• 1
  • 2
2021-12-21, 04:38
Medlem
killawifes avatar
Det är ju ett prov, och tanken är att få ett bra resultat. Så givetvis är man inte ärlig utan svarar vad de vill höra. Dessa prov är totalt meningslösa och säger ingenting om personen i fråga.
Citera
2021-12-21, 05:04
Medlem
Duerfs avatar
Testerna mäter inte det ni tror att de mäter.

För att göra 'bra' ifrån dig gäller det främst att vara konsekvent. Att de egenskaper du rankar som viktiga är viktiga i samtliga frågor. Det är därför det är så många liknande frågor med liknande svarsalternativ. Att bara välja det ni tycker låter bäst på varje enskild fråga kommer därför ge ett väldigt spretigt intryck.

Syftet är att sortera bort de som inte fattar detta utan har fem olika personligheter enligt testet.
Senast redigerad av Duerf 2021-12-21 kl. 05:08.
Citera
2021-12-21, 05:26
Medlem
VelvetReds avatar
Jag har gjort en del sådana och jag brukar vara ärlig, det är likabra att vara det tänker jag.

Sen har det varit enstaka frågor som jag tyckt har varit för närgående/privata, jag minns inte exakt hur de var formulerade men jag minns att jag var obekväm med att svara 100% ärligt på just de enstaka frågorna.
Citera
2021-12-21, 05:33
Bannlyst
Man är bara så ärlig som man behöver vara. Svensken ska man vara försiktig med och dess "tester" då de mer än ofta endast vill se om du är en duktig slav eller en fritänkande människa (dåligt enligt de). Ge inte svenska narcissisten makt.
Citera
2021-12-21, 05:34
Medlem
bombaccis avatar
Ljuger till 90%, svarar nästan ärligt på några frågor och svarar sen som de vill. Var en gång en från HR som berättade att det gick inte att ljuga för då skulle jag behöva sitta och tänka för länge. Jag gjorde testet samtidigt som några andra och blev klar först och fick "jätte bra" på personlighetstester. Det klassiska just nu är väl de där sex eller nio bollarna som man ska fördela mellan tre påståenden över vad som stämmer in bäst på en själv. Jag tycker sånt där är lite roligt, ska eventuellt på en längre anställningsprocess nästa år och då ingår det mer omfattande psykiska undersökningar så då blir det att tänka ut svaren mer i förväg.
Citera
2021-12-21, 05:49
Medlem
flytandelyckas avatar
Min arbetsgivare använder detta i kombination med IQ-test och huvudräkningsuppgifter på tid (för att mäta stresstålighet). Det tog så lång tid innan alla tester var klara. Om man sedan söker andra tjänster inom bolaget måste man göra om testerna. Tyvärr gör det att många väljer att inte söka sig vidare och utvecklas inom företaget eftersom man måste göra om allt inför varje ny tjänst.

Om jag ska återgå till ämnet gällande personlighetstesterna så kan du självklart svara på frågorna i enlighet med vad du tror att arbetsgivarna vill ha. Söker du en tjänst där du ska sälja, ge rådgivning eller bygga relationer vill arbetsgivarna ha en person som är öppen, social och positiv. Söker du tjänster som t.ex. analytiker, administratör eller arbete som inte kräver så mycket möten med andra människor spelar det ingen roll om du är lite introvert så länge du klarar av att samspela med dina kollegor. För dessa tjänsterna väger din intelligens och problemlösningsförmåga tyngre. Det har jag fått förklarat för mig.
Citera
2021-12-21, 07:17
Medlem
Haajibs avatar
Du ska inte vara ärlig, du ska ljuga som testet vill att du ska göra.
Citera
2021-12-21, 07:21
Medlem
Har svarat ärligt och instinktivt på frågorna. Passar jag inte in så vill jag inte jobba där. Svarar man för bra/ perfekt så är det jävligt genomskinligt
Citera
2021-12-21, 08:43
Medlem
Endast idioter använder sig av sådana tester som över huvud taget inte tar hänsyn till kontext. Det är en varningsflagga på en arbetsgivare. Om man är så pass dum att man har med personlighetstester i sin urvalsprocess är det stor sannolikhet att man är dum i huvudet gällande andra aspekter också.

Har man dragit hem två brudar från krogen under en helg så kommer de flesta komma in på kontoret en måndagsmorgon fylld av energi och vara en extrovert medan om man haft en skithelg där bilen pajat, så är man troligare mest sur och vill vara för sig själv - men sådana här pseudovetenskapliga tester tar aldrig hänsyn till något sammanhang och är förstås helt värdelösa.

Så det man gör är såklart att man försöker tänka utifrån vad en bimbo på HR-avdelningen har för uppfattning om vad ett bra resultat är på ett sådant test, och svara därefter för att försöka få jobbet.
Citera
2021-12-21, 08:57
Medlem
Nej dessa tester är helt jävla efterblivna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in