Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Är det där från betalartikeln? Kan någon lägga upp en dump någonstans?
Vore kul att få veta mer om gåvobrevet. Hade de med sig ett sånt och bad gubben att skriva under då han lurades att tro att det var städavtalet?
Det står inget om det, kanske förfalskat bara:
Citat:
Men efter några veckor fick Benny av en slump veta att styrelsen i hans HSB-förening mottagit ett gåvobrev, enligt vilket Benny Sköld skänkt sin lägenhet till en man vid namn Gabriel.
Tillträdet ska ske den 20 december, enligt gåvobrevet.
Benny känner igen sin namnteckning men har inget minne av att han skrivit under något gåvobrev. Varför i hela friden skulle han vilja skänka sitt barndomshem, värt närmre tre miljoner kronor, till en man han inte känner?
Citat:
Benny Skölds bostadsrättförening är medlem i HSB Malmö, där Lisa Renntun är jurist och affärsområdeschef.
Enligt henne har HSB:s bostadsrättsföreningar varken en skyldighet eller någon möjlighet att granska gåvobrevs giltighet.
– Hamnar man i situation där någon säger att det finns ett gåvobrev, där du har gett mig din lägenhet, och du säger att det har jag inte alls. Då ska man sitta kvar i lägenheten, polisanmäla och skaffa sig juridisk hjälp. Sedan får frågan avgöras i domstol, likt Ebba Buschs [KD:s partiledare] situation, säger hon.
Jag tror inte det egentligen är något problem så länge en jurist företräder honom men det är ju sjukt jobbigt för honom ändå. Får intrycket att de testar en massa sådana här maffiametoder och ser "what sticks" så att säga och räknar med att de aldrig kommer åka på något ändå.
Det var nåt annat mygel med en tomt i Skåne förrförra året med nån liknande fejkad underskrift där det tog lång tid att reda ut, och där TR till och med hade dömt markägaren att betala scammarens rättegångskostnader? Det var nåt sånt sjukt. Oavsett känns hela det här med bostadskapningar och tomtkapningar sårbart i Sverige. Bara att skicka runt lite papper så är det flera års jobb för ägaren att få det annulerat.