2021-12-16, 18:52
Medlem
Min syster ska öppna ett företagskonto för AB på Swedbank. Hon har fått vänta nu 6 veckor. Inget händer. Nytt system säger dom och kontoret är allmänt dålig på informera och inte alls hjälpsamma. Kan ta 2 - 4 till. Inget kontoret kan göra, enligt dom.

Kan det stämma? 8 veckor för att öppna ett konto?

Jag har Handelsbanken, nöjd där men hon vill ha Swedbank då hon även har sina privata konton där. För mig tog det en vecka.

Ska hon avvakta eller söka på nytt hos ett annat kontor?
Citera
2021-12-16, 19:09
Medlem
Som vanligt är väl anledningen penningtvätt, det gäller ju att undvika att "Stoffes Mekaniska AB -under bildande" inte tänker tvätta pengar eller finansiera terrorister.

Det måste ju finnas någon rim och reson, men det blev väl så dyrt att bli påkommen med att tvätta pengar i Baltikum att de inte har råd att anställa tillräckligt många handläggare.

Handelsbanken har också blivit sämre på snabb hantering, men kan ju vara värt att fråga även där.

Hur långt är processen kommen?
Är förfrågan om bankintyg skickat till Swedbank redan?
Citera
2021-12-16, 19:21
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
SEB ka du öppna över internet samma med svea bank. Jag fick inte ens öppna ett privat konto hos Swedbank. Jävla fifflar hela bunten
Citera
2021-12-16, 19:24
Medlem
BigBusinesss avatar
AB eller EF?

Tipsar om Marginalen bank.

Billig och smidiga.
Citera
2021-12-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Som vanligt är väl anledningen penningtvätt, det gäller ju att undvika att "Stoffes Mekaniska AB -under bildande" inte tänker tvätta pengar eller finansiera terrorister.

Det måste ju finnas någon rim och reson, men det blev väl så dyrt att bli påkommen med att tvätta pengar i Baltikum att de inte har råd att anställa tillräckligt många handläggare.

Handelsbanken har också blivit sämre på snabb hantering, men kan ju vara värt att fråga även där.

Hur långt är processen kommen?
Är förfrågan om bankintyg skickat till Swedbank redan?

Hon var inne med samtliga ifyllda papper som krävdes. Ville öppna för att sätta in aktiekapitalet. Killen som tog ärendet var inte hjälpsam för fem öre. ”Vi ringer dig när kontor är öppnat”

6 veckor har gått. Vid besöket igår sa dom att dom inte kan göra något. Bara att vänta. Avvakta 2 - 4 veckor till blev svaret när systern ville istället byta bank.
Citera
2021-12-16, 19:33
Medlem
rskworpbs avatar
bokio.se är bra du skapar konto online på några minuter och hela deras tjänst är utmärkt.
Citera
2021-12-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinn
Hon var inne med samtliga ifyllda papper som krävdes. Ville öppna för att sätta in aktiekapitalet. Killen som tog ärendet var inte hjälpsam för fem öre. ”Vi ringer dig när kontor är öppnat”

6 veckor har gått. Vid besöket igår sa dom att dom inte kan göra något. Bara att vänta. Avvakta 2 - 4 veckor till blev svaret när systern ville istället byta bank.

Dåligt agerande av banken. Det ska absolut inte behöva ta så lång tid. Jag förstår inte varför de anser att de inte kan göra något och vad det är de väntar på. Att byta bank är helt klart ett alternativ.
Citera
2021-12-16, 19:52
Medlem
Kan inte skaffa f skatt, moms, arbetsgivare. Kunden väntar. 6 - 9 veckor för att öppna ett konto.

Hon vill absolut ha Swedbank, men kanske kan öppna ett konto online någonstans så hon kan sätta in aktiekapitalet och komma igång. Sen förhoppningsvis hör Swedbank av sig?

Kan det vara ett alternativ?
Citera
2021-12-16, 20:05
Medlem
Citat:

Ja, det är orimligt lång tid.
Att foga sig med svaret att vänta 2-4 veckor till när "hotet" om bankbytet kom visar ju på nonchalans.
Men tyvärr vet de väl om att andra banker också tar tid på sig, men jag skulle helt klart kolla någon annanstans.

Tyvärr måste banken utfärda ett bankintyg om att aktiekapitalet finns på ett konto innan företaget kan startas.
Så hon måste hitta en bank som kan utfärda ett sånt.

Edit: Jag kan inte bygga meningar, jag menar att banken visar nonchalans, hon fogar sig när hon borde protesterat mer, hot om bankbyte verkar inte hjälpa. Gör slag i saken och kolla med annan bank, bli framgångsrik och kasta en årsredovisning i ansiktet på banken om några år.
Senast redigerad av sittorg 2021-12-16 kl. 20:14.
Citera
2021-12-16, 20:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
bokio.se är bra du skapar konto online på några minuter och hela deras tjänst är utmärkt.

Bokio är inte en bank och kan således inte utfärda bankintyg.
Citera
2021-12-16, 20:24
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Bokio är inte en bank och kan således inte utfärda bankintyg.

Bankintyg till vad?
Citera
2021-12-16, 20:37
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Kan inte skaffa f skatt, moms, arbetsgivare. Kunden väntar. 6 - 9 veckor för att öppna ett konto.

Hon vill absolut ha Swedbank, men kanske kan öppna ett konto online någonstans så hon kan sätta in aktiekapitalet och komma igång. Sen förhoppningsvis hör Swedbank av sig?

Kan det vara ett alternativ?

Om hon absolut vill ha en bank som agerar så här får hon väl finna sig i att de agerar så. Ett skäl till att en bank kan göra det är dock att kunder accepterar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in