2021-12-21, 21:40
Medlem
neuron-drones avatar
Har tänkt på detta som kattägare genom livet med många olika sorters katter som bott med mig. Utekatter, innekatter, européer, raskattmixar osv. Mina katter har nästan alltid haft fri tillgång till mat och enda katten som är lite fet är en som jag har nu som har mycket perser i sig. Antar att det är generna, men det katten är ändå inte gravt överviktig. Har träffat på enstaka svenska katter som varit störda i huvudet och aldrig slutat äta. Men de flesta äter tills de är mätta. Sedan håller de sig i fin form. Vare sig feta eller tunna.

Ett tag hade jag skitmånga internetkompisar i amerikat. Grejen är att deras katter var enormt feta. Groteskt feta. Jag tänker inte tala om skötseln utan hur dessa katter kunde komma upp i den graden fetma. När mina katter på fritt foder inte blir feta. Är det bara gener, att de har mycket Maine Coon inblandat, eller är det maten de får? Är deras kattmat menad att hetsa katterna till att äta? Jag fick kattgodis från en kompis i USA och katterna tyckte det var knark.

Alltså helt vrickat. Jag tror att de har recept på sin kattmat som gör att katterna blir sådär groteska. Då måste man ju fråga sig, gäller det för annan amerikansk mat med? Blir man hungrig och fet av maten där, även den mat som ser identisk ut med vår? Om de gör så med djuren så gör de väl så med människorna med. Sätter till kemikalier som gör att man blir groteskt överviktig. Kan inte riktigt komma på annars detta med katterna.

Det går ju inte att tvinga en katt att äta.
Citera
2021-12-21, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har tänkt på detta som kattägare genom livet med många olika sorters katter som bott med mig. Utekatter, innekatter, européer, raskattmixar osv. Mina katter har nästan alltid haft fri tillgång till mat och enda katten som är lite fet är en som jag har nu som har mycket perser i sig. Antar att det är generna, men det katten är ändå inte gravt överviktig. Har träffat på enstaka svenska katter som varit störda i huvudet och aldrig slutat äta. Men de flesta äter tills de är mätta. Sedan håller de sig i fin form. Vare sig feta eller tunna.

Ett tag hade jag skitmånga internetkompisar i amerikat. Grejen är att deras katter var enormt feta. Groteskt feta. Jag tänker inte tala om skötseln utan hur dessa katter kunde komma upp i den graden fetma. När mina katter på fritt foder inte blir feta. Är det bara gener, att de har mycket Maine Coon inblandat, eller är det maten de får? Är deras kattmat menad att hetsa katterna till att äta? Jag fick kattgodis från en kompis i USA och katterna tyckte det var knark.

Alltså helt vrickat. Jag tror att de har recept på sin kattmat som gör att katterna blir sådär groteska. Då måste man ju fråga sig, gäller det för annan amerikansk mat med? Blir man hungrig och fet av maten där, även den mat som ser identisk ut med vår? Om de gör så med djuren så gör de väl så med människorna med. Sätter till kemikalier som gör att man blir groteskt överviktig. Kan inte riktigt komma på annars detta med katterna.

Det går ju inte att tvinga en katt att äta.

USA har mycket slappare regler kring vad för tillsatser man får stoppa i mat gjord för människor, och jag gissar att samma sak gäller för deras djurmat. Massa beroendeframkallande socker, transfetter och andra kemiska tillsatser troligtvis.
Citera
2021-12-21, 21:51
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
USA har mycket slappare regler kring vad för tillsatser man får stoppa i mat gjord för människor, och jag gissar att samma sak gäller för deras djurmat. Massa beroendeframkallande socker, transfetter och andra kemiska tillsatser troligtvis.

Det är nog sant. Men transfetter trodde jag var OK i människomat i Sverige. Socker får finnas i kattmat i Sverige trots att katter inte känner söt smak.
Citera
2021-12-21, 21:51
Medlem
F.Hansens avatar
Det lär ju vara en massa majs-stärkelse i kattmaten som med all annan mat i usa.
Citera
2021-12-21, 21:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det lär ju vara en massa majs-stärkelse i kattmaten som med all annan mat i usa.

Är det speciellt fettbildande?
Citera
2021-12-21, 21:57
Medlem
Pershagen76s avatar
De har väll matat den med en massa skit, samt stuckit till den en massa gott i tid och otid, inte helt ovanligt. När jag hämtade sonen hos en vän förra veckan så höll jag på att snubbla på en 9-kilos ragdoll, den såg ut som en tunna. Vi har en 1årig Maine coon som är i väldigt fin form.
Citera
2021-12-21, 22:01
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Är det speciellt fettbildande?

Det lär ju vara extremt dåligt för katter.

Men sen köper väll en del kattägare det som är billigt och ”bra”.
Citera
2021-12-21, 22:11
Medlem
Förenklat svar: Dom blandar ju corn syrup i allt därborta, garanterat även kattmat, som fort leder till extrem fetma. De rika har råd att lägga pengar på näringsriktig mat, men inte medelklassen och därunder.
Citera
2021-12-21, 22:22
Medlem
De kastrerar väl sina katter där borta.
Citera
2021-12-22, 02:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Intressant ämne att fundera kring, jag har inga svar men ska bli kul att följa tråden.

Är ingen anhängare av EU, men det är positivt att man kan inte stoppa vad skit i maten som helst vare sig till djur eller människa.

Vi har haft en diskussion tidigare där det kom fram man hade kadaver (självdöda djur) i köttmjölet som man gör torrfoder av, och även djur som avlivats hos veterinär. Utvalda ägg visade sig vara de där det gått snett med kycklingfostren och de hade dött innan de han kläckas. De maldes ner med skal och allt. Möjligt att vare sig kadaver eller döda kycklingembryon är farliga för katten att äta eftersom det upphettas, men det är då fan så äckligt.

Det förklarar inte fetman i och för sig, men tror inte det är ett problem bara i USA. Nog vet jag ett antal svenska katter som är rejält överviktiga, de har ägare som har ett sätt att umgås med katten och det är att trycka i dem mat eller rättare sagt skit som chips och ostkrokar.
Citera
2021-12-22, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
De kastrerar väl sina katter där borta.

I Sverige likaså, ur Jordbruksverkets nätsida:

Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.
Citera
2021-12-22, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
I Sverige likaså, ur Jordbruksverkets nätsida:

Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.
Tror du att folk bryr sig om lagar och regler när det gäller katter? Kan tala om för dig att många kattägare inte gör det.

I USA så kanske de är mer strikta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in