2021-12-14, 18:50
Medlem
RoadToPerditions avatar
Hej blev nyfiken på löneutmätning och snöade in lite på det. Jag läste att underhållsbidrag, skatter och böter har företräde framför andra skulder. Ovanför stod även (KFM´s hemsida) "Det vi utmäter fördelar vi mellan de du är skyldig pengar, i proportion till respektive skulds storlek."

Blev nyfiken på det citerade och hur det fungerar i verkligheten, någon som har löneutmätning och kan säga? Eller kan ge information baserat på mitt exempel nedan?

Utmätning:

10 000 kr i månaden

Skulder:

Företag 1: 100 000 kr,
Företag 2: 10 000 kr
Företag 3: 500 000 kr
Privatperson 1: 200 000 kr

Alla är vanliga privat/konsument-lån/köp och bör värderas lika. Hur ser fördelningen ut enligt ovan? Gör man skillnad på när skulden uppkom/registrerades, eller beror det helt på beloppen?

Måååånga frågor, men blev faktiskt nyfiken. Orkar dock inte maila till KFM kändes lite för seriöst, men tacksam om någon sitter på information!
Citera
2021-12-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Hej blev nyfiken på löneutmätning och snöade in lite på det. Jag läste att underhållsbidrag, skatter och böter har företräde framför andra skulder. Ovanför stod även (KFM´s hemsida) "Det vi utmäter fördelar vi mellan de du är skyldig pengar, i proportion till respektive skulds storlek."

Blev nyfiken på det citerade och hur det fungerar i verkligheten, någon som har löneutmätning och kan säga? Eller kan ge information baserat på mitt exempel nedan?

Utmätning:

10 000 kr i månaden

Skulder:

Alla är vanliga privat/konsument-lån/köp och bör värderas lika. Hur ser fördelningen ut enligt ovan? Gör man skillnad på när skulden uppkom/registrerades, eller beror det helt på beloppen?

Måååånga frågor, men blev faktiskt nyfiken. Orkar dock inte maila till KFM kändes lite för seriöst, men tacksam om någon sitter på information!

Svaret står ju i din trådstart, det fördelas i relation till skuldernas storlek. Eller är det nån skoluppgift du försöker fuska dig till ett svar på?
Citera
2021-12-14, 19:17
Medlem
Citat:

Utmätning:

10 000 kr i månaden

Skulder:

Efter som det inte rör sig om något till staten, så fördelas de 10 000/månad proportionellt till företagen, när dessa är reglerade börjar betalningarna till privatpersonen.
Citera
2021-12-14, 20:20
Medlem
Hur ofta "räknas det om" då? Varje månad? Med tanke på att räntesatserna kan vara så olika tänker jag.
Citera
2021-12-14, 21:07
Medlem
Här finns det svar på det mesta
https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
2021-12-15, 11:37
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Efter som det inte rör sig om något till staten, så fördelas de 10 000/månad proportionellt till företagen, när dessa är reglerade börjar betalningarna till privatpersonen.

Aha så om det dras 10 000 kr och finns 4 mottagare så blir det 2500 kr var oavsett belopp på själva skulderna? Jag visste inte att man gjorde skillnad på företag och privatpersoner. Skiljer det då också vilken typ av företag det är (Ex AB och EF)
Citera
2021-12-15, 20:21
Medlem
Citat:
Aha så om det dras 10 000 kr och finns 4 mottagare så blir det 2500 kr var oavsett belopp på själva skulderna? Jag visste inte att man gjorde skillnad på företag och privatpersoner. Skiljer det då också vilken typ av företag det är (Ex AB och EF)
Nej, läs svaret en gång till! "Proportionellt".
Citera
2021-12-15, 21:32
Medlem
Vi gör det enkelt- (bara ett exempel så det e lätt att förstå)
Utmätning 10 000
Skulder - 1 miljon
Lån 1- 200 000
Lån 2- 500 000
Lån 3- 100 000
Lån 4- 200 000

Utdelas -
Lån 1- 2000
Lån 2- 5000
Lån 3- 1000
Lån 4- 2000
Citera