2021-12-21, 23:22
Medlem
Nato kan inte göra mycket för i Stillahavsregionen så finns världens största flotta som väntar på signal från Ryssland för att de ska få sin Hämnd mot Japan. Även Indien ligger risigt till där och USA kommer inte lyckas väl denna gång. EU förlorar mer än de vinner genom att ens bry sig om Ukrainas problem
Citera
2021-12-21, 23:28
Medlem
På alla platser där rysk teknik möts västerländsk den senaste tiden har ryssarna fått smaka på pisk på sistone. Kolla slaget vid Khasham där ryska Wagner group tilintetgjordes av amerikanerna utan en enda amerikansk förlust.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Khasham

Även kriget mellan Armenska separatister och Azerbaijan där ryskt teknik och krigsdoktrin helt kördes över av enkla turkiska drönare. Drönare som Turkiet nu försett Ukraina med.
Citera
2021-12-21, 23:33
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Det började bra men sedan blev det så fel. Ja putin har superkoll på det mesta och därtill en särdeles förnämlig underrättelsetjänst.

Dock "äger" han väldigt lite just nu för att använda ditt språk. Han kampar just nu för sin politiska överlevnad på hemmaplan. Hans resurser räcker för en inbrytning i östra Ukraina men inte till att hålla det.

Det är 100% säkert att han inte försöker sig på något sådant som är dömt att misslyckas. Nu gäller för honom att vända opinionen på hemmaplan och försöka få till en vändning i ekonomi. Kanske lyckas det första men det blir tillfälligt då det andra inte kommer att gå.

Så nej, putin "äger" inget alls utanför sina egna gränser och han har definitift inte styrkan att ta och hålla Sverige något som för övrigt inte är strategiskt intressant för ryssen. Man frapperas av att detta idiotscenario framhålls gång på gång av de som har rysskräck. Ett one on one secenario ryssland-Sverige finns inte. Det är ryssland-NATO is så fall och det vet ju ryssen hur de kommer att gå. Baltikum taget men stopp en bit in i Finland i dagsläget. Därefter reträtt under oordnade former. Självklart känner de till detta. De är ju faktiskt ytterst skickliga på strategiska bedömningar.

Nej, jag menar inte att Sverige skulle vara intressant men OM så skulle det inte vara några problem.

Vad jag hör så är han betydligt mer populär hos befolkningen än vad det ger sken av i vår MSM.

Kina är opålitligt och oavsett vad de har i kikaren så är det inget som gynnar någon förutom Kina. Putin spelar sina kort väl och håller den dörren så öppen det går. Kanske är något större i görningen?
Citera
2021-12-21, 23:36
Medlem
Zloths avatar
Varför lägger vi så mycket energi på vad ryssen vill göra med Ukraina? Varför låter vi dem inte bara hållas där i Östeuropa?
Citera
2021-12-21, 23:39
Avslutad
Om Ryssland blir för provocerade är jag övertygad om att de helt enkelt stänger gasventilerna på exportsidan. Det kan gå jättesnabbt. Är mest förvånad över att man inte insett det. Men ok politiker är inte skarpaste knivarna i lådan.
Citera
2021-12-21, 23:41
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Varför lägger vi så mycket energi på vad ryssen vill göra med Ukraina? Varför låter vi dem inte bara hållas där i Östeuropa?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Southern_Gas_Corridor

"Vi" är nog nöjda med västra halvan. Turkiet är "vår" diktatur men går inte att lita blint på.

https://www.businessinsider.com/the-whole-ukrainian-crisis-revolves-around-this-pipeline-2014-7?r=US&IR=T

Citat:
As WhoWhatWhy readers know, the real reasons surrounding a conflict are often buried under the headlines and rhetoric. So it shouldn’t come as any surprise that, behind the scenes, oil and natural gas are driving a big piece of the U.S. response to Russian involvement in Ukraine.

If you want to understand where the rubber meets the geopolitical road in the Ukraine war, you need to learn about the 1,480-mile South Stream natural gas pipeline.

