• 1
  • 2
2021-12-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag hällde i lite kollodialt silver. Tack för svar!

https://www.land.se/halsa/kolloidalt...iga-losningen/
Citera
2021-12-20, 18:19
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
https://www.land.se/halsa/kolloidalt...iga-losningen/
Folk vet inte skillnaden på silvernitrat och kolloidalt silver. KS i sig är helt ofarligt i normala doser, dvs det som rekommenderas för vattenrening.

För att vara dödligt för en 70 kg person snackar vi en dos på omkring 35 kubik.
Senast redigerad av slashx 2021-12-20 kl. 18:21.
Citera
2021-12-29, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Som frågan lyder... Tips & tricks?

Vi får vatten från bolmen, mina beräkningar är att vi drar ut 3% av vattnet under ett år. Det är alltså i storleksordningen 30-årigt vatten som kommer ur kranen. Nog skall man nog kunna hålla vattnet tjänligt ett tag till. Det brukar dessutom vara rätt försumbart med mikroorganismer i vattnet - håller man det svalt och mörkt så borde det förbli så en tid (jämför med hur vattnet i bolmen förvaras - öppet för fåglar att skita i).

Så frågan är hur länge du tänker dig att förvara vattnet egentligen? Det borde inte vara så oöverstigligt dyrt att byta ut vattnet med jämna mellanrum. Om du bara tänker använda vattnet i nödfall så kan man kanske koka det för säkerhets skull om man är orolig.
Citera
2021-12-29, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Frys in om du har möjlighet.

Genomtänkt tanke? I snitt använder man 140L per dygn och person, visst mesta behöver inte vara finvatten, men du ser nog att de flestas fryskapacitet går åt rätt rejält med ett sånt förslag.
Citera
2022-01-09, 21:59
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Genomtänkt tanke? I snitt använder man 140L per dygn och person, visst mesta behöver inte vara finvatten, men du ser nog att de flestas fryskapacitet går åt rätt rejält med ett sånt förslag.
Frågan var hur man kan förlänga hållbarheten på (antar jag) upptappat kranvatten. Jag svarade att man kan frysa det. Är det något fel på det? Ingenstans står något om vilka volymer det var frågan om. Men visst, vill ts veta hur man kan lagra en längre tids vatten för tvätt, dusch, matlagning m.m. så är ju såklart frysen en orimlig tanke. Du som verkar så smart, hur skulle du ha gjort? Fyllt 20 ibc-tankar och sparat i förrådet? Då klarar du dig flera veckor och kan till på köpet ha rena lakan. Dock tror jag inte det var vad som syftades med frågan. Jag har ca 15 liter infryst vatten i frysboxen, då klarar jag och familjen oss några dagar om det skulle bli ett längre elavbrott vilket jag antar är poängen med att lagra vatten.
Citera
2022-01-21, 16:32
Medlem
Ja, vid en situation där vi snackar om att vattenkranen inte funkar, då får man nog hoppa både dush och rena kläder. En veckas vattenförbrukning är nog smart att ha instoppat i sitt förråd i alla fall, tills då borde myndigheterna gott och väl rimligen ha ordnat med vattentanks vid en kris.
Skulle tro att vid en större nödsituation än så så är de flesta av oss rökta ändå, om man inte har tillgång till brunn eller färskvatten i närheten, hur många har koll på närmsta färskvattenssjö liksom? Eller hur man bäst renar det? Jag tycker att äppelcidervinägermetoden lät snällare än klor och kolidialt silver, men jag vet inte alls vad som är bäst, instinktivt tänker jag att tungmetaller och farliga kemiska ämnen inte är något man vill ha i sitt dricksvatten, funkar äppelcidervinäger lika bra ni som vet?
Citera
2022-02-05, 13:57
Medlem
Katzyns avatar
Några petflaskor i frysen är helt klart mycket bättre än inget för vanliga svenssons, då klarar man sig några dagar extra hemma om saker skulle skita sig vilket kan vara värdefullt och kan vara den tid samhället behöver för att organisera någon sorts nödhjälp om elen etc kommer vara borta länge.

Bor man inte stort är jag tveksam till att försöka lagra allt vatten man behöver för tvätt och matlagning över någon längre tid hemma. Då är det nog mer rimligt att man gör upp en plan för hur man ska få tag på vatten. De flesta här i Sverige bor väl ändå relativt nära någon sjö eller något vattendrag. Man kan fundera på vad man behöver för att kunna få med sig vatten därifrån i rimliga mängder och hur man ska kunna koka eller rena det. En skottkärra eller skrinda kanske, för att släpa dunkar på om man inte tänker sig att ha bil med tillräckligt med bränsle i långa loppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in