Citat:
Ursprungligen postat av
95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:
Lön 181 600
Saldo 1 420 348
Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?
Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?
Om jag inte missminner mig så när man, det är länge sedan jag gjorde det, tar ut kontoutdraget kan läsa förutom saldot även se senaste transaktionerna.
Med den nettolönen är faktiskt inte 1.4 mille förvånande. Mer förvånad kan man bli över lönen som brutto är mångas årsinkomst. Jag tror helt enkelt att hon, för det första kontrollerade att det fans pengar på kontot för de utgifter som kommer att dras i slutet av månaden. Om ett par dagar kan ju bankgarantin täcka saldot.
Har man pengar och har ett liv där pengar inte är det centrala så tänker man inte på att en kvarglömd lapp kan få oss andra att reagera.