2021-12-20, 16:16
Medlem
Har en äldre Volvo V40. Låter som en diesel. Övertyck i motorn så den vill spotta ut olja mot oljepåfyllnadslocket. Granne hävdar att jag bör rengöra vevhusventilationen för att kanske få bukt med ljud och olja. Vad kan hända i förlängningen om jag inte gör denna åtgärd på motorn?
Citera
2021-12-20, 16:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har en äldre Volvo V40. Låter som en diesel. Övertyck i motorn så den vill spotta ut olja mot oljepåfyllnadslocket. Granne hävdar att jag bör rengöra vevhusventilationen för att kanske få bukt med ljud och olja. Vad kan hända i förlängningen om jag inte gör denna åtgärd på motorn?
Man trycker ut motorns packboxar så det blir oljeläckage. Låter den som en diesel har du andra problem än vevhus ventilationen
Citera
2021-12-20, 16:29
Medlem
zoombos avatar
Det bildas nästan alltid mer eller mindre mängder av s k sludge - ser ut som majonäs - i oljan som kan ställa till det på olika sätt. Långa oljebyten brukar vara ett säkert sätt att få detta, fråga VW-ägare. Ett fenomen sen är geggan fryser och bildar isproppar på vintern. Då trycks oljan ut genom t ex oljestickan och blir det för stort motstånd kan den även skjuta packboxarna. Been there, done that - på en BMW (men packboxarna klarade sig). Då var det -35 grader.
Senast redigerad av zoombo 2021-12-20 kl. 16:31.
Citera
2021-12-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Man trycker ut motorns packboxar så det blir oljeläckage. Låter den som en diesel har du andra problem än vevhus ventilationen

Det är väl det minsta som händer i värsta fall kan den trycka ut olja i stort sätt göramotorn helt tom och motorn skär. Att göra rent vevhusventilationen borde vara en återkommande aktivitet varje höst. Och att den låter som en diesel KAN bero på låg oljenivå och lågt tryck så de hydrauliska lyftarna fallerar. Då kommer snabbt betydligt värre problem.
Citera
2021-12-20, 22:12
Medlem
En av de bästa sätten att råda bot på dessa problem är att byta olja enligt intervallerna. Byt ventilationen så snabbt du kan, vissa är det enkelt på andra svårare om du planerar att göra det själv.

Kan vara värt att ta till verkstad om det är jobbigt. Ska göra omgående, inte som med vissa andra saker som kan vänta lite.
Citera
2021-12-20, 22:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
En av de bästa sätten att råda bot på dessa problem är att byta olja enligt intervallerna. Byt ventilationen så snabbt du kan, vissa är det enkelt på andra svårare om du planerar att göra det själv.

Kan vara värt att ta till verkstad om det är jobbigt. Ska göra omgående, inte som med vissa andra saker som kan vänta lite.
Instämmer i det du skriver
Citera
2021-12-20, 22:26
Medlem
Citat:
Instämmer i det du skriver

Har man inga pengar och måste ha bilen kan man helt enkelt koppla bort slangen och låta skiten åka ut i naturen, det är olagligt och väldigt dåligt för miljön så därför föddes vevhusventilationen. Öppen ventilation hade även andra nackdelar men hellre det än en helt stängd/igensatt sådan.

Gör man så på en modern bill kommer man definitivt få en eller flera felkoder.
Citera
2021-12-20, 22:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Har man inga pengar och måste ha bilen kan man helt enkelt koppla bort slangen och låta skiten åka ut i naturen, det är olagligt och väldigt dåligt för miljön så därför föddes vevhusventilationen. Öppen ventilation hade även andra nackdelar men hellre det än en helt stängd/igensatt sådan.

Gör man så på en modern bill kommer man definitivt få en eller flera felkoder.
Ja, undrar om inte sluten ventilation ska finnas på besiktningen efter årsmodell 68 men i nödfall kör man öppet ett litet tag så man inte trycker ut packboxar och blir mera jobb
Citera
2021-12-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ja, undrar om inte sluten ventilation ska finnas på besiktningen efter årsmodell 68 men i nödfall kör man öppet ett litet tag så man inte trycker ut packboxar och blir mera jobb
Jo det är lag i sverige sedan 69 enligt wikipedia. Personligen om jag märkte att min vevhus hade övertryck hade jag ryckt en slang direkt och fixat till så snabbt jag kunnat. jobbigare att byta packboxar OCH vevhusvent än att bara byta det senare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vevhusventilation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in