2021-12-14, 21:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Hur trög får man lov att vara? Vad är det som är så svårt att förstå?
  1. saldo minutenkort: 1828
  2. kostnad för renovering: 8485kr
  3. inkomst i form av barnbidrag: 490kr
  4. pengar som finns på ett särskilt konto som används till att betala räkningar: 4257kr
  5. ammortering på huset som betalas till SHB varje månad: 21282kr
  6. lånet taget för att renovera duschen: 34845kr
  7. veckopeng till tre barn á 323 kronor/månad
  8. kostnad för kattsand, kattmat, kattleksaker, veterinärvård: 6800kr
  9. och så vidare...

Inkomster och utgifter helt enkelt. Eller som vi ekonomer kallar det: debet och kredet.
En månadsbudget, alltså? Med 170' i badrumsrenovering och 94 kr i loppisförsäljning? Ett saldo är fö varken kredit eller debit, detta är en blandning av balans- och resultaträkning, som vi ekonomer säger.
Inte en budget, som jag skrev är en budget en uppskattning av ett antal olika utgifter under en viss tid, dvs jag har så här mycket pengar, och detta är vad jag tänkte använda dem till.

Vad vet du om vad ekonomer gör, egentligen?
Citera
2021-12-14, 21:24
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nej, inte alls ovanligt, och jag vet VAD ett ISK-konto är, men handlar det om att LizaZ tagit ut pengar från sitt isk, eller satt in, och är det per månad liksom veckopengen, eller per år?
Tror det handlar om hur mycket som finns insatt. Spelar det någon roll om det finns insatt där denna månad eller om ett år? Så länge man inte naggar på det.
Citera
2021-12-14, 21:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Tror det handlar om hur mycket som finns insatt. Spelar det någon roll om det finns insatt där denna månad eller om ett år? Så länge man inte naggar på det.
Ja, det spelar roll. Och övriga poster behöver också förklaringar.

Du behöver inte svara mer, väntar på LizaZ.
Citera
2021-12-14, 21:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
En budget är inte en lista över olika utgifter, inkomster och diverse saldon, en budget är en sammanställning av kommande utgifter och hur man tänkt hantera dem.
T ex denna månad skall jag betala hyra, kattmat, veckopeng, amortering etc för x kr.
Det ska jag göra genom att ta min lön, y kr, plus eventuellt z kr från ett sparkonto.
Och så gör man så för varje månad, och kollar att det som ska ut matchas av det som kommer in, annars får man justera utgifterna så de ryms i BUDGETEN, dvs det utrymme man har.
Vad som råkar finnas kvar på sparkontot är inte en budget.

Ekonom
Snarare epic troll.
Citera
2021-12-14, 21:31
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Behöver jag ta av "bufferten" i mer än två så gör jag en stor ekonomisk koll. Två-tre månader i rad,
så bufferten återskapas/problemet försvinner i kontantflödet.

-Har gjort så i snart 40 år, och är numera ekonomiskt oberoende. (I princip)
Samma här. Hålla koll på sin hushållsekonomi och sina lån är inte direkt raketforskning. Det gäller att ha en buffert och ett stabilt "cash flow". Lån med låg respektive hög ränta beroende på om man lånar eller lånar ut är ett annat hett tips.
Citera
2021-12-14, 21:33
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det ska jag göra genom att ta min lön, y kr, plus eventuellt z kr från ett sparkonto.
Vanligtvis brukar man även räkna med inkomster i form av lån, utdelning, räntor etc. Men i princip har du rätt. Det handlar om att debit och kredit skall gå jämt upp eller att man får ett visst överskott när räkningarna är betalda.
Citera
2021-12-14, 21:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Samma här. Hålla koll på sin hushållsekonomi och sina lån är inte direkt raketforskning. Det gäller att ha en buffert och ett stabilt "cash flow". Lån med låg respektive hög ränta beroende på om man lånar eller lånar ut är ett annat hett tips.
Det är ingen här som sagt att det är svårt, men jag tror ingen förstår ts lista.
Citera
2021-12-14, 21:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vanligtvis brukar man även räkna med inkomster i form av lån, utdelning, räntor etc. Men i princip har du rätt. Det handlar om att debit och kredit skall gå jämt upp eller att man får ett visst överskott när räkningarna är betalda.
Ja, och då är ju saldot på ditt ISK inte intressant, och inte heller den totala kostanden för badrumsrenoveringen på 170', utan bara den del som kommer just den månad budgeten avser.
Och att det råkar finna 1800 på minutenkortet spelar inte heller någon roll.
Poängen är, en lista över diverse utgifter, inkomster och olika kontosaldon är inte en budget, vilket var min ursprungliga poäng, när du tyckte jag 'inte förstod' denna märkliga 'budget'.

Så berätta igen, loppisinkomst på 94 och badrumsrenovering på 170.000, och amortering på 25.000, och veckopeng på några hundra, och alla övriga underliga uppräknade saker, hur är det en 'budget' i dina ekonomögon?
Citera
2021-12-14, 21:41
Medlem
Citat:
Hur trög får man lov att vara? Vad är det som är så svårt att förstå?
  1. saldo minutenkort: 1828
  2. kostnad för renovering: 8485kr
  3. inkomst i form av barnbidrag: 490kr
  4. pengar som finns på ett särskilt konto som används till att betala räkningar: 4257kr
  5. ammortering på huset som betalas till SHB varje månad: 21282kr
  6. lånet taget för att renovera duschen: 34845kr
  7. veckopeng till tre barn á 323 kronor/månad
  8. kostnad för kattsand, kattmat, kattleksaker, veterinärvård: 6800kr
  9. och så vidare...

Inkomster och utgifter helt enkelt. Eller som vi ekonomer kallar det: debet och kredet.

Imponerande att du fick ihop det där! Men en del saker bör väl inte vara i en budget, och en del rimliga utgifter (typ mat) kan jag tycka saknas.. Och då inkomster, om de nu inte bara lever på en märklig del av ett barnbidrag och pengar sparade till duschen..
Citera
2021-12-14, 21:44
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Imponerande att du fick ihop det där! Men en del saker bör väl inte vara i en budget, och en del rimliga utgifter (typ mat) kan jag tycka saknas..
Det finns över 18000 på swedbankkontot. Om du inte tycker det räcker till mat för en familj på två vuxna och tre barn i en månad bör du nog se över din matbudget lite...
Citera
2021-12-14, 21:47
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Genom att ge dom till frugan, hon är spara jag är slösa.

Får jag lite extra så slänger jag in dom på krypto. Där orkar jag inte röra dom, blir en del med tiden.
Citera
2021-12-14, 23:36
Medlem
Allt går in på lönekont sedan så betalas boende och övriga kostnader via autogiro. Kort använder jag för alla inköp. Blir pengar över typ varje månad så någon gång då och då överförs till mer långsiktigt sparande.

Tipset till dig är att exportera ut alla kontoutdrag för 2021 till Excel eller annat kalkylblad. Sortera i bokstavsordning och börja gruppera efter kategori, mat, boende, husrenovering, restaurang, bil och så vidare. Då ser du vart pengarna tar vägen. Blir antagligen en ögonöppnare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in