M..men...det handlar ju om att folkdräktsklädda ukrainska ungmöar skall få dansa och sjunga på ängar i motljus i frihet? F..fö de har ja läst i Aftonbladet... 😢
Senast redigerad av StuG 2021-12-21 kl. 23:51.
Citera
2021-12-21, 23:44
Medlem
Spearos avatar
Om ryssarna går in i Ukraina och baltstaterna samtidigt som china anfaller taiwan. För att sedan tillsammans ta striden mot NATO.
Citera
2021-12-21, 23:45
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebus
På alla platser där rysk teknik möts västerländsk den senaste tiden har ryssarna fått smaka på pisk på sistone. Kolla slaget vid Khasham där ryska Wagner group tilintetgjordes av amerikanerna utan en enda amerikansk förlust.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Khasham

Även kriget mellan Armenska separatister och Azerbaijan där ryskt teknik och krigsdoktrin helt kördes över av enkla turkiska drönare. Drönare som Turkiet nu försett Ukraina med.

Jag hoppas verkligen Ukraina kan ge Rysslsnd en match. Jag kommer be för dem, men jag är inte helt säker. Dom kommer säkert slås helt tappert, men vad jag förstått vilar deras utrustning, träningsmetoder och doktrin på gamla Sovjet teknologi och kunskap.

Jag hoppas verkligen jag har fel här om. Men jag ser inte ljust på situationen. Min hobby analys är att Ukrainarna bör koncentrera sig på försvaret av städer, då stadsstrid tarbort Rysk överlägsenhet i numnerär.
Citera
2021-12-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Om jag fick en peng för varje gång..
Man ska vara en man på flashback. Skulle jag ha mycket pengar.
Ryska armen kan traska hit med nära en million soldater, våra högt utbildade försvarstrupper kan göra sin grej ett par gånger, sen blir dom dödade. Inte för att det dom gör är dåligt utan för att det håller inte.

Du menar altså Ryssland ska dra sig ur ukraina och sydossetien samt lämna hela Ryssland oförsvarat bara för att med hela sin arme anfalla Sverige?
Ryssland skulle säkert kunna invadera Sverige om dom vill, men inte helt utan problem. Dom har gjort sig ovän med alldeles för många grannar för att kunna skicka iväg någon större andel av sin arme mot Sverige.
Sen har dom inte kvar någon vidare överskeppningsförmåga, så dom får troligtvis börja med att anfalla Finland.
Citera
2021-12-22, 00:14
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth

Och sedan Estland Lettland och Litauen samt kanske Finland med. Inget som berör dig det minsta. Låt dem hålla på bäst de vill i östra Europa medan vi sitter nersjunkna i soffan och tittar på.
Citera
2021-12-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Du menar altså Ryssland ska dra sig ur ukraina och sydossetien samt lämna hela Ryssland oförsvarat bara för att med hela sin arme anfalla Sverige?
Ryssland skulle säkert kunna invadera Sverige om dom vill, men inte helt utan problem. Dom har gjort sig ovän med alldeles för många grannar för att kunna skicka iväg någon större andel av sin arme mot Sverige.
Sen har dom inte kvar någon vidare överskeppningsförmåga, så dom får troligtvis börja med att anfalla Finland.
Ryssland må vara stort, men armén är långt ifrån den Sovjet satsade allt för att skapa. Må Ukraina stå på sig och få mer hjälp och puttes inriktning när det gäller NATO innebär att jag precis ändrat mig i den frågan.nu tycker jag även vi och Finland borde gå med i NATO så fort som möjligt
Citera
2021-12-22, 00:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Det är inte alls säkert. Kreml kan trötta och faktiskt förinta världen. Om det är någon som gör det så är det just Ryssland. Putin kan en dag lätt bli nihilist.
Ehhh… Det skulle alltså vara samma Putin som konstaterat att västeuropéer blivit så nihilistiska att de skyddar migrantmän som våldtagit deras egna barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in