2021-12-21, 21:00
Medlem
Dags för en årssummering av ett över lag bra år.
Så låt höra.

Hur mycket steg värdet i era(n) portfölj(er)
Vilken var den bästa investeringen?
Vilken var den sämsta investeringen?

Och hur tror ni det går nästa år?
Senast redigerad av Rosentry 2021-12-21 kl. 21:31.
Citera
2021-12-21, 21:07
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
Dags för en årssummering av ett ganska bra år, Stockholmsbörsen ökade med hela 14,9 procent.
Så låt höra.

Hur mycket steg värdet i era(n) portfölj(er)
Vilken var den bästa investeringen?
Vilken var den sämsta investeringen?

Och hur tror ni det går nästa år?
Ökade mitt värde med 73% vilket var mer än jag hade trott. Min bästa investering var utan tvekan MISE där jag på ren tur gick in i februari och sen sålde av allt till en värdeökning på 1000%.
Citera
2021-12-21, 21:28
Medlem
Återkommer med årssummering när året har slutat, finns fortfarande ett par dagar kvar. Ligger just nu +46,54% på totalen i år men återkommer som sagt. Så mycket lär inte hända mellan nu och 1/1-2022.
Senast redigerad av ErnstRosen 2021-12-21 kl. 21:33.
Citera
2021-12-21, 21:32
Medlem
bajssprutans avatar
Året är inte slut än, ligger väl på +125% ungefär. Mycket bättre än förra årets mjäkiga 55%.
Bäst i år helt klart Gamestop. Sämst Forum energy.
Hedersomnämnande till CLF.
Nåja, vi får se hur det hela slutar, ifall chockraset care bears har fruktat sedan mars förra året kommer.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-12-21 kl. 21:37.
Citera
2021-12-21, 21:38
Medlem
dreadpirate420s avatar
Upp 19.84% i år, bästa fond är AMF Aktiefond Småbolag där jag är upp 32.12%. Hoppas på fortsatt återhämtning innan året är slut så det ser lite grannare ut i statistiken.

Sämst investering var Soltech Energy Sweden där jag är back 42.78%
Citera
2021-12-21, 21:45
Medlem
49% upp i år, är riktigt nöjd även om girigheten aldrig försvinner. Bästa investeringen var QT Group som jag haft sen innan detta år. Sämsta är Sivers som jag förvisso tror på men deras förmodade kommande intäkter har förskjutits fram i tiden.

Vad gäller 2022 är jag lite tveksam: Inflationen och räntehöjningarna är makroekonomiska förutsättningar som i sig inte gynnar småbolag vilket jag har ganska mycket exponering mot. Däremot är ju räntan bara en påverkande variabel för aktiekursen, bolagets specifika operationella utveckling är ju det mest centrala och då jag inte har exponering för småbolag generellt utan har stockpickat (litar på min förmåga) hoppas jag att mina specifika bolag som grupp ändå går bra.

Dock är jag orolig för att det tillföljd av räntehöjningar ska uppstå ett missgynnande narrativ i marknaden för småbolag vilket i sin tur kan leda till en sektorrotation bort från småbolag till andra tillgångar som anses passa det kommande makroekonomiska klimatet bättre. Anledningen till att jag inte flyttar mitt kapital till sådana tillgångar nu är för att jag ser bara att dessa går upp om räntehöjningar och inflation blir ett rejält tema under 2022 vilket det ju inte behöver bli, läser mycket om att inflationen väntas börja sjunka tillbaka under första halvan av 2022. I bolagen jag tror på har jag ju även om makron skiter sig en förmodad stark operationell utveckling.

Det som ser ljust ut är ju att konjunkturen ser hygglig ut även om omikron implicerat vissa nedjusteringar. Spännande blir 2022 iallafall, hoppas jag åtminstone kan prestera +20% 2022.
Citera
2021-12-21, 21:49
Medlem
Dirty.s avatar
Ca 40%+. Not great, not terrible.

Orkar inte gräva fram när jag köpte vissa aktier. De som gått bra är väl generellt sett är Nvidia, ASML Holding. Volvo Cars har gått väldigt bra på kort tid också, nästan 50% på under 2 månader.
Citera
2021-12-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Året är inte slut än, ligger väl på +125% ungefär. Mycket bättre än förra årets mjäkiga 55%.
Bäst i år helt klart Gamestop. Sämst Forum energy.
Hedersomnämnande till CLF.
Nåja, vi får se hur det hela slutar, ifall chockraset care bears har fruktat sedan mars förra året kommer.
Bra avkastning 💵 Har du bestämt dig för hur portföljen ska vara allokerad 2022?
Citera
2021-12-21, 22:38
Medlem
Ser ut att vara ~34% , har ungefär 1.3 Milj investerade. Har haft ganska konservativa placeringar hittills, nästa år kanske jag breddar portföljen lite.

Bäst: GOOGL
Sämst: Visa och Mastercard

(bäst procentuellt var faktiskt Unity, men en så liten post att det inte spelar någon roll).

Har mest USA aktier, räntehöjning ligger väl framför oss i 2022, kanske köper på mig lite mer tech aktier efter höjningarna.
Senast redigerad av Salva25g 2021-12-21 kl. 22:42.
Citera
2021-12-21, 22:50
Medlem
Vad de flesta här i tråden inte verkar förstå är summeringen av investeringar. Dvs att behålla värdepappren under 1 år utan att sälja och gå likvid ett tag för att sen köpa nästa pump aktie två månader senare. Kanske TS kan omformulera frågan lite?
Citera
2021-12-21, 22:52
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vad de flesta här i tråden inte verkar förstå är summeringen av investeringar. Dvs att behålla värdepappren under 1 år utan att sälja och gå likvid ett tag för att sen köpa nästa pump aktie två månader senare. Kanske TS kan omformulera frågan lite?
Jag tror att de flesta här i tråden har svårt att förstå vad du ens pratar om. Omformulera.
Citera
2021-12-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Jag tror att de flesta här i tråden har svårt att förstå vad du ens pratar om. Omformulera.

Omformulera basal aktiekunskap? Avkastning på ett börsår räknas under förutsättning att innehavet funnits i ett börsår. Det räknas inte om du går likvid ett tag, köper Gamestop i en pump och sedan går likvid igen för att i nästa stund hoppa på en ny hauss aktie.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in