2021-12-21, 19:50
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Att ha 1,4 mille på kontot är väl inte speciellt märkvärdigt kan jag tycka.

Visst, det är inte särskilt mycket pengar idag. Särskilt med tanke på den svagare kronan. Det är dock mycket mer än vad den genomsnittlige svensken brukar ha på sitt konto.
Citera
2021-12-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Visst, det är inte särskilt mycket pengar idag. Särskilt med tanke på den svagare kronan. Det är dock mycket mer än vad den genomsnittlige svensken brukar ha på sitt konto.

Hade inte speciellt mycket på saldot en gång. Absolut inget annat än ett vanligt bankkonto. Inge sparande utan hade jobbat mycket den sommaren.
Ca 70 tusen.

Då började banken ringa varje vecka och tjata om sparkonto ISK etc. Så dom bruka hålla koll.
Citera
2021-12-21, 22:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Kan just ha fått pengar efter att ha sålt tex ett landställe eller ett arv utbetalt efter en bouppteckning.
Citera
2021-12-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
Ja, hon har mer pengar än mig på lönekontot. Mina pengar arbetar, dom ligger inte på ett vanligt konto.

Hon har högre lön än mig, det är sant. Men pengar kommer och går och hennes strategi för säkerhet och tillväxt kan ifrågasättas.

You moron just because she has 1.4 million in the bank doesn’t mean she doesn’t have anything invested maybe that’s her pocket money
Citera
2021-12-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har du 18000 i månadslön så jobbar du på en klädfabrik i Bangladesh.
Skulle inte tro det, där tjänar man tyvärr bara en tiondel av det du påstår.

I genomsnitt tjänade en sömmerska på en av H&M:s leverantörsfabriker i Bangladesh 123 dollar i månaden (ca 1040 kr), enligt HM:s egna siffror för 2020.
https://fairaction.se/okategoriserad/tio-fragor-och-svar-om-hms-lofte-om-rattvisa-loner/
Citera
2021-12-21, 23:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Skulle inte tro det, där tjänar man tyvärr bara en tiondel av det du påstår.

I genomsnitt tjänade en sömmerska på en av H&M:s leverantörsfabriker i Bangladesh 123 dollar i månaden (ca 1040 kr), enligt HM:s egna siffror för 2020.
https://fairaction.se/okategoriserad/tio-fragor-och-svar-om-hms-lofte-om-rattvisa-loner/

Bangladesh har en av världens snabbast växande ekonomier just nu.

https://www.cgdev.org/blog/bangladesh-growth-miracle-or-mirage
Citera
2021-12-21, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Bangladesh har en av världens snabbast växande ekonomier just nu.

https://www.cgdev.org/blog/bangladesh-growth-miracle-or-mirage
Trevligt! Men en bra bit kvar till 18.000:- i månaden för de på klädfabriken.
Citera
2021-12-22, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Om jag inte missminner mig så när man, det är länge sedan jag gjorde det, tar ut kontoutdraget kan läsa förutom saldot även se senaste transaktionerna.

Med den nettolönen är faktiskt inte 1.4 mille förvånande. Mer förvånad kan man bli över lönen som brutto är mångas årsinkomst. Jag tror helt enkelt att hon, för det första kontrollerade att det fans pengar på kontot för de utgifter som kommer att dras i slutet av månaden. Om ett par dagar kan ju bankgarantin täcka saldot.
Har man pengar och har ett liv där pengar inte är det centrala så tänker man inte på att en kvarglömd lapp kan få oss andra att reagera.
Senast redigerad av Mypointis 2021-12-22 kl. 07:26.
Citera
2021-12-22, 09:23
Medlem
Några slags folk som har 1.4msek på debitkontot:
- Extremt rika människor. Tänk 500msek+.
- Medelklass, men utvecklingsstörd.
- Någon som initierat en transaktion som inte är klar, tex vid en bostadsaffär.
Citera
2021-12-22, 17:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tror inte det är något att riskera då är det större risk att förvara pengar hemma

Varför skulle man ha pengarna hemma? Bara öppna ett konto i en annan bank som har insättningsgaranti.
Citera
2021-12-22, 17:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför skulle man ha pengarna hemma? Bara öppna ett konto i en annan bank som har insättningsgaranti.
Njaaa om man får ett kalas erbjudande att köpa en bil gris billigt och säljaren behöver pengar fortare än fort exempelvis.
Citera
2021-12-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
* Du trollar. Jag vet då ingen bank som skriver "Lön" på papperslappen man får från bankomaten.

De 5 senaste transaktionerna visas och slla sbetsgivqre jag haft har satt in lönen just med meddelandet LÖN".

Jag tycker nog lönen är mer snmärkningsvärd än daldod, jag menat 181 tusen i nettolön? Hur stor är den bruttolönen... bör ligga en bit över 300 tkr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in