2026-03-05, 09:40
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
0.
Vem kommer göra affärer med de?
Ingen.

Något lär det vara så blankarna kan täcka sina positioner och alla andra kan göra förlustavdrag. Men inte mycket.
Citera
2026-03-05, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Något lär det vara så blankarna kan täcka sina positioner och alla andra kan göra förlustavdrag. Men inte mycket.

De kommer inte kunna täcka eftersom man kan inte blanka aktier på onoterat.
Citera
2026-03-05, 10:35
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Då får de väl invänta att skiten konkar innan årsskiftet. Blankarna har redan vunnit.
Citera
2026-03-05, 10:51
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag hoppade ur för ett tag sedan med en fin vinst men visst finns det potential allt. Tråkigt att en artikel som inte stämde med verkligheten skapat så mycket oreda. Jag klev faktiskt in i Fredag efter raset men sålde igen när aktien började tappa styrka. Ledningen verkar inte äga så mycket aktier själva i Intellego förutom VD som äger en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om jag förstått det rätt så bestod "händelsen" i att en skribent på DI - som tidigare skrivit negativt om Intellego och verkar ha ett horn i sidan till dem - hade uppmärksammat att två chefer slutat i bolaget och satte detta i en negativ kontext.

Ganska tunn soppa att koka en spik på, om ni frågar mig. Men det säger kanske också nåt om hur känsliga såna här mindre aktier är, särskilt efter en kraftig uppgång. Det behövs inte mycket för att kursen ska rasa.

Som tur är kan det gå lika snabbt uppåt igen när marknaden inser att det inte fanns skäl till oro, åtminstone inte denna gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
En usel journalist kan inte släppa bolaget. Allt är redan känt. Personerna blev sparkade för att dom var för dåliga.

Snart är vi över 200 kronor igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
En riktig jävla looser till B journalist på DI som har haft fel efter fel när det gäller bolaget. Antagligen så har han missat tåget ett antal gånger sedan -23. Nu har han fått vatten på kvarnen igen och grävt upp saken om att några anställda har slutat. Det framställs som att det är en konflikt som ligger bakom och att en hund är begraven. Blankargamarna ligger inte och sover så att dom utnyttjar cirkusen till max. Det är konstigt att den typen av manipulation accepteras av FI.

Citat:
Nu verkar det vara storordern på 20 miljoner euro som tillkännagavs för några dagar sen som ifrågasätts, eller rättare sagt den tyska köparen.

Aktien är kraftigt blankad, och blankarna dyker upp i olika skepnader överallt, även på olika forum där de tapetserar kommentarsfälten med kritiska inlägg vilket gör att nervösa småsparare blir ännu nervösare och paniksäljer varvid aktiekursen rasar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiroba
skandalreporter Sven Nordenstam dömde ut Intelligo 11 Nov 2025 i Affärsvärlden på samma sätt som han dömde ut Diamyd medical AB 1 månad efter det att DMYD i en vetenskaplig artikel förklarat varför Diagnode-2 inte skulle nå primära End-pointen (Sekundär End-point nåddes med råge)
https://doi.org/10.1007/s00125-020-05227-z
Artikeln som Dagens Industri publicerade är naturligtvis avgiftsbelagd
https://www.di.se/nyheter/forskningsbolagets-giv-sagas-markligt-det-framstalls-som-arhundradets-nyhet/

https://www.affarsvarlden.se/kronika/skumma-affarer-intellego-rasar-pa-ogonbrynshojande-rapport
Kan ni allihop tänka er för nästa gång Nordenstam kritiserar ett bolag ?
Svempa är ett riktigt ess och ni är ena riktiga jävla sopor.
Nästa gång ett bolag är ordentligt blankat och omskrivet i media, vänd inte taggarna utåt och dra på foliehatten, kanske är journalisten din vän och inte fiende.

Tråden följer exakt samma mönster som Aegirbio.
Citera
2026-03-05, 11:16
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Nu ska de inte låna utan köpa och lämna tillbaka. Varför skulle inte det gå? Kan inte Euroclear hantera det?
Citera
2026-03-05, 11:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Nästa gång ett bolag är ordentligt blankat och omskrivet i media, vänd inte taggarna utåt och dra på foliehatten, kanske är journalisten din vän och inte fiende.

