Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Finns det något avtal eller hävdar Babben bara det?

Finns ett bluff-bolag "Näsets fasad och taktvätt AB" som en av Fakhro-bröderna är styrelseledamot i.

"Det är denna styrelseledamots bror som står som gåvomottagare i det gåvobrev som Benny Sköld påstås ha skrivit på. En annan Fakhro-broder har bevittnat gåvobrevet."

Det är bara bluff alltihop, de har bytt ut en nyckel från hans nyckelknippa med och stulit hans bankkort medan de städade där.

Det är verkligen sjukt allt de där ställer till med, de har varit och blåst en massa skånska kommuner också.

Citat:
John Dymling är kris och beredskaps-samordnare på Hälsa, vård och omsorgsförvaltningen i Malmö.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här. Det är vår högsta prioritet att motverka sådana här brott mot Malmös äldre.

Benny Sköld säger att han blivit sjuk av oron, och att han har svårt att sova på nätterna eftersom han oroar sig över var han ska ta vägen.

– Det är inte trevligt precis, men vad ska jag göra? Världen är full av onda människor.

Händelserna är polisanmälda. Benny Sköld har fått hjälp att byta lås, och att anlita en jurist för att bestrida gåvobrevets giltighet.
Citera
2021-12-17, 22:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insemineraren
Finns ett bluff-bolag "Näsets fasad och taktvätt AB" som en av Fakhro-bröderna är styrelseledamot i.

"Det är denna styrelseledamots bror som står som gåvomottagare i det gåvobrev som Benny Sköld påstås ha skrivit på. En annan Fakhro-broder har bevittnat gåvobrevet."

Det är bara bluff alltihop, de har bytt ut en nyckel från hans nyckelknippa med och stulit hans bankkort medan de städade där.

Det är verkligen sjukt allt de där ställer till med, de har varit och blåst en massa skånska kommuner också.

Är det där från betalartikeln? Kan någon lägga upp en dump någonstans?

Vore kul att få veta mer om gåvobrevet. Hade de med sig ett sånt och bad gubben att skriva under då han lurades att tro att det var städavtalet?
Citera
2021-12-18, 00:40
Medlem
Denna släkt driver även flyttfirmor i Borås / Göteborg trakten som dom använder för att lura gamla människor. Dom stjäl saker och utpressar kunder att betala mer för att få tillbaka sina saker.

Smuts!
Citera
2021-12-18, 00:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Betalvägg

"82-årige Benny Sköld ville bara ha hjälp att storstäda. Men den anlitade städfirman dumpade skräpet på en cykelväg i Lund. Och nu hävdar en man med koppling till firman att Benny skänkt sin lägenhet till honom."

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-17/stadfirman-kapade-bennys-lagenhet-och-dumpade-hans-bohag-pa-en-cykelvag

Någon som vet mer?

Styrelsen är tydligen inblandad och är den som har godkänt inflyttandet.
Citera
2021-12-18, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det där från betalartikeln? Kan någon lägga upp en dump någonstans?

Vore kul att få veta mer om gåvobrevet. Hade de med sig ett sånt och bad gubben att skriva under då han lurades att tro att det var städavtalet?

Det står inget om det, kanske förfalskat bara:

Citat:
Men efter några veckor fick Benny av en slump veta att styrelsen i hans HSB-förening mottagit ett gåvobrev, enligt vilket Benny Sköld skänkt sin lägenhet till en man vid namn Gabriel.

Tillträdet ska ske den 20 december, enligt gåvobrevet.

Benny känner igen sin namnteckning men har inget minne av att han skrivit under något gåvobrev. Varför i hela friden skulle han vilja skänka sitt barndomshem, värt närmre tre miljoner kronor, till en man han inte känner?

Citat:
Benny Skölds bostadsrättförening är medlem i HSB Malmö, där Lisa Renntun är jurist och affärsområdeschef.

Enligt henne har HSB:s bostadsrättsföreningar varken en skyldighet eller någon möjlighet att granska gåvobrevs giltighet.

– Hamnar man i situation där någon säger att det finns ett gåvobrev, där du har gett mig din lägenhet, och du säger att det har jag inte alls. Då ska man sitta kvar i lägenheten, polisanmäla och skaffa sig juridisk hjälp. Sedan får frågan avgöras i domstol, likt Ebba Buschs [KD:s partiledare] situation, säger hon.

Jag tror inte det egentligen är något problem så länge en jurist företräder honom men det är ju sjukt jobbigt för honom ändå. Får intrycket att de testar en massa sådana här maffiametoder och ser "what sticks" så att säga och räknar med att de aldrig kommer åka på något ändå.

