Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2021-12-24, 16:32
Medlem
Varför inte bara göra en vanlig budget med inkomster och utgifter per månad uppdelat på ett år.
Hur mycket pengar ni har på konton för div. katter och dudchrenoveringar är ointressant. Det som betyder något är hur mycket ni ska sätta in på respektive konto per månad. Så ser en riktig budget ut.
Citera
2021-12-25, 23:47
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
De flesta brukar klara av det utan att ha så många konton, men så länge det funkar för dig...

En helt annan sak, ett antal konton är har ISK is sitt namn. ISK ska bara användas för investeringar med hög avkastning (aktier, aktiefonder) och såna investeringar brukar man avråda från om man inte har 5-10 års investeringshorisont. Namn som "ISK absolut nöd" och "ISK semester" låter väldigt konstigt.
Kan bara hålla med.

Jag har mina "nödpengar" på rena sparkonton. 10000 hos banken som jag kommer åt på studs och ett par hundra tusen på ett konto hos nischbank som iaf ger lite ränta.
Långsiktigt sparande i form av "pengar jag inte tänker använda före pensionen eller till och med som mina barn får ärva" ligger i ISK. Detta eftersom risken är högre och de pengarna fluktuerar väldigt i värde. Men visst, hade väl också kunnat tänka mig att sätta semesterkassa på ISK med medelrisk, men då med förutsättningen att går värdet inte upp så blir det heller inte någon semester.

Och för att svara på TS fråga så håller jag inte ordning på det ekonomiska. Jag har lyckats kämpa mig till en plats i livet där det kommer in mer pengar än vad som går ut, även om jag shoppar det jag känner för (till viss måtta). Allt som blir över åker in på ISK. Det är skillnad mot att tidigare i livet ha fått sitta och skämmas hos soc och sälja grejor bara för att få pengar till månadshyran.
Citera
2021-12-26, 00:34
Medlem
Xinnehs avatar
Har ca 22-25 tusen efter skatt, räkningar för kanske 10000 tusen som max. Sparar 2500-5000 i månaden och lever loppan för resten.
Citera
2021-12-26, 15:29
Medlem
Numera håller banken reda på min ekonomi, jag bara godkänner vissa e-fakturor. Så sparande och alla månadsfakturor dras från kontot när det är dags och sedan är det klart. Kontrollerar bara bankontot kring den 25 varje månad så att allt är ok.
Citera
2021-12-26, 15:33
Medlem
Vansterpartiets avatar
Har så mycket pengar att jag inte behöver "hålla koll". Om 50% eller 25% av lönen hamnar på mitt ISK funderar jag inte över.
Citera
2021-12-26, 21:09
Medlem
Honungsdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Ber om ursäkt att jag var otydlig. Det är jättelätt att va det på detta forum🙃

Jag har 10.000 in/ mån
Sambon över 20.000
Jag för över 8000 till gemensamma konto för utgifter och han för över 16000:- sedan sköter jag alla räkningar och sparande från det gemensamma kontot.( 24000 sammanlagt)

De siffrorna jag skrev var exakt vad vi hade på VARJE konto just då.

Så när alla fasta räkningar är betalda och några tusen lagts undan till att ha och röra sig med den månaden så för jag över ex:
400 kr till kattkontot
550 till absolut nöd
500 till barnklädskontot
3200 till bil och pelletskonto
Osv.
Så de ökar varje månad...

Så man kan välja att känna: tjohoo vi har 400.000 på våra konton att blåsa...
Eller, nu köper jag inte mer barnkläder när barnklädskontot är slut...

Min tanke var att se om någon annan har lika många bankkonton och är nitisk på att hålla vid det så att man inte köper en pizza för pengar från kattkontot...

