2006-06-14, 16:00
Medlem
Nikolass avatar
Nu på sommaren är solen ordentligt stark mot vår relativt vita hud. Det är säkert många här som redan har brännt sig ordenligt när man har slarvat med skyddsfaktor, nu undrar jag hur påverkar solen vårt pigment alltså hur kommer det sig att vi blir bruna och vad sker i kroppen när vi bränner oss?
Citera
2006-06-14, 17:16
Medlem
woofers avatar
En solbrännskade beror ju på att du utsatt hudcellerna för mer UV-ljus än dom kan skydda sig emot. Anledningen till att vi blir bruna är att kroppens hudceller reagerar på UV-ljuset och börjar då tillverka ett pigment (melanin) det är det piggmentet som gör att vi blir bruna. I Sverige och andra blekbefolkade länder så har vi ett något annorluda melanin som drar mer åt rött än åt brunt så vi har generelt svårare att bli bruna då det piggment som bildas är rött. Vad som sker rent fysiologiskt i huden så vi bränner oss efter att ha solat för länge är att huden blir inflammerad. Vid inflamation så ökar blodflödet till det inflammerade området och huden blir röd.
Citera
2006-06-14, 20:33
Medlem
Realizts avatar
När man verkligen bränner sig, över öppen låga t.ex. så är effekten mindre lik vad som händer ett brinnande papper. Det handlar snarare om att de biologiska processerna i huden/kroppen rusar iväg obalanserat p.g.a. den stimulans som värmen ger. Skadorna skulle alltså handla om en slags plötslig missväxt, inte av att funktioner upphör p.g.a. att deras vävnader förkolnas.
Citera
2006-06-15, 14:10
Medlem
blejsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
När man verkligen bränner sig, över öppen låga t.ex. så är effekten mindre lik vad som händer ett brinnande papper. Det handlar snarare om att de biologiska processerna i huden/kroppen rusar iväg obalanserat p.g.a. den stimulans som värmen ger. Skadorna skulle alltså handla om en slags plötslig missväxt, inte av att funktioner upphör p.g.a. att deras vävnader förkolnas.

Det handlade väl om att bränna sig i solen? eller är jag helt ute och cyklar.
Fast du kanske bara ville visa vad du kunde
Citera
2006-06-15, 14:17
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blejser
Det handlade väl om att bränna sig i solen? eller är jag helt ute och cyklar.
Fast du kanske bara ville visa vad du kunde
Jag tror att det är motsvarande reaktion vid starkt solljus eller skållhett vatten. Det är alltså fråga om en biologisk process, inte att förväxla med vad som händer när någt brinner. En redig solbränna lär förresten vara ett effektivt sätt att bota förkylning, eftersom immunförsvaret stormobiliserar mot vad det tror är en allvarlig brännskada och kan bota förkylningen av bara farten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in