2006-06-14, 17:51
Medlem
Nemesis1s avatar
Det där att Beatles' Yesterday skulle vara den låt som har flest covers verkar vara något som alla s.k. "musikkännare" är överens om, utan att någonsin ifrågasätta påståendet...

Jag kan då inte komma på en enda känd artist förutom just Beatles som har framfört Yesterday... Men visst, det behöver ju inte vara kända artister för att man skall kunna säga att Yesterday har flest covers... Men jag tvivlar också på att det är den låten som framförts oftast av okända artister... T.ex. så måste ju Kinas nationalsång måste ha framförts oftare...
Citera
2006-06-14, 18:03
Medlem
mugabes avatar
jag har hört nånting om att det inte går 7 sekunder utan att den spelas nånstans i världen...
Citera
2006-06-14, 18:07
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag kan då inte komma på en enda känd artist förutom just Beatles som har framfört Yesterday...
Bob Dylan, Elvis Presley, Tom Jones.

http://www.coversproject.com/search?q=yesterday
Citera
2006-06-14, 18:10
Medlem
Baskis avatar
Om man säker på google så får sökningen "Beatles - Yesterday" 7 320 000 träffar Och tar man sökningen "Bob Dylan - Knocking On Heavens Door" så får den
489 000 träffar.
Inte direkt samma sak, men visar lite siffror.

(Egentligen ett helt onödigt inlägg, jag vet inte äns om jag håller med eller inte)
Citera
2006-06-14, 18:16
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Bob Dylan, Elvis Presley, Tom Jones.

http://www.coversproject.com/search?q=yesterday
Hrm, okej... Men deras covers blev inte så kända...
Citat:
Ursprungligen postat av mugabe
jag har hört nånting om att det inte går 7 sekunder utan att den spelas nånstans i världen...
Det betyder ju inte att den framförs av andra...
Citera
2006-06-14, 18:22
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Enligt denna BBC-sida har Guinness Rekordbok åtminstone någon gång listat Yesterday som "the most covered song in history /.../ with over 3,000 versions recorded to date". Gissar att de flesta inspelningarna är rätt gamla och/eller obskyra och inte finns katalogiserade på nätet, men här finns i alla fall 85 versioner listade.

Edit: Såg nu att BBC angav Wikipedia som källa, så hänvisningen till Guinness kanske inte är säker.
Citera
2006-06-14, 18:24
Medlem
nollans avatar
Intressant! Insåg även jag att jag faktiskt inte kunde nämna en enda coverartist på denna första gången jag hörde påståendet...

Förresten, finns det några tänkbara konkurrenter? Kanske Bob Dylan eller så? Han har ju en tendens att bli överglänst varje gång av sina coverartister enligt min åsikt.

Och, bortsett kinesiska nationalsången förstås.
Citera
2006-06-14, 18:31
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Enligt denna BBC-sida har Guinness Rekordbok åtminstone någon gång listat Yesterday som "the most covered song in history /.../ with over 3,000 versions recorded to date". Gissar att de flesta inspelningarna är rätt gamla och/eller obskyra och inte finns katalogiserade på nätet, men här finns i alla fall 85 versioner listade.
På 60-talet var ju musikvärlden väldigt primitiv... Under första halvan av 60-talet kunde ju de flesta artister inte ens skriva låtarna själva, och dessutom var det mer en regel än ett undantag att de skrev på urusla skivkontrakt... Så korkade var de på den tiden... Moderna saker som mp3, trance och black metal fanns förresten inte heller på denna ociviliserade tid...

Idag hör det ju mer eller mindre till folkvett att man inte gör covers på låtar som är yngre än 10 år, men så var det inte på den 60-talet... Och då en låt blev stor så var det mer eller mindre standard att varenda grabb och hans mormor skulle göra en cover på den istället för att göra något eget... Därför blev det väldigt många inspelade covers på låtar från 60-talet och tidigare, men det betyder inte att de är de låtar som oftast framförs... Vill fortfarande hävda att det är stora och nationalistiska länders nationalsånger som oftast framförs... Julsvisor, religiösa sånger och barnmusik är nog också väldigt vanligt...
Citera
2006-06-14, 18:32
Bannlyst
11 sidor på www.allmusic.com listar covers på Yesterday. Orkade inte räkna hur många olika artister det blev men många var det...

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=17:1751752
Citera
2006-06-14, 18:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Idag hör det ju mer eller mindre till folkvett att man inte gör covers på låtar som är yngre än 10 år, men så var det inte på den 60-talet... Och då en låt blev stor så var det mer eller mindre standard att varenda grabb och hans mormor skulle göra en cover på den istället för att göra något eget... Därför blev det väldigt många inspelade covers på låtar från 60-talet och tidigare, men det betyder inte att de är de låtar som oftast framförs... Vill fortfarande hävda att det är stora och nationalistiska länders nationalsånger som oftast framförs... Julsvisor, religiösa sånger och barnmusik är nog också väldigt vanligt...

Javisst, men begreppet cover brukar väl oftare syfta på inspelningar än på framföranden? Håller annars med dig, fast man får väl också ta hänsyn till att nationalsånger (per definition), psalmer, julsånger och barnvisor ofta kan ha en ganska lokal spridning och vara riktigt populära bara i ett enda land. I Sverige kanske t.ex. några av Alice Tegnérs visor är de mest sjungna melodierna, medan de inte betyder någonting alls ens för danska eller norska barn.

Hittade förresten Guinness' egen uppgift angående Most Recorded Song.
Citera
2006-06-14, 19:08
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Javisst, men begreppet cover brukar väl oftare syfta på inspelningar än på framföranden?
Nja, det skulle jag inte säga... "Bandet som spelade på krogen var skit, och deras avslutande cover på Black Sabbath's Paranoid var horribel, men alla sjöng ändå med"

Citat:
Håller annars med dig, fast man får väl också ta hänsyn till att nationalsånger (per definition), psalmer, julsånger och barnvisor ofta kan ha en ganska lokal spridning och vara riktigt populära bara i ett enda land. I Sverige kanske t.ex. några av Alice Tegnérs visor är de mest sjungna melodierna, medan de inte betyder någonting alls ens för danska eller norska barn.
Beror ju mycket på... "London Bridge" och "Old McDonald Had A Farm" är ju t.ex. kända även i Sverige, det finns ju t.o.m. svenska översättningar av låtarna... Likadant med de kändaste julevisorna... Det är iofs inte så vanligt att man sjunger andra länder nationalsånger, men jag tror nog vissa framförs väldigt ofta internationellt sett ändå... Om vi nu tar just Kina som exempel så är ju var 5:e människa på jorden eller något i den stilen medborgare i landet... Och eftersom det är en kommunisstat sjungs säkert nationalsången otroligt ofta där, så att arbetarna skall indoktrineras till att arbeta hårdare...
Citera
2006-06-14, 19:12
Medlem
SkaruHarus avatar
Lyssnar just nu på Frank Sinatra - Yesterday, han är väl hyffsat känd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in