Det var nåt annat mygel med en tomt i Skåne förrförra året med nån liknande fejkad underskrift där det tog lång tid att reda ut, och där TR till och med hade dömt markägaren att betala scammarens rättegångskostnader? Det var nåt sånt sjukt. Oavsett känns hela det här med bostadskapningar och tomtkapningar sårbart i Sverige. Bara att skicka runt lite papper så är det flera års jobb för ägaren att få det annulerat.
Citera
2021-12-18, 00:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insemineraren
Det står inget om det, kanske förfalskat bara:

Jag tror inte det egentligen är något problem så länge en jurist företräder honom men det är ju sjukt jobbigt för honom ändå. Får intrycket att de testar en massa sådana här maffiametoder och ser "what sticks" så att säga och räknar med att de aldrig kommer åka på något ändå.

Det var nåt annat mygel med en tomt i Skåne förrförra året med nån liknande fejkad underskrift där det tog lång tid att reda ut, och där TR till och med hade dömt markägaren att betala scammarens rättegångskostnader? Det var nåt sånt sjukt. Oavsett känns hela det här med bostadskapningar och tomtkapningar sårbart i Sverige. Bara att skicka runt lite papper så är det flera års jobb för ägaren att få det annulerat.

Ja alltså gåvobrevet måste prövas i allmänn domstol och parten måste själv driva ärendet.

Nu låter det mest som någon märklig zigenarmetod där Babben tror att han har någon juridisk rätt.

Uppsidan för gubben är att han civilrättsligt kan stämma företagarna och enkelt vinna. Då kan kronkalle ta tillgångar i bolagen.
Citera
2021-12-18, 01:19
Medlem
Och vilka tillgångar tror du finns där? Jävla drägg är vad de är. Fi fan.
Citera
2021-12-18, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad menas med att de dumpade skräpet, att de tömt hela bostaden eller städat den? Vad bygger de sen att han skänkt bort bostaden, står det finstilt i kontrakt för städningen? Bor Benny inte kvar i sin bostad?

Det ger ju inte mycket info att hänvisa till en låst artikel!

Han anlitade dem för att städa och för att bli av med bråte. Men istället för att åka med skräpet till tippen så dumpade det av städarna på en cykelväg. Brev bland bråtet gjorde att det kunde spåras till Benny.

Citat:
– Jag kan inte sova, för jag har gått och oroat mig över att inte ha någonstans att bo, säger Benny Sköld.

Han får anstränga sig för att inte släppa fram gråten. De senaste veckorna har varit omtumlande för den 82-årige pensionären.

Allt började med att Sydsvenskan ringde och undrade över en stor sophög som dumpats på en cykelbana i Lund. Bland möbelbråte och skräp låg nämligen brev med Bennys namn.

Benny förstod först ingenting. Men så kom han ihåg att han anlitat en städfirma för att få hjälp att röja bland allt gammalt skräp han samlat på sig genom åren. Det har blivit en hel del – Benny har bott i sin lägenhet sedan fastigheten byggdes 1958.

Sydsvenskan skrev om detta 4 december https://www.sydsvenskan.se/2021-12-04/mysterium-lost-nar-bohag-fran-malmo-upptacktes-pa-cykelbana-i-lund

Då hade Benny inte kännedom om att han påstods ha skänkt bort sin lägenhet

Citat:
Men efter några veckor fick Benny av en slump veta att styrelsen i hans HSB-förening mottagit ett gåvobrev, enligt vilket Benny Sköld skänkt sin lägenhet till en man vid namn Gabriel.

Tillträdet ska ske den 20 december, enligt gåvobrevet.

Benny känner igen sin namnteckning men har inget minne av att han skrivit under något gåvobrev. Varför i hela friden skulle han vilja skänka sitt barndomshem, värt närmre tre miljoner kronor, till en man han inte känner?

– Allt är så absurt, att jag inte vet vad jag ska tänka, säger han.

Dessutom
Citat:
Sedan kom ytterligare två obehagliga överraskningar: Benny Skölds bankkort, som han alltid förvarar i sitt sovrum, hade använts för att plocka ut 5 000 kronor i taget – åtta gånger.

Dagen därpå visade det sig också att någon bytt ut minst en nyckel i hans nyckelknippa.

Jag avskyr det mesta Sydsvenskan står för men de har fortfarande reportrar värda sin titel.
Citera
2021-12-18, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Vad är Fahkro-släkten för några undermänniskor? Kamel eller åsneknullare?

Jag misstänker en rasistisk underton i ditt inlägg. Dessvärre är den här familjen något smutsigare.
Citera
2021-12-18, 07:11
Bannlyst
Jesus! Dom där rövhålen.. Men om han ge bort lägenheten till dom här skojarna, då bör det finnas papper. Synd 82 åringen som måste tjafsa och hålla på.
Citera
2021-12-18, 07:28
Medlem
Utvisning vore rimligt...
Citera
2021-12-18, 07:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Utvisning vore rimligt...

Bädräger mot äldre borde ge extra långa, straff. Typ 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in