Om ni har många konton, är banken på er hela tiden och frågar om man tvättar pengar eller liknande? Får många sura miner från bankägarna....
.................................................. ..........
Ska försöka förklara från tråden

Hundpromenadkonto där läggs alla pengar jag får när jag rastar en hund, har inte bestämt vad de ska vara till, men vill göra något minnesvärt med dem.
Loppiskonto: jag lämnade några säckar kläder till en loppishandel och ägaren får hälften och resten kommer in på mitt konto.
Kattkontot är att ha i reserv om någon katt blir sjuk. Båda katterna blev sjuka förra sommaren och då trillade den posten ner rätt fort trots försäkring.
Duschkonto: vi ska bygga om våran dusch/badrum och det är det pengarna på det kontot är till för.

Jag och min sambo lägger in 9000 kr var på ett gemensamt konto för boendekostnader, mat, gemensamma utgifter och aktiviteter.

Resterande delar av ekonomin hanterar vi separat, vi har varsitt buffertkonto med cirka 30 000 kr var och vi bestämmer själva hur mycket vi vill lägga på långsiktigt sparande och hur mycket vi vill ha som fickpeng varje månad.

Jag upplever att jag alltid har pengar till det jag vill och avstår ingenting socialt med vänner, om det är en weekend som går på en del så lånar jag från min buffert. Är det någon pryl jag vill ha så kan jag vänta.

Jag delar inte upp mitt buffertkonto i flera delar då det kan vara svårt att veta i förväg vad jag skulle behöva pengar till. Har även valt att ha en relativt liten buffert eftersom pengarna ger mer avkastning investerade. Väljer även att inte ha någon buffert investerad eftersom jag vill ha pengarna lättillgängliga och inte behöva sälja av för att jag skulle behöva köpa något.

På din fråga angående om bankens frågor så är det frågor de måste ställa och de gör det till alla. De borde inte ge dig sura miner utan vara glada över att ha dig som kund eftersom de tjänar pengar på dig.

På din fråga om det är vettigt att lägga mer pengar på fonder skulle jag säga att det beror helt på din situation. Om jag hade varit i din situation med barn, katt, bil och hus hade jag haft ett mål i hur stor bufferten ska vara ex 400 000 som du själv skriver kan vara lagom för er. Pengar utöver det skulle jag då spara i fonder.

Om jag förstått rätt så har du 2000 kr i fickpengar eftersom du fick in 10 000 kr och lägger in 8000 kr på gemensamma. De pengarna skulle du kunna lägga på fonder om du spenderar mindre någon månad.
Citera
2022-01-07, 23:50
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Och så heter det investeringssparkonto.

Enig. Får rysningar när jag hör nån säga ISK-konto, det är lika korkat som att säga naanbröd.
Citera
2022-01-08, 07:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Enig. Får rysningar när jag hör nån säga ISK-konto, det är lika korkat som att säga naanbröd.
Att någon säger ISK-konto stör mig inte det minsta, det gör jag själv ibland.

Det jag reagerade på var att signatur ViaGetty skrev "InvesteringSKonto".
Citera
2022-01-08, 09:01
Medlem
batakis avatar
Krångligt värre med så många riktiga konton. I ett tidigare förhållande hade jag något liknande, men då hade vi bara 2 olika bankkonto, ett för korttidssparande och ett för längre utgifter(större utgifter på huset, inköpt av nya bilar.)
Resten av de "konton" la jag upp i excel och gjorde utfall varje månad för att se till att vi höll oss inom gränserna för vad vi bestämt.

I nuvarande förhållande är sambon som dina väninnor, sambon vill inte ha koll. Vi har istället upplägget att sambon betalar 3500:- för bil, hyra, el, bredband, tv, mm. Våra övriga gemensamma utgifter(mat, husdjur, mm.) bokför jag och den som betalt minst betalar mellanskillnaden när lönen kommer.
Citera
2022-01-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Jag tillhör de som ofta använder dubbla suffix. Framförallt när det handlar om förkortningar. Men visst blir det lite konstigt med InvesteringsSparKonto-konto...

Till och med Nordea skriver ISK-konto. https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/investeringssparkonto.html
Senast redigerad av Mynicname 2022-01-08 kl. 09:54.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in