2008-01-28, 23:47
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
På 60-talet var ju musikvärlden väldigt primitiv... Under första halvan av 60-talet kunde ju de flesta artister inte ens skriva låtarna själva, och dessutom var det mer en regel än ett undantag att de skrev på urusla skivkontrakt... Så korkade var de på den tiden... Moderna saker som mp3, trance och black metal fanns förresten inte heller på denna ociviliserade tid...

primitiv och primitiv. jag skulle hålla 1964 och framåt som en otroligt nyskapande period. och att de inte kunde skriva sina låtar själva är bullshit. låtskrivare hade en stor roll i musikvärlden runt 1962 och några år framåt, ta bara brill building-folket och dylikt. att de låtar som blev hits skrevs av songwriters betyder inte att låtarna som låg och gnagde under detta, och som känns mer hållbara idag, var sämre. och att ta upp urusla skivkontrakt för att på något sätt påvisa något primitivt i musiken håller inte.
Citera
2008-01-29, 00:02
Medlem
Schnauzers avatar
Det låter lite skumt då jag inte har hört något annat än orginalet av den låten. Men å andra sidan så har jag inga andra bättre förslag på låtar som skulle blivit covers oftare.
Enligt mig så räknas inte nationalsånger och låtar som happy birthday som covers, isf hade ju de vunnit överlägset.

Ganska kul att veta svaret dock

Någon klassisk låt av Mozart eller någon annan klassisk kompositör ligger nog bra till med tanke på att det känns som att många orkestrar verkar gilla att spela sånt.
Citera
2008-01-29, 15:25
Medlem
schizophrenias avatar
Eftersom cover är ett engelskt ord kan det ju vara en bra idé att kolla i en ordbok för just detta språk.

Merriam-Webster Dictionary (http://search.eb.com/):

cover - a recording of a song previously recorded usually by another performer.

Å andra sidan har wikipedia en något bredare tolkning av ordet:

In popular music, a cover version, or simply cover, is a new rendition (performance or recording) of a previously recorded song.
Senast redigerad av schizophrenia 2008-01-29 kl. 15:28.
Citera
2008-01-29, 15:32
Medlem
schizophrenias avatar
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Cover_version#Most_covered_songs
Citera
2008-01-29, 16:44
Medlem
house of the rising sun lär ju också ha en hel del covers.

kan på rak arm komma på muse, bob dylan, nina simone, dave van ronk, the animals och frijid pink.
Citera
2024-03-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Idag hör det ju mer eller mindre till folkvett att man inte gör covers på låtar som är yngre än 10 år, men så var det inte på den 60-talet... Och då en låt blev stor så var det mer eller mindre standard att varenda grabb och hans mormor skulle göra en cover på den istället för att göra något eget... Därför blev det väldigt många inspelade covers på låtar från 60-talet och tidigare, men det betyder inte att de är de låtar som oftast framförs... Vill fortfarande hävda att det är stora och nationalistiska länders nationalsånger som oftast framförs... Julsvisor, religiösa sånger och barnmusik är nog också väldigt vanligt...

Här finns en artikel i Billboard som hävdar att Stilla natt spelats in 137 000 gånger...

En helt annan uträkning hävdar utan källangivelse, att det skulle vara ungefär jämnt lopp mellan Yesterday och Summertime.

Fast en variant på frågan, som jag tycker är intressant, är vilken låt som blivit en hit i flest versioner...?

Och det kan då inte vara Yesterday... Som vad jag vet bara blev topp-5-hit i originalversionen plus att Matt Monros version tycks ha blivit en hit i Brasilien i april -66.

Kan någon låt matcha denna hitlista: Nånstans nångång / Lara´s theme / Somewhere my love/ Schiwago melodie, etc

1966
juli: Sydafrika: Ray Conniff singers
augusti: Sydafrika: Roger Williams
oktober: Brasilien: Al Korvin
november: Frankrike: John William (La chanson de Laura)
december: Österrike: Maurice Jarre (Schiwago melodie)
-Italien: Bob Mitchell
-Frankrike : Les compagnons de la chanson (La chanson de Laura)

Dessutom hävdar wikipedia att Charlie Matthews version var listetta på Irland. Och att Connie Francis italienska version, Dove non so, skulle varit listetta i Italien... (ovisst vilken lista det i så fall skulle vara?)
1967
februari: Sverige: Country four: Nånstans nångång
april: Danmark: Connie Francis (Somewhere my love)

Vet någon någon låt som blivit en topp-5 hit i flera versioner?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in