas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ha ha! Ja komik!

Edit: Men så kan det nog bli tillslut!

Ponera...om 100 år, när vi nått en planet med blå invånare.....eller gröna.
Citera
2021-12-24, 02:40
Medlem
bithaxs avatar
Alla nyord blir rasistiska med tiden eftersom de beskriver samma grupp och därmed börjar associeras med de negativa egenskaperna.
Senast redigerad av bithax 2021-12-24 kl. 02:42.
Citera
2021-12-24, 02:46
Medlem
hejsan07s avatar
Alla dessa omvandlingsr av vanliga ord till "tabu-ord" handlar bara om klassiska härskartekniken:
Påförandet av skuld och skam.

Syfte: Du skall skuldbeläggas och tassa på tå.
Det spelar egentligen ingen roll hur man gör allt kommer vändas mot diģ om du oavsett sammanhang använder "" fel" ord.
Man vill döda all debatt och tysta dig så bara de "rätta" får plats i rummet.

Spela inte med dessa människor ge dem definitivt inte mer makt, använd de ord som gör att man förstår vad du säger.
Lös problrm, tala om problem, synliggör istället för att skapa tabun.
Citera
2021-12-24, 02:54
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
bulletin är betalvägg. tv4play.se kan jag inte kolla på då jag befinner mig utomlands. Men om det du säger stämmer så är det ju bra, tycker du inte... Vi ska inte ha nazister och rasister i landet! HMF-lagen behöver vidgas.
Munskydd.
Muntejp.
Citera
2021-12-24, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Alla dessa omvandlingsr av vanliga ord till "tabu-ord" handlar bara om klassiska härskartekniken:
Påförandet av skuld och skam.

Syfte: Du skall skuldbeläggas och tassa på tå.
Det spelar egentligen ingen roll hur man gör allt kommer vändas mot diģ om du oavsett sammanhang använder "" fel" ord.
Man vill döda all debatt och tysta dig så bara de "rätta" får plats i rummet.

Spela inte med dessa människor ge dem definitivt inte mer makt, använd de ord som gör att man förstår vad du säger.
Lös problrm, tala om problem, synliggör istället för att skapa tabun.
Bra talat! Så är det nog och det mönstret kan man se lite var stans i samhället.
Senast redigerad av Truefighter 2021-12-24 kl. 03:18.
Citera
2021-12-24, 06:32
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Idiotin når nya gränser i Sverige. Man trodde inte det var möjligt.

Varför ska utlänningar bestämma vad som ska sägas och vara tillåtet?
Vad är det för fel på t.ex. ”mörkhyad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”?

Källa: https://bulletin.nu/statsvetare-inte-ok-att-saga-invandrare & https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/statsvetaren-så-kan-du-tänka-kring-språkbruk-och-hudfärg/13736600?playlist=5VlTI85y4ZaDx1ZwIcIj04&fbclid=Iw AR0S2uPQLvpw5bY5GC0LtmArQjmNIih6XubfPqaktmYUuk8qRK HrAwftpeE

Något löjligt, och löjligare att många svenskar lär säkert ta detta som ett nytt gospel.

Kom ihåg när "illegal flykting" blev något tabu att säga, dvs "papperslösa" ansågs korrekt term. Många hängde på det tåget och lär väl göra det nu också eftersom man inte riktigt använder dessa ord i alla fall om man är korrekt svensk.
Citera
2021-12-24, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Totalitära människor som vill avancera sina positioner. Just nu är det "bör" men några lagar finns redan på plats som HMF. När det är accepterat att man "inte bör" säga invandrare så är det i regel några år kvar innan det kan bli olagligt. Fanns ju några EU-politiker som ville förbjuda migrationspeech. Fortsätter PK att expandera sin makt kommer det i framtiden vara olagligt att yttra ordet invandrare och kritisera invandringspolitiken.
Du låter bitter? Språket ändras hela tiden.

Själv brukar jag säga att en person med utomnordiskt utseende är befäst med en hudfärgsvariation.

Hudfärgsvarierad är det nya svarta.
Citera
2021-12-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Svart är ett förbjudet ord, häng med lite nu!
Inte lätt att hänga med här inte.

–Mina barn är svarta, förstår du, brukar en väninna säga.
–Fast du är ju inte svart, så riktigt svarta kan man väl inte säga att dom är, händer det att jag säger då.
Då tittar hon på mig förebrående, som om jag påpekat att dom är knapadel, inte adel.

Grejen är att när ord efter ord förbrukas hamnar vi till slut "back to basics", tillbaka till naturen, och det tror jag inte är en statsvetares mål.

Återträff med en gammal föräldragrupp, en mamma berättar om att hennes barns klass terroriseras av ett riktigt rötägg och att skolans personal står bakbundna.
Vet inte hur många av oss som inser att det säkerligen är fråga om en berikning, här på Södermalm håller vi varandra i schack.
Det pratas om och kring, hur ska detta angripas, skolans personal står handfallna säger du, hmmm…
Till slut säger Lasse
– Är det en djungelsnubbe?
Och ett befriat samförstånd infinner sig.

Eller så är denne statsvetare smartare än man tror.
Han tänker sätta Lasse i fängelse.
Senast redigerad av eva89 2021-12-24 kl. 08:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in