2021-12-19, 13:21
Medlem
Pederhosens avatar
Jag har fått sedan ett bra tag ett arv av närstående som är nästan en miljon kronor, då det är inget som jag behöver och det principiellt känns fel att använda upp andras besparingar i livet till nöjen och icke-nödvändiga saker så har jag låtit pengarna stå på kontot.

Nu har jag förstått att inflationsspöket börjar komma, och det känns också helt fel att låta pengar som någon har sparat ihop i sitt anletes svett minska i värde så det måste tryggas upp.

Jag skall säga att jag inte är kunnig i ekonomi alls, men klarar mig rätt bra på vanlig lön då jag har så princip att inte spenderar mer än vad som verkligen behövs så jag ofta har pengar över vid månadens slut.

När det gäller placering av pengar på tryggt sätt har jag inga större kunskaper, jag vet flera bekanta som fått råd av banktjänstemän och andra sakkunniga om vad som är bra att investera i men slutat i stora förluster för dem.

Jag är därför skeptisk till vad enskilda sakkunniga kan ge för råd, och skulle därför uppskatta råd från så många som möjligt så jag kan skaffa vettig uppfattning om tryggt förvaltande.

När vi säger långsiktigt sparande så tänker jag mig då typ 10-20 år, för innan dess ser jag ingen anledning till att inte klara mig på egna pengar.
Citera
2021-12-19, 13:30
Medlem
Hade blandat friskt på börsen så förlusterna och vinsterna jämnar ut sig. Mest i index, typ avanza zero.
Citera
2021-12-19, 13:40
Medlem
Nicke08s avatar
Det är nu du skall köpa Guld.
Citera
2021-12-19, 14:36
Medlem
shoottheelkss avatar
Som ovan: Guld.

Investeringsguld är momsfritt.

Fråga på guldbutik, allt guldcentralen.

Har du tur så kanske någon guldbutik, kan sälja dig en momsfri "investeringskedja"

1 000 000 sek / 456sek per gram = 2150 gram = 1980-tals gangsterraps kedja.

Kan du flyga med var som helst i världen om sverige blir sämmre.
Citera
2021-12-19, 19:05
Medlem
Sonny00s avatar
Jag ärvde en hyfsad slant på 90-talet och köpte en bostadsrätt i Stockholm. Dess värde har flerdubblats sedan dess och jag har också tjänat mycket på att månadsavgiften är mycket lägre än vad hyran är för en jämförbar lägenhet.
Citera
2021-12-26, 13:09
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Hade blandat friskt på börsen så förlusterna och vinsterna jämnar ut sig. Mest i index, typ avanza zero.

Ja, tänkte mig väl lägga kanske en tredjedel-max hälftan i lägre risk index-fonder... men även dessa kan ju förlora värde så frågan är var man tryggt kan lägga resten?
Citera
2021-12-26, 13:11
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Det är nu du skall köpa Guld.

Första gången jag hört det tipset för småsparare, något som börjat praktiseras för småsparare?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag ärvde en hyfsad slant på 90-talet och köpte en bostadsrätt i Stockholm. Dess värde har flerdubblats sedan dess och jag har också tjänat mycket på att månadsavgiften är mycket lägre än vad hyran är för en jämförbar lägenhet.

Ja, det är ju bra men har redan bostadsrätt jag trivs i, och man måste ju bo i en bostadsrätt så man kan inte köpa extra utöver det man har som jag fattat det.
Citera
2021-12-26, 17:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese

Exakt, aktier är ett i grunden inflationsskyddat sparande.
Citera
2021-12-29, 21:56
Medlem
Pederhosens avatar
Indexfonder verkar rätt bra, men finns ju flera typer... vilka ger bra balans mellan vinst och långsiktigt tryggt sparande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in