Sopa, hmm... Jag känner inte riktigt igen mig. De inlägg du citerar var väl en hyfsat korrekt beskrivning av vad som hände, inget försvarstal av Intellego. Att Nordenstam hade "ett horn i sidan" på Intellego och dess ledning var väl heller ingen lögn - och han hade rätt i att ha det. Han hade följt bolaget i ett par år, och oegentligheterna började inte i höstas men många verkade ha glömt det. Det var bra att han påminde oss.

Dessutom framkom det ju mer och mer efter detta, vilket fick de flesta att inse vilket luftslott det var och dra sig ur. Dock inte alla, utan vissa fortsatte skriva på Placera m.m. om "häxjakten" mot vd och vägrade inse att värdet på bolaget var noll och intet. Somliga har fortsatt ända till nu.

Själv ägde jag aktier i Intellego under en kort period i rent spekulationssyfte, för att handeln var så galen. Inga stora belopp, och jag gjorde väl ett par tusen i vinst innan allt blev för galet (med pressmeddelanden på lördagar om ordrar på hundratals miljoner m.m.) och jag sålde allt.
Citera
2026-03-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler

Är du knasig eller har tappat förmågan att läsa och ta in text? Jag skrev då att jag inte ägde mer i detta piss bolag och hade mina frågeställningar och det innan skandalen kom till allmänhetens ljus. 😂
Citera
2026-03-06, 10:11
Medlem
Anklagarens avatar
Från Dagens Industri idag

Citat:
Under onsdagen hävde Finansinspektionen handelsstoppet för det skandalomsusade UV-bolaget Intellego, efter Nasdaqs beslut om avnotering från First North. Det innebär att aktien kan börja handlas utanför börsen genom så kallad gråhandel – en till synes god nyhet för de uppemot 20.000 aktieägare som blivit sittande med aktien sedan november.

Det hävda handelsstoppet innebär vidare att de som har blankat aktien nu har möjlighet att utanför börsen köpa aktier för att täcka sina positioner. 

Frågan om var någonstans handel kan tänkas ske väntar dock fortfarande på ett svar. Di:s rundringning bland aktörer som erbjuder mäkleri av onoterade aktier antyder att intresset är svalt.

Frågan är vad blankarna får betala. Kan det bli en squeeze? Tveksamt.
Citera
2026-03-06, 17:10
Medlem
Citat:
Sopa, hmm... Jag känner inte riktigt igen mig. De inlägg du citerar var väl en hyfsat korrekt beskrivning av vad som hände, inget försvarstal av Intellego. Att Nordenstam hade "ett horn i sidan" på Intellego och dess ledning var väl heller ingen lögn - och han hade rätt i att ha det. Han hade följt bolaget i ett par år, och oegentligheterna började inte i höstas men många verkade ha glömt det. Det var bra att han påminde oss.

Dessutom framkom det ju mer och mer efter detta, vilket fick de flesta att inse vilket luftslott det var och dra sig ur. Dock inte alla, utan vissa fortsatte skriva på Placera m.m. om "häxjakten" mot vd och vägrade inse att värdet på bolaget var noll och intet. Somliga har fortsatt ända till nu.

Själv ägde jag aktier i Intellego under en kort period i rent spekulationssyfte, för att handeln var så galen. Inga stora belopp, och jag gjorde väl ett par tusen i vinst innan allt blev för galet (med pressmeddelanden på lördagar om ordrar på hundratals miljoner m.m.) och jag sålde allt.

Men det kan vara bra att ha med sig, Nordenstam är erkänt duktig på rota fram oegentligheter så höjer han ett varningens finger gör man bäst i att lyssna.

Det handlar kanske inte om horn i sidan eller något personligt men vissa i styrelsen dyker nästan bara upp i liknande skumma bolag så det är bra att någon granskar, kan dock tänka mig att han taggade till när Izos började gapa ’pissluffare’.
Trist att han fick ta så mycket skit av aktieägarna när han bara försökte rädda deras pengar.

Men han var ju inte ensam om att varna, Nemcap tex blev attackerad på samma sätt och av samma anledning, han är dock ”anonym”.

Har inte sett att du hållit på med liknande öht så se det inte som något utpekande från mig. Det är det definitivt inte.
Citera
Igår, 09:37
Medlem
Någon som har planerat att sälja eller sålt utanför nasdaq och vet hur det fungerer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in