• 1
  • 2
2021-12-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Möglet frodas bara vid fukt..borsta med clorin..häng inte upp tvätt i badrummet eller lämna det pisseblött..se till att dörren är öppen helt efter tex en dush.
Är det bättre att borsta med klorin eller ättika och bikarbonat?

Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Jag hade det längst ned på badrummets väggar.
Skrapade bort det med en kniv.
Sen strök jag ett lager av silikon längs hela väggarna
ovanför golvet upp en 5 cm. Det var 2 år sen och inget
har kommit tillbaka av det. Det finns i olika färger
så ta inte OFÄRGAT. Grått eller svart ser bäst ut.
Jag köpte på Ö&B.
Okej okej detta är en studentlägenhet som tur är så vill inte pyssla för mycket dock.

Kan det vara därför när jag står på badrumsgolvet så känns det typ "fettigt" eller oljigt, det känns inte normalt liksom, och jag har fått någon skum klåda på fotterna så kanske är det?

Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Har du återkommande problem med svartmögel är det problem/ bristfällig ventilation i badrummet. Kontakta hyresvärden så att de kan mäta luftflödet.
Jag förutsätter att du alltid har ventilationen igång när du duschar och inte stänger ventiler. I min första lägenhet hade förra ägaren tryckt in handdukar i alla ventiler och sedsn stängt dem vilket resulterade i dålig luft och mycket fukt i badrummet.
Citera
2021-12-14, 14:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Hur länge har du haft det? Märkt av något?

Har aldrig känt av något och det är rätt vanligt att det finns i duschar då det ofta är lite fuktigt och svårt att få helt torrt. Jag har städat bort mitt med jämna mellanrum.
Citera
2021-12-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Men ni är säkra på att detta är svartmögel? Ska kontakta hyresvärden. Hur behandlas detta? Ringer de anticimex eller hur gör man? Läst att man kan köpa något annat medel just mot detta så vill gärna testa de innan.
Det är inte meningen att man ska behöva städa bort mögel. Något måste vara fel med ventilationen. Därför ska du ha dit hyresvärden snarast och låta dem se hur det blivit.
Citera
2021-12-14, 16:08
Medlem
maxatdunders avatar
Är det mögel mellan kakelplattorna eller är det smuts/missfärgningar på bild 1?
Citera
2021-12-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Är det mögel mellan kakelplattorna eller är det smuts/missfärgningar på bild 1?

Tror det är mögel då det är svårt att få bort det. Det är precis vid duschen också så antar att det borde vara mägel då det är fuktigt där väldigt mycket.

Där jag hällde kloret och ättikan med bikarbonatet så försvann fläckarna direkt, negativt dock är huvudvärk och att det svider i fötter/fingrar typ, inte mkt men det är irriterat. En dyr läxa lärd idag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in