2021-12-15, 00:08
Medlem
Man får en stroke av att försöka förstå vad de här siffrorna betyder. Inte konstigt att ekonomin går knackigt. Och just när man tror att man börjar fatta kommer en skruvad boll in om han "nallar från duschlånet". Vad i helvete betyder det? Ett lån är en skuld, du kan ju inte "nalla" av en skuld.
Citera
2021-12-15, 00:21
Avslutad
18 loppisförsälj 94kr

Det är alltså budgeterat att sälja på loppmarknad för 94 kr i december?
Citera
2021-12-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Jag har ju insett att jag inte har ekonomin som kompisarna, men för mig funkar detta och det ger mig kontroll.

Men det gör samtidigt hela tiden känner att jag ät fattig, för jag använder inte pengarna till annat än vad de är öronmärkta för.

Så här ser våran budget ut just nu.
1 Minutenkort 1828kr
2 Renovering småsaker 8485kr
3 barnbidrag 490kr
4 räkningskonto 4257kr
5 huslånet dras 21282kr
6 dusch lånet 34845kr
7 Veckopeng barn 949kr
8 kattkonto 6800kr
9 Pellets och bil 15700kr
10 sonens minuten 103kr
11 son sparkonto 1081kr
12 isk absolut nöd 8920kr
13 isk semester 16438kr
14 isk son månad 4368kr
15 isk mitt spar 37538kr
16 isk pengar till badrum 169751kr
17 mitt shopping 1524kr
18 loppisförsälj 94kr
19 afa 223kr
20 absolut nöd 6758kr
21 barnkonto 11167kr
22 hundpromenadkonto 900kr
23 semester 13903kr
24 semester med släkt 15010kr
25 jul och semester 2673kr
Swedbank 18008kr
Pensionssparande 25445kr

För mina vänner är det slut på pengar när de inte kan handla mer. För mig är det slut när "mina fickpengar är slut och jag inte kan köpa en kaffe till."

Hur gör ni, vänder ni på sista kronan eller är det jämt flöde hela månaden?

Också om ni har några tips att ge är de välkommet. Jag har precis börjat med fonder, det är därför vissa saker benämns 2 gånger... borde jag slänga in mer på fonderna eller är det vettigare att ha lite säkra pengar?

Det är din risktolerans som avgör om du ska investera mer inget annat, får du svårt att sova på nätterna så sänk risken. förövrigt så kan det vara en idé att hålla isär balans och resultaträkning
Citera
2021-12-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Hur trög får man lov att vara? Vad är det som är så svårt att förstå?
  1. saldo minutenkort: 1828
  2. kostnad för renovering: 8485kr
  3. inkomst i form av barnbidrag: 490kr
  4. pengar som finns på ett särskilt konto som används till att betala räkningar: 4257kr
  5. ammortering på huset som betalas till SHB varje månad: 21282kr
  6. lånet taget för att renovera duschen: 34845kr
  7. veckopeng till tre barn á 323 kronor/månad
  8. kostnad för kattsand, kattmat, kattleksaker, veterinärvård: 6800kr
  9. och så vidare...

Inkomster och utgifter helt enkelt. Eller som vi ekonomer kallar det: debet och kredet.

Ha ha jävla dyr katt du har.

Jag tyckte min katt var dyr.

Mat, leksaker, och försäkring: ca 50$.455kr/månad.
Citera
2021-12-15, 01:35
Medlem
För att svara på frågan, jag gör tvärtom emot TS, köper det jag vill ha, betalar räkningar när de kommer, sparar det som blir över. Det gör att jag känner mig rik.
Citera
2021-12-15, 08:51
Medlem
Citat:
Hur trög får man lov att vara? Vad är det som är så svårt att förstå?
  1. saldo minutenkort: 1828
  2. kostnad för renovering: 8485kr
  3. inkomst i form av barnbidrag: 490kr
  4. pengar som finns på ett särskilt konto som används till att betala räkningar: 4257kr
  5. ammortering på huset som betalas till SHB varje månad: 21282kr
  6. lånet taget för att renovera duschen: 34845kr
  7. veckopeng till tre barn á 323 kronor/månad
  8. kostnad för kattsand, kattmat, kattleksaker, veterinärvård: 6800kr
  9. och så vidare...

Inkomster och utgifter helt enkelt. Eller som vi ekonomer kallar det: debet och kredet.

Du är ingen ekonom. Saldo på ett konto är ingen inkomst eller utgift, uppställningen är totalt värdelös och blandar helt olika saker.
Citera
2021-12-15, 09:08
Medlem
Jag använder pengarna tills det tar slut eller det kommer nya, tar de slut ordnar jag mer. Funkar helt okej kan jag tycka.
Citera
2021-12-15, 09:14
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Saldo på ett konto är ingen inkomst eller utgift,
Jaså? Berätta något mer jag inte visste, Einstein.
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
uppställningen är totalt värdelös och blandar helt olika saker.
Att hålla koll på hur mycket pengar man har tillgång till (så kallade likvida medel) år inte värdelöst utan tvärtom grundläggande för en fungerande hushållsekonomi.
Citera
2021-12-15, 09:44
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Skulle det här kunna vara den bästa trolltråden någonsin?

Om TS inte kommer tillbaka och svarar på frågorna skulle vi kunna hålla på hur länge som helst utan att någonsin komma fram till hur hans budget ser ut samt varför "duschlån" står som en tillgång(?).
Citera
2021-12-15, 09:52
Medlem
Hej,

För att folk i tråden ska förstå, gör en uppdelning av dessa uppgifter där du sätter in:

- Återkommande kostnader: ränta, amorteringen, matkostnad, abonnemang, försäkringar, drivmedel, djurmat, andra avbetalningar, bilskatt.

- Intäkter du har varje månad som barnbidrag, lön, bostadsbidrag

De två ovanför kan du kalla för budget. Då märks det om du går back varje månad eller vad som försiggår.

Allting annat hamnar på något av dessa:

- Saldon på konton och ISK, ja alla öronmärkta pengar med här.
Pengar som ni lånat för renovering av duschen kan stå med, i det fall har ni inte spenderat pengarna på renovering ännu. Det ska fortfarande stå med som ett lån bland skulderna.

- Skulder, kvarvarande amortering, belopp kvar på avbetalningar
Citera
2021-12-15, 09:54
Medlem
Citat:
Jaså? Berätta något mer jag inte visste, Einstein.

Att hålla koll på hur mycket pengar man har tillgång till (så kallade likvida medel) år inte värdelöst utan tvärtom grundläggande för en fungerande hushållsekonomi.
Kolla vad jag citerade, om du vet att det är fel varför skrev du så?

Nu blandar du ihop likvida medel med tillgångar och skulder, det är olika saker.
Citera
2021-12-15, 10:00
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Om TS inte kommer tillbaka och svarar på frågorna skulle vi kunna hålla på hur länge som helst utan att någonsin komma fram till hur hans budget ser ut samt varför "duschlån" står som en tillgång(?).
Står inte uttryckligen som en tillgång men givetvis är det bra att hålla koll på i budgeten vilka pengar som finns, vad de skall användas till. Att det är upptaget som ett lån innebär ju att det så småningom skall betalas tillbaka och därmed kan det vara bra att ha med det som en enskild post så att man är uppmärksam på eventuella räntor och amorteringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in