Citat:
Ursprungligen postat av
LizaZ
Ber om ursäkt att jag var otydlig. Det är jättelätt att va det på detta forum🙃
Jag har 10.000 in/ mån
Sambon över 20.000
Jag för över 8000 till gemensamma konto för utgifter och han för över 16000:- sedan sköter jag alla räkningar och sparande från det gemensamma kontot.( 24000 sammanlagt)
De siffrorna jag skrev var exakt vad vi hade på VARJE konto just då.
Så när alla fasta räkningar är betalda och några tusen lagts undan till att ha och röra sig med den månaden så för jag över ex:
400 kr till kattkontot
550 till absolut nöd
500 till barnklädskontot
3200 till bil och pelletskonto
Osv.
Så de ökar varje månad...
Så man kan välja att känna: tjohoo vi har 400.000 på våra konton att blåsa...
Eller, nu köper jag inte mer barnkläder när barnklädskontot är slut...
Min tanke var att se om någon annan har lika många bankkonton och är nitisk på att hålla vid det så att man inte köper en pizza för pengar från kattkontot...
Om ni har många konton, är banken på er hela tiden och frågar om man tvättar pengar eller liknande? Får många sura miner från bankägarna....
.................................................. ..........
Ska försöka förklara från tråden
Hundpromenadkonto där läggs alla pengar jag får när jag rastar en hund, har inte bestämt vad de ska vara till, men vill göra något minnesvärt med dem.
Loppiskonto: jag lämnade några säckar kläder till en loppishandel och ägaren får hälften och resten kommer in på mitt konto.
Kattkontot är att ha i reserv om någon katt blir sjuk. Båda katterna blev sjuka förra sommaren och då trillade den posten ner rätt fort trots försäkring.
Duschkonto: vi ska bygga om våran dusch/badrum och det är det pengarna på det kontot är till för.
Jag och min sambo lägger in 9000 kr var på ett gemensamt konto för boendekostnader, mat, gemensamma utgifter och aktiviteter.
Resterande delar av ekonomin hanterar vi separat, vi har varsitt buffertkonto med cirka 30 000 kr var och vi bestämmer själva hur mycket vi vill lägga på långsiktigt sparande och hur mycket vi vill ha som fickpeng varje månad.
Jag upplever att jag alltid har pengar till det jag vill och avstår ingenting socialt med vänner, om det är en weekend som går på en del så lånar jag från min buffert. Är det någon pryl jag vill ha så kan jag vänta.
Jag delar inte upp mitt buffertkonto i flera delar då det kan vara svårt att veta i förväg vad jag skulle behöva pengar till. Har även valt att ha en relativt liten buffert eftersom pengarna ger mer avkastning investerade. Väljer även att inte ha någon buffert investerad eftersom jag vill ha pengarna lättillgängliga och inte behöva sälja av för att jag skulle behöva köpa något.
På din fråga angående om bankens frågor så är det frågor de måste ställa och de gör det till alla. De borde inte ge dig sura miner utan vara glada över att ha dig som kund eftersom de tjänar pengar på dig.
På din fråga om det är vettigt att lägga mer pengar på fonder skulle jag säga att det beror helt på din situation. Om jag hade varit i din situation med barn, katt, bil och hus hade jag haft ett mål i hur stor bufferten ska vara ex 400 000 som du själv skriver kan vara lagom för er. Pengar utöver det skulle jag då spara i fonder.
Om jag förstått rätt så har du 2000 kr i fickpengar eftersom du fick in 10 000 kr och lägger in 8000 kr på gemensamma. De pengarna skulle du kunna lägga på fonder om du spenderar mindre någon månad.